login  Naam:   Wachtwoord: 
Registreer je!
 Scripts:

Scripts > .NET > VB.NET > Hoger-Lager

Hoger-Lager

Auteur: Wim - 06 december 2007 - 22:33 - Gekeurd door: Abbas - Hits: 4973 - Aantal punten: 4.50 (2 stemmen)



Ik heb bijna een examen VB.net dus ben wat simpele applicaties aan't maken...

Deze applicatie is een klein spelletje, namelijk hoger-lager. De speler krijgt een (random) getal te zien, en moet zeggen of het volgende getal hoger of lager gaat zijn...

2 functies: higher, lower (retourneren true/false als ze respectievelijk correct of incorrect zijn)

Het getal dat weergegeven moet worden in het formulier zit in de property number.
Om een nieuw spel te starten (om de numbers goed te zetten dus, bij je onload) roep je de procedure newgame aan.


Voorbeeld van gebruik (met een knop hoger en een knop lager; daarbij 3 labels voor de scores en 1 label voor het getal):

  1. Public Class frmHogerLager
  2.  
  3. Dim hogerlager As New hogerlager
  4.  
  5.  
  6. Private Sub btnHigher_Click(ByVal sender As System.Object, ByVal e As System.EventArgs) Handles btnHigher.Click
  7. If (hogerlager.higher()) Then
  8. MessageBox.Show("correct!")
  9. Else
  10. MessageBox.Show("Wrong!")
  11. End If
  12.  
  13. nextnumber()
  14. End Sub
  15.  
  16. Private Sub btnLower_Click(ByVal sender As System.Object, ByVal e As System.EventArgs) Handles btnLower.Click
  17. If (hogerlager.lower()) Then
  18. MessageBox.Show("correct!")
  19. Else
  20. MessageBox.Show("Wrong!")
  21. End If
  22.  
  23. nextnumber()
  24. End Sub
  25.  
  26. Private Sub Form1_Load(ByVal sender As System.Object, ByVal e As System.EventArgs) Handles MyBase.Load
  27. hogerlager.newgame()
  28. lblNumber.Text = hogerlager.number.ToString
  29. End Sub
  30.  
  31. Public Sub nextnumber()
  32. lblNumber.Text = hogerlager.number.ToString
  33. lblWins.Text = hogerlager.wins.ToString
  34. lblLoss.Text = hogerlager.loss.ToString
  35. lblScore.Text = hogerlager.score.ToString
  36. End Sub
  37. End Class

Code:
  1. Public Class hogerlager
  2. Private intWin As Integer
  3. Private intLoss As Integer
  4. Private intScore As Integer
  5. Private intNumber As Integer
  6. Private intNewNumber As Integer
  7. Private intMax As Integer = 100
  8. Private objRandom As New Random()
  9.  
  10. Public WriteOnly Property max() As Integer
  11. Set(ByVal value As Integer)
  12. intMax = value
  13. End Set
  14. End Property
  15.  
  16. Public ReadOnly Property wins() As Integer
  17. Get
  18. Return intWin
  19. End Get
  20. End Property
  21.  
  22. Public ReadOnly Property loss() As Integer
  23. Get
  24. Return intLoss
  25. End Get
  26. End Property
  27.  
  28. Public ReadOnly Property score() As Integer
  29. Get
  30. Return intScore
  31. End Get
  32. End Property
  33.  
  34. Public ReadOnly Property number() As Integer
  35. Get
  36. Return intNewNumber
  37. End Get
  38. End Property
  39.  
  40. Public Sub newgame()
  41. intNumber = objRandom.Next(0, intMax)
  42. newNumber()
  43. End Sub
  44.  
  45. Private Sub newNumber()
  46. intNewNumber = objRandom.Next(0, intMax)
  47. If (intNewNumber = intNumber) Then
  48. Me.newNumber()
  49. End If
  50. End Sub
  51.  
  52. Private Sub nextnumber()
  53. intNumber = intNewNumber
  54. newNumber()
  55. End Sub
  56.  
  57. Public Function higher() As Boolean
  58. nextnumber()
  59. If (intNewNumber > intNumber) Then
  60. intWin += 1
  61. intScore += 1
  62.  
  63. Return True
  64. Else
  65. intLoss += 1
  66. intScore -= 1
  67. Return False
  68. End If
  69. End Function
  70.  
  71. Public Function lower() As Boolean
  72. nextnumber()
  73. If (intNewNumber < intNumber) Then
  74. intWin += 1
  75. intScore += 1
  76. Return True
  77. Else
  78. intLoss += 1
  79. intScore -= 1
  80. Return False
  81. End If
  82. End Function
  83.  
  84. End Class
Download code! Download code (.txt)

 Stemmen
Niet ingelogd.

 Reacties
Post een reactie
Lees de reacties (1)
© 2002-2024 Sitemasters.be - Regels - Laadtijd: 0.027s