login  Naam:   Wachtwoord: 
Registreer je!
 Forum

Bedrijf..

Offline gerits - 13/06/2008 17:23
Avatar van geritsLid Omdat hier heel wat webdesigners zitten en wel eens sites verkopen vroeg ik mij nu af of dit allemaal geregistreerde bedrijven zijn of de verkoop in het zwart gebeurt..
Wat kan ik het beste doen om sites te verkopen, een bedrijf registreren of in het zwart..

Groeten
Ruben

21 antwoorden

Gesponsorde links
Offline Powerfull - 13/06/2008 17:25
Avatar van Powerfull Nieuw lid Kom je uit nederland of uit belgie?
Offline tomate - 13/06/2008 17:27
Avatar van tomate Lid Je kan het ook zo zien he:

Je bent een webdesigner en je maakt een design, gratis.
Maar voor je gratis werk krijg je een beloning  (prijs van je design) van je opdrachtgever.

Gevolg: Volledig legaal voor de wet in België , in NL weet ik het niet zeker.
Offline Wim - 13/06/2008 18:01
Avatar van Wim Crew algemeen waarom moet je dan belastingen betalen als je werkt? Klopt volgens mij niet tomate, however, ik kan niet zeggen hoe het wel juist zit.

Ik weet dat er iets is dat je onder de x euro per maand of per jaar (ik geloof 5000 per jaar oid) geen belastingen moet betalen en geen btw nr nodig hebt.

Maar informeer jezelf hier goed over, ik zie dat je 19 bent en waarschijnlijk studeer je dus nog. Als je dit alles legaal doet zijn je ouders volgens mij je kindergeld kwijt!
Offline Pieter - 13/06/2008 18:44 (laatste wijziging 13/06/2008 18:45)
Avatar van Pieter Gouden medaille

SEO guru
Ben je Belg? Ben je nog student of werk je? Wil je het in hoofdberoep of bijberoep doen? Hoeveel plan je ongeveer per jaar te verkopen?

Als je een Belg bent kan ik het je vertellen, dan haal ik mijn cursussen nog wel even boven. 

BTW: wat Tomate zegt klopt niet. Als je ervoor vergoed bent moet je het sowieso aangeven (met uitzonderingen van bedrag, geef ik wel meer info over als je Belg bent).
Offline tomate - 13/06/2008 19:06
Avatar van tomate Lid Wat klopt er niet aan??
Want dan is mijn nonkel mis 
Offline Wim - 13/06/2008 19:07
Avatar van Wim Crew algemeen
pieterc schreef:
Ben je Belg? Ben je nog student of werk je? Wil je het in hoofdberoep of bijberoep doen? Hoeveel plan je ongeveer per jaar te verkopen?

Als je een Belg bent kan ik het je vertellen, dan haal ik mijn cursussen nog wel even boven. 

BTW: wat Tomate zegt klopt niet. Als je ervoor vergoed bent moet je het sowieso aangeven (met uitzonderingen van bedrag, geef ik wel meer info over als je Belg bent).


en de crew kent hune eigen website niet 
"zijn profiel" schreef:
Woonplaats: België
Offline Ibrahim - 13/06/2008 19:14
Avatar van Ibrahim PHP expert Ik sta op een andere community ingeschreven onder de plaats: "Tsjechtjikistan"
Offline gerits - 13/06/2008 19:17 (laatste wijziging 13/06/2008 19:19)
Avatar van gerits Lid Ik ben van belgië en studeerd nog.. Zover ik weet kan ik al iets doen waardoor het als bijberoep gezien wordt omdat ik nog studeer, en dan moet ik al geen belastinge betalen tot een bepaald bedrag, dan wordt het hoofdberoep (dat is dus die 5000 euro per jaar)

en hoe het dan verder zit weet ik niet. En alle gegevens op van die sites is voor gewone mensen als mij niet aan uit te kunnen Ik weet wel dat ik attest bedrijfsbeheer heb die je nodig hebt voor het starten van een eigen zaak dus..
Offline Wim - 13/06/2008 19:19
Avatar van Wim Crew algemeen psycho, ik zou "aan den toog" wonen, dus da's idd een feit dat je invuld wat je wilt. Maar niet als je de keuzes "België, Nederland, Ander" hebt 
Offline Stefaan - 13/06/2008 20:15
Avatar van Stefaan Nieuw lid
tomate schreef:
Je kan het ook zo zien he:

Je bent een webdesigner en je maakt een design, gratis.
Maar voor je gratis werk krijg je een beloning  (prijs van je design) van je opdrachtgever.

Gevolg: Volledig legaal voor de wet in België , in NL weet ik het niet zeker.


buh!?? Dit is klare onzin Voor zover ik weet mag je hier zelfs de garagepoort niet schilderen van je eigen familie.
Offline Pieter - 13/06/2008 20:44
Avatar van Pieter Gouden medaille

SEO guru
'K zal het morgen eens voor je opzoeken. Ik zit/zat in dezelfde situatie.
Grtz
Offline Abbas - 13/06/2008 23:55
Avatar van Abbas Gouden medaille

Crew .NET
Citaat:
Ik sta op een andere community ingeschreven onder de plaats: "Tsjechtjikistan"
En dat is niet gelogen! 
Offline Stijn - 13/06/2008 23:56
Avatar van Stijn PHP expert Als je zelfstandig wilt worden, moet je beschikken over een attest. Je moet een B-cursus volgen. Een BTW nummer aanvragen is kosteloos, maar van ondernemingsnummer weet ik niet. Als student kan je dit in bijberoep doen. Je mag dan een maximum bedrag verdienen, verdien je meer moet je dit aan de staat afstaan.
Offline MothZone - 14/06/2008 01:04 (laatste wijziging 14/06/2008 01:07)
Avatar van MothZone PHP ver gevorderde
pieterc schreef:
Ik zit/zat in dezelfde situatie.

Hier hetzelfde.

Ben ook al even aan het nadenken om iets op te richten.
Iets om af en toe websites onder te verkopen, en inkomsten van google ads te laten binnenkomen.
Volgens een docent van me is een VOF een goede bedrijfsvorm om als zelfstandige mee te beginnen, enkel moet je met 2 zijn dan.
Eén van beide moet dan een cursus volgen om de basis van bedrijfsbeheer, boekhouden, enzovoort onder de knie te hebben.
Hij had het toen wel over een full-time beroep, wat voor de meesten hier niet van toepassing zal zijn.
Ik vermoed dat er voor bijberoep ook een cursus nodig is, maar hoe het allemaal in elkaar zit heb ik niet echt een idee van.

Vandaar ben k dus benieuwd wat pieterc (of anderen) hierover terugvind :-)
Offline zointer - 14/06/2008 04:49 (laatste wijziging 14/06/2008 04:59)
Avatar van zointer HTML gevorderde
Stefaan schreef:
[..quote..]

buh!?? Dit is klare onzin Voor zover ik weet mag je hier zelfs de garagepoort niet schilderen van je eigen familie.

Fout dat mag een (technische)werkloze niet doen. Als die het aangeeft bij de rva en krijgt een goedkeuren om die werken uit te voeren dan mag die het doen mits dat die geen uitkering zal verkrijgen van de aantal dagen dat de werken duren.
Citaat:
Het mag misschien verbazing wekken maar de diensten van de BTW zijn nogal tolerant wat “hulp van derden of familie” betreft. Iedereen mag zich gratis laten bijstaan door derden. Het is daarbij altijd verstandig om die gratis helpers een verklaring te laten tekenen dat zij effectief gratis werken.
Bron: habitos.be

En studenten mogen bijverdienen maar je moet het wel aangeven en het is belastingvrij, tot welk bedrag week ik niet.
hier meer info:Werken en studeren

@MothZone
De belangrijkste voordelen zijn:

* een onderhandse oprichtingsakte is voldoende (geen notariskosten);
* de aandelen zijn niet overdraagbaar aan derden zodat het familiaal karakter gewaarborgd is;
* beperkte verplichtingen inzake openbaarmaking van stukken;
* er is geen minimumkapitaal vereist;
* de inbreng van de vennoten kan bestaan in arbeid.

De nadelen zijn:

* de hoofdelijke en onbeperkte aansprakelijkheid van alle vennoten;
* de handelsdocumenten moeten vermelden dat het een VOF betreft;
* het faillissement van de VOF kan het faillissement van de vennoten tot gevolg hebben
Bron
Offline Ibrahim - 15/06/2008 00:14
Avatar van Ibrahim PHP expert Een VOF is alleen slim als je goede afspraken maakt, en je partner kunt vertrouwen 
Offline vinTage - 15/06/2008 00:35 (laatste wijziging 15/06/2008 00:37)
Avatar van vinTage Nieuw lid Een VOF is wel lekker !

ownee, dat was V.S.O.P: (very superior old pale) 

_______________on_______________

ELKE cent die je NIET af moet dragen aan de staat (btw) is voor JEZELF, dus snaaien wat er te snaaien valt!

zwart FTW (sry vlaams blok )
Offline Pieter - 15/06/2008 08:45 (laatste wijziging 15/06/2008 09:01)
Avatar van Pieter Gouden medaille

SEO guru
Je hebt een aantal mogelijkheden, ik som ze hier even voor je op:

1. In het zwart werken
Je kan in het zwart werken, maar aangezien dit niet legaal is kan het je eventueel problemen bezorgen. Veel bedrijven wensen ook een factuur, want niet iedereen heeft zwart geld om uit te kunnen geven.
Iedereen begint zo, maar zo blijven werken heeft geen toekomst. Ik raad deze ten stelligste af, maar weet dat er veel mensen toch voor deze optie kiezen, vandaar probeer ik de volgende manieren voor te stellen:

2. Je laten inschrijven als jobstudent bij het bedrijf in kwestie
Deze stap is niet zo moeilijk te realiseren, je moet geen geld afgeven van wat je verdient (netto = bruto), voor de bedrijven is dit geen zware extra kost.
Nadeel: je mag maar een aantal dagen werken als jobstudent (23dagen gedurende de zomervakantie, 23 tijdens het jaar). Ga je hierover dan verlies je het recht op RSZ (rijksdienst voor sociale zekerheid).

3. Als zelfstandige:
Zelfstandige zijn heeft tal van voordelen: je hebt een vereenvoudigde boekhouding (vennootschappen een moeilijkere), je moet geen opstartbedrag verzameld hebben, je kan zo aan de slag.
De nadelen zijn echter dat je hoofdelijk aansprakelijk bent (maak je vb een inlogsysteem voor een bedrijf die absoluut niet veilig is, waardoor er grote fouten zijn gemaakt, dan kunnen ze jou verantwoordelijk stellen). Je hebt ook een zwaarder belastingsysteem dan een vennootschap. Heb je persoonlijke schulden, dan kan je schuldeiser je bedrijf aanslaan. Heb je schulden in het bedrijf dan kan je schuldeiser je persoonlijk kapitaal aanslaan.

4. Vennootschap:
Als vennootschap heb vennootschapsbelasting, die is slechts 33,3%, waardoor je dus veel meer kan verdienen dan bij een zelfstandigenstatuut (die voor de hogere bedragen tot 50% gaat). Als vennootschap heb je een aantal rechtelijke vormen waaronder je kan starten:
De hoofdelijk onaansprakelijke zijn NV (maar heel dure opstartkosten, +-62000 die volledig volstort moeten zijn), BVBA en CVBA (6200 EUR opstartkosten van de 18000EUR moeten minstens volstort zijn). Het verschil tussen NV en BVBA's zijn vrijwel echter miniem geworden. Een NV heeft meer geloofwaardigheid als bedrijf, maar kost zoveel om op te starten dat je beter een BVBA kan starten. Een NV moet je minstens met 2 opstarten (en er moeten 3 bestuursleden zijn). Een BVBA heeft een familialer karakter en moet je met minstens 1 iemand opstarten (dit noemt dan een EBVBA).
Als CVBA moet je minstens met 3 personen zijn en werk je iets zelfstandiger ten opzichte van elkaar.

Voorts heb je ook nog VOF, onder een vennootschap onder firma kan je opstarten zonder opstartkapitaal, maar je bent dan ook volledig en hoofdelijk afhankelijk. Je geniet wel van de vennootschapsbelasting. De oprichtingsacte gebeurt onderhands, dus heb je ook geen notariskosten.

5. Feitelijke onderneming
Een feitelijke onderneming is hetzelfde als eenmanszaak (=zelfstandige), maar dan met 2. Je hebt 1 BTWnr maar elk lid is individueel ingeschreven.

Wat moet je nu kiezen, wat is belangrijk voor jou?
Je bent een student, en je wilt dit in bijberoep doen. Een eenmanszaak is het gemakkelijkste om te starten, je hebt een vereenvoudigde boekhouding, je kan kiezen als je belasting betaalt:
als je omzetcijfer maximum 5580 euro is moet je geen belastingen betalen.

Het opstarten kost ook geen geld, je gaat naar een kruispuntenbank je ondernemingsnummer aanvragen. Dit kost je 70 EUR en een halfuurtje van je tijd.

Wat met je kindergeld?
Als je minder dan 1233 euro netto verdient blijven je ouders kindergeld voor je ontvangen. Heb je meer, dan dien je sociale bijdragen te betalen per kwartaal. Dit is rond de 65 EUR als het je bijberoep is. In hoofdberoep is het een tienvoud.

1233EUR is natuurlijk niet veel om te verdienen, weet ook dat als je vrijgesteld bent van BTW betalen, je ook geen kosten kan inbrengen. Ik zou daarom adviseren dat je een schatting maakt van wat je ongeveer zal verdienen per jaar. Je kan dat eens vergelijken met het kindergeld dat je ouders hiervoor krijgen.

Hoe doe ik het? Ik zit met 3 andere kameraden in een CVBA. We zijn allemaal evenveel aandeelhouder, hebben dus evenveel geld volstort. Omdat ik student ben en mijn kindjesgeld niet wil verliezen staat de firma (NV) bij mij thuis als persoon in de CVBA. Als ik moet werken doe ik het als jobstudent. Ik kies hoeveel het kost per uur zodat ik er nog genoeg aan overhoud.

Zo, dit was een hele brok, moest je nog willen weten wat je dan exact moet doen om te starten wil ik het ook nog wel posten, maar ik heb nu een uurtje zitten typen en mijn vingers worden wat moe.  
Bij vragen post je maar in dit topic.  
Offline nemesiskoen - 15/06/2008 11:33
Avatar van nemesiskoen Gouden medaille

PHP expert
Citaat:
Hoe doe ik het? Ik zit met 3 andere kameraden in een CVBA. We zijn allemaal evenveel aandeelhouder, hebben dus evenveel geld volstort. Omdat ik student ben en mijn kindjesgeld niet wil verliezen staat de firma (NV) bij mij thuis als persoon in de CVBA. Als ik moet werken doe ik het als jobstudent. Ik kies hoeveel het kost per uur zodat ik er nog genoeg aan overhoud.

Dit is heel slim gedaan:-) jezelf gewoon een hoog uurloon aanrekenen maar eigenlijk gewoon meer werken aan een normaal uurloon:-)
Offline gerits - 15/06/2008 12:32
Avatar van gerits Lid Ik zou op het moment nog niet echt een opbrengestenschatting kunnen maken, maar als ik echt moet gokke denk ik toch wel rond de 2000 te halen (meer dan die 1300euro dus) en mijn ouders zien het niet echt zitten om kindergeld te verliezen, aangezien zij ook nog altijd mijn kot betalen en ik daar geen beurs voor krijg..
Offline Wim - 15/06/2008 13:09
Avatar van Wim Crew algemeen ondernemingsnummer aanvragen kost 73€. Die prijs is wettelijk vastgelegd, en de nummers worden door KMO's uitgedeeld (welke overigens allemaal vzws' zijn): http://www.kmod...r_tarieven
Gesponsorde links
Dit onderwerp is gesloten.
Actieve forumberichten
© 2002-2024 Sitemasters.be - Regels - Laadtijd: 0.21s