login  Naam:   Wachtwoord: 
Registreer je!
 Forum

webdesign

Offline FrankL - 14/08/2011 19:41
Avatar van FrankLLid Ik ben niet zo'n held in het designen van een website, en gebruik dan ook vaak van die free templates. Maar helaas staan die altijd boordevol met stomme teksten en onhandige voorgevormde links.

Nu vroeg ik mij af, zijn er of ergens "lege" webdesigns al dan niet gratis, of is er een hele goede tutorial die goed uitlegt hoe je mooie(moderne/simpele) webdesigns maakt, want degene die ik vind zijn of allemaal in stukjes gehakt en moet je continue naar een andere pagina voor het volgende deel, of ze zijn incompleet, andere versies, verouderd, of engelstalig en niet duidelijk dus.

Alvast bedankt;)

11 antwoorden

Gesponsorde links
Offline Pieter - 14/08/2011 20:13
Avatar van Pieter Gouden medaille

SEO guru
Wat versta je juist onder een template? Iets specifiek voor bepaald systeem (Joomla!,Drupal,Wordpress,...)? Of puur html/css, of puur grafisch (jpg/psd)?
Offline WimJ - 14/08/2011 20:17
Avatar van WimJ Grafische gevorderde Eerst moet je al eens denken.. 'Wat wil ik op het einde zien' , dan moet je denken 'ga ik het met CSS doen of met photoshop'.. Indien je met CSS gaat werken leer de basis, indien je met Photoshop gaat werken leer de basis technieken, volg tutorials en plak al die tutorials die jou aanspreken en in je einddoel passen samen in een lay-out..

En Engels een probleem? .. Nu ja dat hoort er nu éénmaal bij.. Nederlands is geen wereldtaal, eerder een taal van de apen / primaten ofzo..
Doe dus iets aan dat probleem 
Bedankt door: FrankL
Offline FrankL - 15/08/2011 01:13
Avatar van FrankL Lid Puur html/css Pieter;)

Tja, ik ben geen expert in Engels helaas, sterker nog, ik ben helemaal geen talenman behalve in Nederlands dan. Maar goed, ik moet dus eerst bedenken wat ik op het einde wil zien, dat zou ik inderdaad wel eens kunnen proberen. Mocht je links hebben naar echte goede tutorials zou ik die graag hebben, ik zoek denk ik op de verkeerde termen. En helaas zijn de meeste tutorials hier niet meer voorzien van de plaatjes wat wel zo handig was om een beeld te krijgen.
Offline Esli - 15/08/2011 01:52 (laatste wijziging 15/08/2011 01:53)
Avatar van Esli PHP interesse Als het zuiver gaat om simpele HTML en CSS templates, kan je best gewoon wat HTML & CSS tutorials volgen. En ik vond door even te googlen misschien een interessante link: http://browse.d...te#/do4eea Er is een download bij waarin uitgelegd wordt hoe je een eenvoudige template kan bouwen.

Verder is het eigenlijk vooral een kwestie van kleurgebruik. Een goede site voor kleurcombinaties is "Kuler" (Adobe). Ik zeg er wel even bij, die site werkt niet in elke browser even goed. (vreemd voor een bedrijf dat softwarepakketten op de markt heeft waarmee websites kunnen worden ontwikkeld...)
Bedankt door: FrankL
Offline vinTage - 15/08/2011 02:39
Avatar van vinTage Nieuw lid
Esli schreef:
Verder is het eigenlijk vooral een kwestie van kleurgebruik. Een goede site voor kleurcombinaties is "Kuler" (Adobe). Ik zeg er wel even bij, die site werkt niet in elke browser even goed. (vreemd voor een bedrijf dat softwarepakketten op de markt heeft waarmee websites kunnen worden ontwikkeld...)


mag ik zo onbeleefd zijn en vragen over welke browser(s) je het heb, die site is voornamelijk flash en dat zou crossbrowser compatible moeten zijn.. ?
Bedankt door: ThAlmighty
Offline FrankL - 15/08/2011 02:47
Avatar van FrankL Lid Hm, Esli die link is inderdaad interessant, nu kende ik deviantart wel, maar wist niet dat er ook zulk soort dingen op kwamen. Daarnaast is zeker die Kuler site een goede tip!
Offline ThAlmighty - 15/08/2011 08:49
Avatar van ThAlmighty HTML beginner Ik denk dat je gruwelijk onderschat wat designen is. Je kan niet een website designen in alleen html en css, die technieken zijn bedacht om ze te maken. (uiteraard kan het wel, maar tot een prachtig resultaat zul je nooit komen) En misschien moet je het verwachtingspatroon van tutorials een klein beetje bijstellen: tutorials leren je trucjes en techniekjes, maar een gevoel voor design ontwikkel je.

Niet om te haten, maar als ik zo je reacties lees, krijg ik een beetje het gevoel dat je met een paar tutorials al mooie websites kan maken. (kan ook, als je natuur talentje bent)
Offline Esli - 15/08/2011 10:24
Avatar van Esli PHP interesse
vinTage schreef:
[..quote..]

mag ik zo onbeleefd zijn en vragen over welke browser(s) je het heb, die site is voornamelijk flash en dat zou crossbrowser compatible moeten zijn.. ?


Wel, gisteren ging het bij mij in chrome niet, vreemd genoeg vandaag wel. Verder is flash nog niet mogelijk in IE9 64bit.

@ThAlmighty

Oefening baart kunst. Maar om te zeggen dat je geen mooie designs in HTML & CSS kan maken, vind ik verkeerd. Kijk bijvoorbeeld eens naar collega-site phphulp. Wat is daar een afbeelding? Het logo en wat icoontjes? De overige opmaak is perfect te bereiken met HTML & CSS. En zoals ik al zei, er zijn icoontjes die gratis beschikbaar zijn. Zelf ben ik een fan van http://famfamfam.com/ . Die zie je trouwens op veel websites.

Verder ben ik er van overtuigd dat CSS in doe toekomst meer en meer gaat doorbreken. Met versie drie kan je al perfect een overloopje maken, ronde hoeken, schaduwen... En zeg nu zelf, veel meer effecten hebben de meeste websites niet eh?
Offline ThAlmighty - 16/08/2011 20:01
Avatar van ThAlmighty HTML beginner @Esli
Ik denk dat je mijn punt niet helemaal goed hebt begrepen. Met HTML & CSS kan je prima websites maken. Het is echter geen designtool, maar de uitvoering ervan. Daarnaast betekent het onder de knie hebben ook niet automatisch dat je goed kan designen. Dat zijn twee afzonderlijke competencies.

De topicstarter had het met name over tutorials hoe hij kan leren designen. En die bestaan ook wel in zeker zin (in de vorm van je voordoen ipv echt leren). Maar voordat je kan zeggen dat je echt kan designen of kan spreken van een "eigen stijl" ben je jaren verder. Dat kost gewoon tijd en - inderdaad - oefening baart kunst. Ik wou er alleen even op wijzen dat de topicstarter dit allicht een beetje onderschat.

Je kan al snel het trucje, maar de kunst vergt toch wat meer
Offline FrankL - 16/08/2011 21:06
Avatar van FrankL Lid Iedereen in ieder geval bedankt voor alle tips. Op dit moment heb ik een kleine lay-out gemaakt met behulp van CSS al, met gewoon wat kleuren en posities inprincipe. Met een designtool ga ik binnenkort aan de slag. En ik ga dan veel oefenen. Ik hoop dat ik ook binnenkort een lay-out keuring kan toevoegen op deze site:)
Offline xSc - 17/08/2011 09:01
Avatar van xSc Onbekend "Nederlands is geen wereldtaal, eerder een taal van de apen / primaten ofzo." Wat is dat voor een vage opmerking?

Het is wel zo dat je designen (de creativiteit) in je vingers moet hebben. Je moet doet waar je goed in bent. In sommige gevallen in beide. Zoals Pieter, vinTage of Ontani. Maar meestal is het een van beide, net zoals de talen- of wiskundeknobbel.
Gesponsorde links
Je moet ingelogd zijn om een reactie te kunnen posten.
Actieve forumberichten
© 2002-2024 Sitemasters.be - Regels - Laadtijd: 0.167s