login  Naam:   Wachtwoord: 
Registreer je!
 Forum

taal op het forum

Offline qq123 - 24/08/2006 22:45
Avatar van qq123Nieuw lid het valt mij op dat er nog wel eens (wat ik noem) bot op vragen wordt geantwoord.
ik ga geen voorbeelden noemen. maar ik hoop dat mensen er eens een beetje op gaan letten.

zekker als er een beetje simple vraag wordt gepost.
is het andwoord vaak: kort en niet veel zeggend.
terwijl die mensen nu juist graag hulp willen. en er van willen leren.

ook lees ik wel eens "dom" of echt niet slim bezig.
dat kan niet!
dome vragen bestaan niet!
dus schijf dat niet!
maar geef gewoon andwoord.

mischien ook iets voor de admin's en zo

groetjes qq123

22 antwoorden

Gesponsorde links
Offline Maarten - 24/08/2006 22:47 (laatste wijziging 24/08/2006 22:53)
Avatar van Maarten Erelid Domme vragen bestaan niet, luie mensen die zelf geen moeite doen en mensen die geen zinnen met hoofdletters, leestekens en correct Nederlands kunnen wèl.

Citaat:
Het valt mij op dat er nog wel eens (wat ik noem) bot op vragen wordt geantwoord.
Ik ga geen voorbeelden noemen, maar ik hoop dat mensen er eens een beetje op gaan letten.

Zeker als er een beetje simpele vraag wordt gepost, is het antwoord vaak kort en niet veel zeggend, terwijl die mensen nu juist graag hulp willen en er van willen leren.

Ook lees ik wel eens "dom" of "echt niet slim bezig".
dat kan niet! <-- Domme zin op zich
Domme vragen bestaan niet!
Dus schrijf dat niet, maar geef gewoon andwoord.

Misschien ook iets voor de admin's en zo.

groetjes qq123


Overigens zijn er ook mensen die het begrip "categorie" niet goed snappen. Jouw boeiende uitleg heeft niks met PHP te maken.

Ook willen de meesten helemaal niet leren van hun topic, ze posten gewoon omdat iemand hen de oplossing netjes zou aandragen en ze er zelf niks voor moeten doen.
Offline vinTage - 24/08/2006 22:53 (laatste wijziging 24/08/2006 22:54)
Avatar van vinTage Nieuw lid En vragen die al vaker zijn voorgekomen dan ik haar op mn kop heb (en das niet echt veel maar nog lang niet kaal) worden niet zo uitgebreid meer beantwoord omdat er in de regels duidelijk staat dat je de faq moet raadplegen en het forum...

Citaat:
7. Forum:
Bij gebruikmaking van het forum dienen de volgende regels in acht te worden genomen:

1. voor het plaatsen van een bericht
Zorg dat je de volgende twee dingen hebt gedaan voordat je een nieuw bericht plaatst,
het kan namelijk zijn dat je vraag al beantwoord is:
* kijk in de categorieën van de FAQ
* gebruik de zoekfunctie van het forum
Offline timmie_loots - 24/08/2006 22:59
Avatar van timmie_loots PHP gevorderde Even doorgaand op dit topic, denk ik dat het wel handig is om gebruikers af en toe te helpen. Als in een topic een serieuze vraag wordt gesteld, en er wordt gereageerd met 2 keywords en een link naar google, vind ik dat een beetje zwak.
Offline Gerard - 24/08/2006 23:00 (laatste wijziging 24/08/2006 23:05)
Avatar van Gerard Ouwe rakker Hoi qq123,

De reden dat er vaak bot wordt gereageerd op vragen is dat mensen het gewoon nogsteeds niet begrijpen. Velen denken dat wij met zoveel PHP kennis zijn geboren of dat het ons is aangewaaid en op een dienblaadje aangedragen.

Ik kan van mijzelf zeggen dat ik 90% van mijn kennis heb verkregen door domweg dingen te googlen en op te zoeken. Ik heb op dit hele forum in alle jaren dat ik hier zit 28 threads gestart en zoals de meesten wel weten zijn die haast allemaal vol onzin en in deze categorie (ontspanning).

Ik verwacht dat iemand die een vraag stelt op dit forum zelf al voldoende heeft rondgekeken of hij een antwoord kan vinden op zijn probleem. Ik zie veel vragen langskomen die met 2 minuten googlen handig opgelost zijn. Ook wat retourvragen die soms verderop in een topic komen.
Case: ik had vandaag nog een topicje waar iemand reageerde op een probleem met een oplossing. De auteur reageerde weer dat hij een parse error kreeg... bleek er dus een ) vergeten te zijn. Dat soort probleempjes oplossen is beginnerswerk en een topicstarter moet zelf in staat zijn dit soort dingetjes op te lossen. Natuurlijk is het klote dat de persoon die gereageerd heeft een foutje heeft gemaakt, maar ondertussen draagt hij wel even een oplossing aan die je eigen zelf had moeten vinden.

Als ik constateer dat mensen er zelf niet voldoende moeite voor hebben gedaan om een oplossing voor hun probleem te vinden, sluit ik het topic gewoon en zal ik die persoon -als ik er zin in heb- een berichtje sturen.

Initiatief wordt niet gewoon gewaardeerd, het is gewoon verplicht.

Dat is één van de velen redenen waarom er soms zo bot wordt gereageerd. Houd er natuurlijk ook rekening mee dat iedereen wel eens een slechte dag kan hebben.
Offline Maarten - 24/08/2006 23:00 (laatste wijziging 24/08/2006 23:06)
Avatar van Maarten Erelid Als er een serieuze vraag gesteld wordt is dat inderdaad zwak.

http://www.site...p;id=16576
Al tientallen keer gevraagd. Je tikt in die zoekbalk hierboven ergens "Beginnen met PHP" in, en daar heb je je antwoord in het 1337voud.
Offline WimJ - 24/08/2006 23:06
Avatar van WimJ Grafische gevorderde ik zie het nut van dit topic wel en niet in.
Lol maken mag je altijd.
Maar je moet ook weten wie je meerdere zijn.
In dit geval heel de sitemasters crew.

Ik zeg toch ook niet tegen mijn baas dat hij niet kan metsen ook al is hij 35 jaar metser 
Alee jah,

Dus jah, ik begrijp de reacties van Murfy, Ontani, Vintage etc.. best wel als je duidende keren dezelfde vraag krijgt voorgeschoteld ..

Raadpleeg mischien eerst eens google of het sitemasters archief.
Voor je nieuw topic opent ofzo ..
Offline Gerard - 24/08/2006 23:09
Avatar van Gerard Ouwe rakker
Citaat:
Raadpleeg mischien eerst eens google of het sitemasters archief.
Voor je nieuw topic opent ofzo ..


Dit staat dus ook gewoon in de forum regels dat je verplicht bent om dit te doen alvorens je een topic opent. Ik snap sowieso niet dat mensen om een poep en een scheet een topic openen. Ik zou me kapot schamen als ik voor elke parse error een topic moest openen.
Offline qq123 - 25/08/2006 00:15
Avatar van qq123 Nieuw lid Oki, ik had niet verwacht dat er zo heftig op gereageerd zo worden.

Sory, voor het slechte taal gebruik!

Ik hoop dat we elkaar gewoon als mensen kunnen helpen.
Ik wil daar als php beginner alles aan doen.
Alleen moet ik zelf ook nog veel leren.

groetjes
Offline timmie_loots - 25/08/2006 00:23
Avatar van timmie_loots PHP gevorderde
Citaat:
Als er een serieuze vraag gesteld wordt is dat inderdaad zwak.

http://www.site...mp;amp;cat= 1&id=16576
Al tientallen keer gevraagd. Je tikt in die zoekbalk hierboven ergens "Beginnen met PHP" in, en daar heb je je antwoord in het 1337voud.


Ik heb het dan ook niet over dat soort topics. Ik kan mij een topic herinneren van niet zo lang geleden, waarin gereageerd werd met twee keywords en een tekst als "dus googlen maar!".

Nou, ik snap gerust dat er ook door de TS wat moeite in vooronderzoek gestopt mag worden, maar om bij een goeie vraag zó te reageren, dat is net zo fout.
Offline Gerard - 25/08/2006 00:36
Avatar van Gerard Ouwe rakker
Citaat:
Oki, ik had niet verwacht dat er zo heftig op gereageerd zo worden.


Je stelde een vraag en je kreeg daar een antwoord op. Ik vind dat alle replies hier netjes geformuleerd zijn en dat we allen duidelijk hebben aangegeven wat we wel en niet acceptabel vinden.

Citaat:
Ik hoop dat we elkaar gewoon als mensen kunnen helpen.
Ik wil daar als php beginner alles aan doen.
Alleen moet ik zelf ook nog veel leren.


Dit is juist wat we willen en we hopen gewoon dat mensen die hier komen om iets bij te leren het niet voor 'granted' nemen dat wij hier onze tijd spenderen om jullie juist wat bij te leren.

Als je vast zit kan ik begrijpen dat je hier een berichtje post, maar iedereen zal toch echt eerst eens moeten proberen om zelf zijn eigen probleem op te lossen voordat je het bij een ander op het bord schuift.

Citaat:
Ik kan mij een topic herinneren van niet zo lang geleden, waarin gereageerd werd met twee keywords en een tekst als "dus googlen maar!".

Nou, ik snap gerust dat er ook door de TS wat moeite in vooronderzoek gestopt mag worden, maar om bij een goeie vraag zó te reageren, dat is net zo fout.


Niemand heeft er altijd zin in om een oplossing voor te kauwen zodat de TS hem lekker kan implementeren en hij weer onderweg kan. Ik geef zelf vaker gewoon enkele keywords zodat die persoon weet waarop hij moet zoeken om zijn antwoord te vinden.
Hij is dan zelf actief bezig om zijn kennis te vergroten/verbreeden en aan het einde van de dag weet ik zeker dat hij het snapt. Maar je moet er wel gewoon wat voor doen.

De dag dat deze community van mij verwacht dat ik alles ga voordragen in plaats van je gewoon de juiste richting in sturen, is de dag dat ik mijn computer formatteer en uit het raam gooi.
Offline Maarten - 25/08/2006 00:47
Avatar van Maarten Erelid
Citaat:
is de dag dat ik mijn computer formatteer en uit het raam gooi.
Waarom eerst formatteren?

Ik kan niet beter zeggen wat Proximus hierboven zegt. Als je ZELF een oplossing vindt, zul je deze beter snappen en onthouden dan wanneer iemand anders deze op een dienblaadje komt aandragen.
Offline Wim - 25/08/2006 01:46
Avatar van Wim Crew algemeen kleine opmerking over de zoekfunctie;

is het niet mogelijk om in de zoekfunctie aan de linkerkant de optie "forum" toe te voegen?
Ik vergeet het steeds, en pas als ik een topic wil starten vindt ik de zoekfunctie van het forum terug... redelijk verwarrend...
Offline vinTage - 25/08/2006 02:16 (laatste wijziging 25/08/2006 02:21)
Avatar van vinTage Nieuw lid @wimmarien

WOT ?  



^^
Offline Abbas - 25/08/2006 09:09
Avatar van Abbas Gouden medaille

Crew .NET
I have nothing else to say anymore...

Wat de crewleden zeggen klopt volledig!

Ik heb het alleen vinTage 1 keer lastig gemaakt met Flash & PHP,
maar dit kwam wel omdat ik al tientallen sites had doorzocht, zelf veel had geprobeerd en dan kon ik het echt niet laten een topic te starten... 

Ik denk dat het voor de crewleden knap lastig wordt als iedereen, zoals Proximus zei, voor een poep en een scheet een topic start...
Zoek eerst zelf en als je het echt niet kan vinden of het lukt echt niet, open je een topic... 
Offline Thomas - 25/08/2006 09:53
Avatar van Thomas Moderator Ik weet nog dat ik in mijn "early days" als crewlid enthousiast reageerde op alle vragen die werden gesteld.

Al redelijk snel begon ik mij te realiseren dat sommige vragenstellers echt niet de moeite nemen om zich te verdiepen in hun probleem. Vaak vertelt PHP je precies (+ of - een regel) waar het euvel zich in de code bevindt (parse error on line XX, YY expected).

Als je dat soort berichten niet kunt of wilt interpreteren, dan kun je IMO net zo goed ophouden. Je leert namelijk het meeste van het maken van fouten en het simpelweg veel proberen, en als je het oplossen van fouten altijd overlaat aan anderen of gewoon niets probeert, dan leer je dus (haast) niets.

Soms is code ook zo brak opgezet dat de vragensteller hier zelf in verdwaald is. Dat soort mensen moet je IMO niet helpen, maar die moet je laten zwemmen... en als ze verzuipen misschien des te beter .

Het is namelijk mijn ervaring dat wanneer je noob X op dag N helpt met stom vraagstuk A, dat deze noob X op dag N+1 stom vraagstuk A+1 voorlegt, met als resultaat dat jij de code voor noob X aan het schrijven bent, en deze dag N+2, N+3 etc. terugkomt met meer stompzinnige vragen. Want wij hebben hem nooit gemotiveerd om zelf iets uit te zoeken (en dat is de stomme schuld van onze naïeve goodwill om deze mensen te helpen).

Daarom heb ik er iig voor gekozen om alleen die mensen te helpen wiens vraagstuk mij interesseert, of, wanneer zij duidelijk blijk hebben gegeven dat zij zich in het probleem hebben verdiept, maar er ff niet uitkomen, en voor de rest zoekt men het maar uit .
Offline marten - 25/08/2006 10:24
Avatar van marten Beheerder
Citaat:
Ik heb het dan ook niet over dat soort topics. Ik kan mij een topic herinneren van niet zo lang geleden, waarin gereageerd werd met twee keywords en een tekst als "dus googlen maar!".


Waarom zou zo'n antwoord niet goed zijn? Als je dan die keywords eens invoert in google zal je gerust het antwoord snel vinden
Offline Wim - 25/08/2006 18:32 (laatste wijziging 25/08/2006 18:54)
Avatar van Wim Crew algemeen http://gdx.part..._ik_shutup


vinTage was here
Offline Gerard - 25/08/2006 18:56
Avatar van Gerard Ouwe rakker Of je nou zoekt door een nieuw venster te openen voor het zoeken scherm of voor een nieuw venster voor het forum, zoeken = zoeken.
Offline Wim - 25/08/2006 19:25
Avatar van Wim Crew algemeen nja staat gewoon onlogisch 
Offline demich - 26/08/2006 13:48
Avatar van demich Nieuw lid Ik vind dat je wel beginnersvragen over PHP mag stellen.
Zeker als het zoiets is van dit stuk code werkt niet, want zelf zie je minder snel dat je een haakje of } bent vergeten dan iemand anders. Als je dan daar een half uur ofzo op zoek moet gaan dan is dat ook niet plezant.
Dus ik denk dat je wel vragen mag stellen, maar dan moet je ook soms is een vraag beantwoorden (dus niet alleen profiteren).

Offline Richard - 26/08/2006 13:50
Avatar van Richard Crew algemeen Ja, maar een vraag omtrent zo'n } die is vergeten... kom op zeg, als je nette code schrijft, zul je zelf bijna meteen zien waar de fout zit. Daarom vragen de meeste mensen die vragen beantwoorden zelf deze vragen niet, omdat die dat wel goed doen...
Offline TheEagle - 26/08/2006 13:55
Avatar van TheEagle Lid @JeXus : maar ik ben het er wel mee eens dat veel gevorderden hier, ik noem geen namen, weinig tot GEEN rekening houden met beginners. Dat is wel eens vervelend als je iets echt niet begrijpt en dan wordt afgedaan als een soort sukkeltje of weetikveel....

Snap je? Iets meer inlevingsvermogen mag ook wel eens. 
Gesponsorde links
Dit onderwerp is gesloten.
Actieve forumberichten
© 2002-2024 Sitemasters.be - Regels - Laadtijd: 0.199s