login  Naam:   Wachtwoord: 
Registreer je!
 Forum

Sony en zijn uitvaringen...

Offline UpLink - 23/02/2011 15:03
Avatar van UpLink... Jaja,

Weer een discussietopic... 

De laatste dagen lees ik enorm veel dingen over Sony's PS3 die "gehackt"/"gejailbreakt" is... Sony gaat hier een rechtzaak van maken...

Nu wil ik anderen hun mening daarrond eens horen...

Wat mijn mening hierrond is:

Ik heb die PS3 gekocht om te gamen. Als je dan op internet nagaat wat je allemaal nog kan met een PS3 word ik nieuwsgierig en ga ik dingen uitproberen. Wat ik gekocht heb, is van mij en daar heeft Sony weinig aan te zeggen (wat de hardware/software betreft alleszinds) volgens mij... Als ik een auto koop, moet ik toch ook geen toestemming aan de fabrikant gaan vragen of ik die auto mag chiptunen of niet... en als ik dat wel doe, komt die fabrikant toch ook niet mijn boordcomputer blokkeren zodat ik er nog weinig of niets meer mee ben?

Waarom doet Sony dan alsof die PS3 nog steeds hun eigendom is? Als wij die PS3 willen hacken, is dat toch hun probleem niet? of ben ik daar zo verkeerd in?

12 antwoorden

Gesponsorde links
Offline voltrex - 23/02/2011 15:12 (laatste wijziging 23/02/2011 15:13)
Avatar van voltrex Lid Vind ik eigenlijk ook, zolang je er geen illegale dingen mee doet dan (wat dit ook zou kunnen zijn). Stop met huilen Sony. Weet nu niet juist wat je dan unlockt, want heb er zelf geen, maar misschien wilden zij dat in latere versies toevoegen, ofniet?  
Offline UpLink - 23/02/2011 15:40 (laatste wijziging 23/02/2011 15:44)
Avatar van UpLink ... nee voltrex...

Ze hadden een optie "OtherOS" ingevoerd waardoor je Linux op je PS3 kon draaien...
Die hebben ze nadien weer verwijderd omdat je via Linux het PS3 OS kon exploiten... Sommigen waren niet opgezet dat OtherOS verwijderd werd, dus hebben ze het OS van PS3 zelf opengebroken om da weer toegankelijk te maken en eventueel een downgrade van de software toe te kunnen staan...

En Sony vind dat niet kunnen...

Ik heb 400€ neergeteld voor mijn PS3... dan wil ik met dat ding kunnen doen wat ik wil... Binnenkort moeten we Sony nog om toestemming vragen of we die PS3 mogen doorverkopen of niet... waar ben je dan mee bezig...

//EDIT:

Mijn PS3 was enkele maanden terug gecrashed door een uitbreiding van het spel Buzz... In de "overeenkomst" staat dat sony de software opnieuw moet installeren omdat het verwijderen van je HDD uit de playstation de garantie doet vervallen... Kon mij dat een fuck schelen? Nee... dat ding is van mij en als ik het zelf kan oplossen, doe ik het zelf...

HDD eruit gehaald, in mijn laptop gestoken... met UBCD die HDD geformateerd... terug de PS3 ingestoken... de laatste update van het internet gehaald (Sony laat het toe deze te downloaden vanaf de website), op een USB gezet en klaar is kees...

Ik kon na een uurtje weer gamen... Als je dat soor Sony moet laten doen, mag je er 2 weken en langer op wachten...
Offline Stijn - 23/02/2011 17:02
Avatar van Stijn PHP expert
Citaat:
Die hebben ze nadien weer verwijderd omdat je via Linux het PS3 OS kon exploiten.
Security through obscurity . Dit is al de eerste fout die ze maken. Als je er exploits mee kan vinden, dan kan je OS maar sterker worden.

Trouwens, als je er niets over post op het internet van een hack die jij gevonden hebt, dan heb je niets te vrezen. Als ik bijvoorbeeld een hack vind in van een auto die je toelaat om 300 km/u te rijden en ik post die op het internet, dan ga ik ook problemen krijgen (vermoed ik ).
Offline ArieMedia - 23/02/2011 18:48
Avatar van ArieMedia Gouden medaille

PHP ver gevorderde
Ze hebben alle recht van spreken als er in hun overeenkomst staat dat je het apparaat niet mag tweaken.

Naast de overeenkomst zijn spellen verreweg de grote inkomsten IPV de spelcomputer zelf.

Ik kan Sony best begrijpen.
Offline valles10 - 23/02/2011 18:58
Avatar van valles10 HTML interesse Idd, spelletjes worden gedownload i.p.v gekocht, minder % van opbrengst voor sony dus
Offline Martijn2008 - 23/02/2011 20:27 (laatste wijziging 23/02/2011 20:30)
Avatar van Martijn2008 PHP beginner Sony heeft intelectuele eigendomsrechten op de PS3. Op 14 mei 1991 is er een Europese richtlijn 91/250/EEG opgetogen voor bescherming van computerprogramma's, deze is door een aanpassing in de nederlandse auteurswet geimplementeerd.

Stel dat je de PS3 ombouwd met als doel er een Ubuntu of Kubuntu op gaat draaien voor internet en office-toepassingen, dan zal Sony daar waarschijnlijk geen moeite mee hebben.

Indien je een Linux distro installeert om de PS3 te hacken met als doel het spelen van illegaal verkregen games, dan ligt dit anders. De ontwikkelkosten van een game zijn doorgaans hoog. Deze moeten terug verdiend worden op de spellen door die te verkopen. Koop je de game niet maar verkrijg je deze op een andere illegale manier, dan loopt Sony inkomsten mis. In de rechtspraak wordt dit ook wel derving van inkomsten genoemd.
Offline UpLink - 23/02/2011 21:16
Avatar van UpLink ... Dus dat wil zeggen:

Je moet dus geld neertellen voor de PS3 (en geen klein beetje)... Maar je mag er enkel mee doen wat zij willen...

Dat zou hetzelfde zijn als een auto kopen, de wagen tunen en dan een rechtzaak aan je been krijgen omdat het eigenlijk hun "intellectueel" eigendom is...

Als je iets koopt is het toch van jou...
Offline valles10 - 23/02/2011 22:20
Avatar van valles10 HTML interesse Ja, maar jullie altijd met die auto's en tunen...
Dit is iets helemaal anders! Het gaat erom dat het cracken van games illegaal is, en het steken van een chip niet
Offline UpLink - 23/02/2011 23:22
Avatar van UpLink ... Het gaat ook niet over het "cracken" van games...

Het gaat over het PS3 OS (de firmware) en wat Sony eerst toevoegd en daarna opeens weergehaald...
Sommigen zijn daar niet mee opgezet, dus hebben ze de firmware gekraakt om downgraden mogelijk te maken zodat je weer Linux kan draaien op je PS3...

Ok, er zijn er een paar die de firmware gekraakt hebben om games illegaal te kunnen spelen enzovoorts...

Maar ik heb het over het feit dat (in dit geval) Sony heer en meester wil blijven over materiaal dat in de eerste plaats niet eens hun bezit meer is...
Als we daarop laten volgen dat Sony ook Big Brother speelt door gegevens zonder onze toestemming vrij te geven op het internet (jaja, creditcard-gegevens worden onversleuteld verstuurd tussen console en servers) en die voor een beetje hacker gemakklijk te onderscheppen zijn...
Dan vind ik het alleszinds al heel veel geld voor de aankoop van de console, de spelletjes zijn ook ni bepaald goedkoop en als je online dan uitbreidingen koopt via de store met je creditcard loop je nog eens het risico dat je creditcard-gegevens in verkeerde handen kunnen vallen...

Ze zouden zich beter bekommeren om de veiligheid van de gebruikers in plaats van hun eigen belangen te staan verdedigen...

IK heb die ps3 BETAALD... dan is het MIJN eigendom...

Als jij je laptop verkoopt aan iemand, ga je toch ook niet zeggen dat hij hem wel moet betalen maar er niet mee mag doen wat hij/zij wil want jij wil de controle erover houden... dat strookt gewoon niet...

Of zoals Windows (laten we het bij software/OS houden)... MicroSoft maakt de software, dus zij zijn daar de baas over, ook al heb je daar (veel te veel) voor betaald... Nee, ik heb die software gekocht dus wil ik ermee kunnen doen wat ik wil...
Als die taakbalk mij niet aanstaat verander ik die (met of zonder andere software) en daar kan MicroSoft weinig tegen doen... dat is mijn vrij recht... ik schaad daar niemand anders mee...

Net zoals een PS3-gebruiker terug Linux wil kunnen draaien zoals voorheen... Ook daar ondervind een andere gebruikers niets van...

Of ben ik zo wereldvreemd? 
Offline ArieMedia - 24/02/2011 12:29
Avatar van ArieMedia Gouden medaille

PHP ver gevorderde
UpLink schreef:
Het gaat ook niet over het "cracken" van games...

Het gaat over het PS3 OS (de firmware) en wat Sony eerst toevoegd en daarna opeens weergehaald...
Sommigen zijn daar niet mee opgezet, dus hebben ze de firmware gekraakt om downgraden mogelijk te maken zodat je weer Linux kan draaien op je PS3...

Ok, er zijn er een paar die de firmware gekraakt hebben om games illegaal te kunnen spelen enzovoorts...

Maar ik heb het over het feit dat (in dit geval) Sony heer en meester wil blijven over materiaal dat in de eerste plaats niet eens hun bezit meer is...
Als we daarop laten volgen dat Sony ook Big Brother speelt door gegevens zonder onze toestemming vrij te geven op het internet (jaja, creditcard-gegevens worden onversleuteld verstuurd tussen console en servers) en die voor een beetje hacker gemakklijk te onderscheppen zijn...
Dan vind ik het alleszinds al heel veel geld voor de aankoop van de console, de spelletjes zijn ook ni bepaald goedkoop en als je online dan uitbreidingen koopt via de store met je creditcard loop je nog eens het risico dat je creditcard-gegevens in verkeerde handen kunnen vallen...

Ze zouden zich beter bekommeren om de veiligheid van de gebruikers in plaats van hun eigen belangen te staan verdedigen...

IK heb die ps3 BETAALD... dan is het MIJN eigendom...

Als jij je laptop verkoopt aan iemand, ga je toch ook niet zeggen dat hij hem wel moet betalen maar er niet mee mag doen wat hij/zij wil want jij wil de controle erover houden... dat strookt gewoon niet...

Of zoals Windows (laten we het bij software/OS houden)... MicroSoft maakt de software, dus zij zijn daar de baas over, ook al heb je daar (veel te veel) voor betaald... Nee, ik heb die software gekocht dus wil ik ermee kunnen doen wat ik wil...
Als die taakbalk mij niet aanstaat verander ik die (met of zonder andere software) en daar kan MicroSoft weinig tegen doen... dat is mijn vrij recht... ik schaad daar niemand anders mee...

Net zoals een PS3-gebruiker terug Linux wil kunnen draaien zoals voorheen... Ook daar ondervind een andere gebruikers niets van...

Of ben ik zo wereldvreemd? 
Als jij een overeenkomst schrijft bij de verkoop dat hij de door jou verkochte laptop niet mag tweaken, dan sta jij in je recht als hij dit wel doet.

Jij hebt de overeenkomst met Sony, dus Sony staat in zijn recht.
Offline Stijn - 24/02/2011 12:52
Avatar van Stijn PHP expert Zoals ik al zei: tweak maar ga het niet luidskeels op het internet roepen dat je tweakt . Trouwens jij mag aan Windows prutsen zoveel jij wilt, als het kapot is en jij wilt support => fix het zelf maar. Volgens mij kom je in de problemen als jij Windows aanpast dat toelaat om ieder stukje software te doen installeren...
Offline Elmar85 - 24/02/2011 13:04 (laatste wijziging 24/02/2011 13:06)
Avatar van Elmar85 Lid "Jij hebt de overeenkomst met Sony, dus Sony staat in zijn recht. "

Ik koop een PS3 bij de Bart Smit, dus heb een koop-overeenkomst met BartSmit.

De voorwaarden vind ik nergens terug (voor de aankoop en word hier ook niet opgewezen)... deze voorwaarden tref je pas op het moment dat je dat ding hebt gekocht en de doos open maakt...

In deze voorwaarden zal ongetwijfeld iets staan zoals ( beknopte versie ):

"Gefeliciteerd met uw aankoop, u mag deze PS3 niet tweaken / ombouwen / of dergelijke...voor andere doeleinden dan dat de PS3 voor bestemd is. Hiermee vervalt uw garantie en heeft Sony, recht op een zaak ivm schade die deze oploopt, zoals inkomsten bederf... ect ect ect.....

Dat valt in mijn ogen, onder een eenzijdige verbintenis aangaan, en in nederland is dit uitgesloten, dus er is geen "contract".....

Dus win situatie voor jou als koper...


Edit: Trouwens leuke discussie  is het zelfde als Nintendo die die R4 kaartjes uit de handel wou halen... toch knap dat Nintendo deze heeft gewonnen  
Gesponsorde links
Je moet ingelogd zijn om een reactie te kunnen posten.
Actieve forumberichten
© 2002-2024 Sitemasters.be - Regels - Laadtijd: 0.396s