login  Naam:   Wachtwoord: 
Registreer je!
 Forum

Opleiding grafisch ontwerp

Offline Student00 - 09/05/2013 21:28
Avatar van Student00Nieuw lid Hallo iedereen

Ik zou graag de opleiding grafische en digitale media gaan volgen in Artesis in Antwerpen. Maar ik zou graag eerst wat meer informatie hierover hebben.
Is er misschien iemand die deze opleiding volgt of heeft gevolgd ? En die mij daar wat meer informatie over zou kunnen geven ?

Alvast bedankt !

13 antwoorden

Gesponsorde links
Offline Stijn - 09/05/2013 22:54
Avatar van Stijn PHP expert Hebben ze geen infodagen bij Artesis ofzo? 
Offline Student00 - 09/05/2013 23:56
Avatar van Student00 Nieuw lid
Stijn schreef:
Hebben ze geen infodagen bij Artesis ofzo? 


Jawel, maar deze is pas eind juni. En ik zou graag al wat meer informatie hebben, want anders blijf ik twijfelen 
Offline Student00 - 09/05/2013 23:57 (laatste wijziging 09/05/2013 23:58)
Avatar van Student00 Nieuw lid
Offline Joel - 10/05/2013 09:29
Avatar van Joel Eigenaar Het lijkt mij een betere optie om te gaan voor Toegepaste informatica, en dan in je vrije tijd wat extra cursusjes te volgen over grafische vormgeving. Dan heb je een breder pakket, en meer kans op een mooie carriere.

Met enkel grafische vormgeving, ga je misschien moeilijk werk vinden met een mooi salaris.

Je moet natuurlijk wel geïnteresseerd zijn in programmeren als je toegepaste informatica wil volgen.
Offline Student00 - 10/05/2013 12:55
Avatar van Student00 Nieuw lid Ja het programmeren zelf, zegt mij eerlijk gezegd niet zoveel.. Maar da komt misschien omdat ik er niets over weet. Wat houdt deze richting dan zoal in ?
Offline Joel - 10/05/2013 15:38 (laatste wijziging 10/05/2013 15:40)
Avatar van Joel Eigenaar Toegepaste informatica, is een richting waar je alles leert over software developing in't algemeen (zowel websites als applicaties), boekhouding/rechten?, ondernemen, SQL (databases), ...

Grafisch ontwerp komt eigenlijk niet echt aan de pas in die richting, dus als je dat super graag wil doen, is het misschien niet de juiste richting. Maar, er is veel minder vraag naar grafisch ontwerpers dan naar software developers.

Als je natuurlijk echt een goede grafische ontwerper bent, en je doet het als freelancer, kan je natuurlijk nog wel mooi verdienen.
Offline Martijn2008 - 10/05/2013 15:45
Avatar van Martijn2008 PHP beginner Waarom wil je eigenlijk de opleiding grafische en digitale media gaan volgen?
Heb je ook gekeken naar andere opleidingen?
Offline Joel - 10/05/2013 15:47 (laatste wijziging 10/05/2013 15:47)
Avatar van Joel Eigenaar MCT (multimedia & communicatie technologie) is zo'n opleiding tussen toegepaste informatica en de richting die jij zoekt denk ik. Daar krijg je zowel design als programmeren etc.
Offline Student00 - 10/05/2013 17:11 (laatste wijziging 10/05/2013 17:32)
Avatar van Student00 Nieuw lid
Martijn2008 schreef:
Waarom wil je eigenlijk de opleiding grafische en digitale media gaan volgen?
Heb je ook gekeken naar andere opleidingen?


Omdat dit een professionele bachelor is, en grafisch ontwerp is een academische bachelor. Voor de rest weet ik niet welke richtingen er nog zijn, ik heb al veel zitten zoeken. Maar de enigste richtingen die mij leuk lijken zijn grafisch ontwerp en grafische en digitale media. En dan is er nog Desktop Publisher op syntra, maar hier lees ik nogal slechte dingen over.

En @ Joel : Ja deze opleiding ben ik ook al eens tegengekomen, maar niet echt verder opgezocht.. want dit is een academische bachelor dacht ik en hiervoor moet je volgens mij een toelatingsproef voor doen, en ik heb totaal geen ervaring met programmeren en dergelijke. Maar ik ga deze toch nog eens opzoeken 
Offline Maarten - 11/05/2013 13:27
Avatar van Maarten Erelid Ik ben zelf een student MCT geweest (heet tegenwoordig nMCT dacht ik zelfs) - er zijn geen toelatingsproeven. Je moet een algemene middelbare opleiding genoten hebben uiteraard (ik bedoel maar dat een gemiddelde metaalbewerker dus niet zomaar kan beginnen) omdat je een aantal zaken onder de knie moet hebben, vooral inzake wiskunde dan (en stel je daar niet te veel bij voor, dan bedoel ik maar dat je weet wat een machtsverheffing is ).

Uiteindelijk heb je een goeie basis voor alles met zo'n opleiding, je echte ervaring komt er toch dankzij je stage en uiteindelijke job.

En zoals Joel ook aangaf is het interessant om alle opties open te houden - ikzelf ben ooit gestart aan die opleiding als rasechte PHP-er, ondertussen al aantal jaren werkzaam als hardcore .NET'er, dus je ziet maar hoe snel een opleiding je keuzes kunnen veranderen. Grafische zaken zullen mij nooit besteed zijn dus die richting ben ik niet uitgegaan, maar er is in die tak wel een groot verschil tussen pakweg designer voor drukwerk en iemand die 3D-models gaat maken voor allerhande toepassingen. Dus het is belangrijk dat je een oplossing gaat volgen die je de kans biedt om daar overal eens van te proeven.
Offline Student00 - 11/05/2013 16:06
Avatar van Student00 Nieuw lid
Maarten schreef:
Ik ben zelf een student MCT geweest (heet tegenwoordig nMCT dacht ik zelfs) - er zijn geen toelatingsproeven. Je moet een algemene middelbare opleiding genoten hebben uiteraard (ik bedoel maar dat een gemiddelde metaalbewerker dus niet zomaar kan beginnen) omdat je een aantal zaken onder de knie moet hebben, vooral inzake wiskunde dan (en stel je daar niet te veel bij voor, dan bedoel ik maar dat je weet wat een machtsverheffing is ).

Uiteindelijk heb je een goeie basis voor alles met zo'n opleiding, je echte ervaring komt er toch dankzij je stage en uiteindelijke job.

En zoals Joel ook aangaf is het interessant om alle opties open te houden - ikzelf ben ooit gestart aan die opleiding als rasechte PHP-er, ondertussen al aantal jaren werkzaam als hardcore .NET'er, dus je ziet maar hoe snel een opleiding je keuzes kunnen veranderen. Grafische zaken zullen mij nooit besteed zijn dus die richting ben ik niet uitgegaan, maar er is in die tak wel een groot verschil tussen pakweg designer voor drukwerk en iemand die 3D-models gaat maken voor allerhande toepassingen. Dus het is belangrijk dat je een oplossing gaat volgen die je de kans biedt om daar overal eens van te proeven.



Ik ga deze richting zeker eens opzoeken, gewoon voor mijn opties open te houden. Maar is er in deze richting meer theorie of meer praktijk ?
Offline Maarten - 11/05/2013 17:27
Avatar van Maarten Erelid Allebei met meerderheid praktijk.

Theorie gaat hem dan vooral over bv. cryptografie en dat soort toestanden.
Offline Student00 - 11/05/2013 19:31
Avatar van Student00 Nieuw lid
Maarten schreef:
Allebei met meerderheid praktijk.

Theorie gaat hem dan vooral over bv. cryptografie en dat soort toestanden.


Oke dank u 
Gesponsorde links
Je moet ingelogd zijn om een reactie te kunnen posten.
Actieve forumberichten
© 2002-2024 Sitemasters.be - Regels - Laadtijd: 0.177s