login  Naam:   Wachtwoord: 
Registreer je!
 Forum

ASP en ASP.net, graag wat uitleg

Offline Guardian - 09/10/2006 18:27 (laatste wijziging 09/10/2006 18:27)
Avatar van GuardianNieuw lid Hallo allemaal,

ik zit met een vraagje en hoopte op wat verduidelijking,

Ik ken zelf al php en was met een kennis van me aan het praten onlangs toen hij me vertelde hoe geweldig hij asp.net wel niet vond, vooral toen ik hem zei dat ik me soms stoorde aan het feit dat je in PHP letterlijk alles zelf moet coden bijna bij gebrek (bij mijn weten) aan goeie 'drag en drop' editors...waarbij je je kan beperken tot het schijven van de acties...

Hij vertelde me dat je met VIsual studio express je in ASP kan werken via het drag en drop principe...dit spreekt me natuurlijk enorm aan omdat ik me vaak stoor aan de lange ontwikkel en debug tijden die er komen kijken bij PHP...

Nu mijn vragen:

- Wat is het verschil met ASP en ASP.net?
- Is het inderdaad zo dat er een drag en drop ontwikkelingsomgeving is?
- Is ASP.net even krachtig als PHP? (graag wat pro en contra's)

Alvast bedankt voor jullie reacties...

Mathias

6 antwoorden

Gesponsorde links
Offline zamna - 09/10/2006 18:48
Avatar van zamna HTML beginner Eerst en vooral draait ASP(.Net) op een meestal op windows server en php op een linux server.

Merk op dat er wel degelijk verschil zit tussen ASP en ASP.Net:

ASP kun ja zowat vergelijken met PHP maar dan met visual basic code. ASP wordt ook gemixed met (x)HTML en maak zo dynamische paginas.

ASP.net is meer dan een uitbreiding van de (x)HTMLtaal; het biedt je o.a. de mogelijkheid om te werken
* in verschillende programmeertalen (C#, VB, ...)
* met code behind (code wordt in een apart bestand geplaatst)
* met ingebouwde controls die ja via propertys en methodes kan besturen
* classes die je zelf maakt of een reeks ingeboude classes, onderverdeeld in libraries

ASP.net kan je in principe gewoon in kladblok schrijven. Een editor/ontwikkelomgeving is echter aangewezen. VSexpress edition is een ideaal pakket dat bovendien gratis is. In dit programma heb je de mogelijkheid om je control te draggen en droppen ze je site grafisch te bewerken, alsook de eigenschappen van deze controls.

Hopelijk heeft dit je wat meer info en ben je overtuigd om ASP.NET te leren. Hou er wel rekening mee dat de hosting van ASP.NET doorgaans duurder is dan die voor PHP.

Grtz,
Zamna
Offline Guardian - 09/10/2006 19:24
Avatar van Guardian Nieuw lid Beste Zamna,

Als ik het dus goed begrijp moet ik meerdere talen lerne om uiteindelijk in ASP.net te kunnen werken of zie ik dat verkeerd?

Ps: kan ASP.net overweg met Mysql?

Alvast bedankt voor je uitleg 
Offline zamna - 09/10/2006 19:46
Avatar van zamna HTML beginner Ja kan kiezen in welke taal je programmeert. Kies bij voorkeur C# als je toch van nul moet beginnen, de meeste voorbeelden op internet zijn erin geschreven.

ASP.net kan overeen met mySQL maar het is er eigenlijk niet voor gemaakt. Maak liever gebruik van een ACCESdb of SQLserver (duurder). Aangezien je toch een windows host nodig zult hebben moet je niet meer prutsen met mysql.

Offline Abbas - 09/10/2006 19:50
Avatar van Abbas Gouden medaille

Crew .NET
Nee je hoeft zeker niet meerdere talen te leren om ASP.NET te kunnen...
Je kan kiezen tussen verschillende talen, maar je kan perfect een website/webapplicatie ineenknutselen met één van de talen in ASP.NET!

Ik dacht wel dat ASP.NET kon samenwerken met MySQL hoewel dit veel problemen geeft dikwijls, je kan dan beter met een MSAccess Database of MSSQL werken (MS = MicroSoft)  

Verder heb ik hierbij niet veel meer toe te voegen, de uitleg van Zamna is duidelijk. 

Veel succes!
Offline Guardian - 09/10/2006 23:32
Avatar van Guardian Nieuw lid Heel erg bedankt voor jullie reacties.
Het klinkt zeer boeiend 

Iemand ervaring met het boek Basiscursus ASP.net van Peter Kassenaar?

Ik ben wel fan van zijn werken, heb PHP ook via zijn boeken geleerd...
Offline Abbas - 09/10/2006 23:42
Avatar van Abbas Gouden medaille

Crew .NET
Ik heb de ASP.NET Bible (Het Complete Handboek) van Academic Services...
Ik vind dit een zeer goed boek  
Gesponsorde links
Dit onderwerp is gesloten.
Actieve forumberichten
© 2002-2024 Sitemasters.be - Regels - Laadtijd: 0.165s