login  Naam:   Wachtwoord: 
Registreer je!
 Forum

Freelance regels

Offline Sepiroth - 01/02/2009 14:11
Avatar van SepirothNieuw lid Ik had een vraagje over freelance werken.

ALs je freelance werkt moet je dan aangifte doen bij de belastingdienst als je minder dan €1.345 aan BTW moet betalen per jaar?

Of moet je daarvoor eerst 'ontheffing van administratieve verplichtingen' aanvragen?

En geldt dit ook voor mensen onder de 18? Want ik wilde zelf graag wat webdesign doen om wat extra zakcentjes te hebben 

12 antwoorden

Gesponsorde links
Offline ThAlmighty - 01/02/2009 14:40
Avatar van ThAlmighty HTML beginner dat klopt, als je minder als 1.345 euro btw verdient, kan je via de kleinschaligheidsregeling dit bedrag houden. In makkelijker nederlands, als je dus minder als ong, 10.000 euro verdient, hoef je geen btw af te staan. Je kan echter nog steeds wel voorbelasting (aftetrekken btw) terugvragen. Dus best wel aantrekkelijk om je inteschrijven als bedrijf, en ik raad het je zeker aan. Behalve wat papierwerk bespaart het je een hoop kosten
Offline Sepiroth - 01/02/2009 15:28
Avatar van Sepiroth Nieuw lid Maar moet je dat perse doen als je af en toe wat freelance werk doet ?
Offline Martijn - 01/02/2009 16:17
Avatar van Martijn Crew PHP kan er niet is iemand ei er verstand van heeft een tutorial maken? dan niet echt een tutorial, but you get the point. Ik ben er wel in geintreseerd
Offline Wim - 01/02/2009 17:04
Avatar van Wim Crew algemeen dan zit je nog met het probleem dat er (waarschijnlijk) een verschil is voor BE<->NL deviour soul. Als je een bedrijf uit de grond gaat halen moet dat trouwens niet via een tutorial van een site zoals deze (no offence).

Als je een bedrijf wilt starten volg je ergens een cursus "bedrijfsbeheer", dan krijg je een attest en ben je direct overal mee in orde. Als je op school het vak economie (of dergelijke) krijgt krijg je vaak ook een attest voor bedrijfsbeheer van je school. Je kan dat daar steeds navragen.

Anders kan je nog steeds de bib binnenspringen en daar een boek lenen
Offline Martijn - 01/02/2009 19:07
Avatar van Martijn Crew PHP naja, ik denk dat hier veel semi-freelance zijn (want voor zelfstandige moet je in nederland officieel 1720(oid) uren werken), maar ik vind het wel interessant om te weten.
Mssn lees ik wel eens een boek erover, en schrijf ik zelf een verhaaltje T hoeft je niet tot bedrijfsleider te leiden, maar een beetje basiskennis kan nooit kwijt
Offline Pieter - 02/02/2009 10:12
Avatar van Pieter Gouden medaille

SEO guru
Dit is een blogpost die het systeem voor België uitlegt. Heel interessant.  
Offline Tuinstoel - 02/02/2009 11:35
Avatar van Tuinstoel PHP expert Hoe is het met de Nederlandse regels gesteld? Ik maak heel af en toe een website voor een vereniging of instelling tegen een contante vergoeding (zwart). Wat nou als de AID op de stoep staat, dan kunnen ze me toch niks maken:P?
Offline Pieter - 02/02/2009 11:48
Avatar van Pieter Gouden medaille

SEO guru
Als er geen bewijzen zijn kunnen ze je niets maken. Zoveel controle is er trouwens niet, maar het valt misschien te overwegen om je als jobstudent in te schrijven bij het bedrijf waarvoor je de site maakt.

Je neemt het maximumtarief per uur voor jobstudenten, en voor de werkgever is het nog steeds goedkoop omdat er bijna niets van sociale lasten afgaat. Voor jij als jobstudent kom je er goed uit, en dat allemaal in het wit ;).
Offline Sitebase - 02/02/2009 12:49
Avatar van Sitebase PHP expert
ThAlmighty schreef:
dat klopt, als je minder als 1.345 euro btw verdient, kan je via de kleinschaligheidsregeling dit bedrag houden. In makkelijker nederlands, als je dus minder als ong, 10.000 euro verdient, hoef je geen btw af te staan. Je kan echter nog steeds wel voorbelasting (aftetrekken btw) terugvragen. Dus best wel aantrekkelijk om je inteschrijven als bedrijf, en ik raad het je zeker aan. Behalve wat papierwerk bespaart het je een hoop kosten


Bij mijn weten is het zo als je freelanced onder de kleinschaligheidsregeling moet je inderdaad geen belastingen betalen op je inkomsten. Het nadeel hieraan is echter dat je GEEN btw kan aftrekken.
Offline Kevin - 09/02/2009 11:11
Avatar van Kevin Crew Ajax/REST Nja het is mogelijk op die manier zoals de site mouseover.be het beschrijft. Is het soms niet beter van het "zonder factuur" te regelen? :-)
Offline Tuinstoel - 09/02/2009 12:04
Avatar van Tuinstoel PHP expert
ddReborn schreef:
Nja het is mogelijk op die manier zoals de site mouseover.be het beschrijft. Is het soms niet beter van het "zonder factuur" te regelen? :-)
Doe ik ook, gewoon cash 
Offline Sitebase - 09/02/2009 13:46
Avatar van Sitebase PHP expert
Tuinstoel schreef:
[..quote..]Doe ik ook, gewoon cash 


Het is idd mogelijk om alles cash te regelen maar als je van plan bent serieuze websites/designs te gaan maken voor bedrijven zal je het toch allemaal legaal moeten gaan doen. Anders zal je nooit echt grote opdrachten kunnen doen.
Gesponsorde links
Dit onderwerp is gesloten.
Actieve forumberichten
© 2002-2024 Sitemasters.be - Regels - Laadtijd: 0.204s