login  Naam:   Wachtwoord: 
Registreer je!
 Forum

alert

Offline leendert - 12/10/2005 21:14
Avatar van leendertHTML beginner Onderstaand kunnen de rechten van Pietje ingesteld worden
Factuur []
NieuwsBrief []

Pietje lid maken van een gebruikers groep

Rank Admin 0 Medewerker 0 Klant 0

Nu wil ik dus als er al rechten ( dus factuur en/of nieuwsbrief) is aangevinkt/zijn aangevinkt dat als je dan een ook nog een rank wilt selecteren je een alert krijgt dat dat dus niet kan. Hoe kan ik dat realiseren?

7 antwoorden

Gesponsorde links
Offline Thomas - 12/10/2005 21:16
Avatar van Thomas Moderator Hangt er vanaf hoe jouw formulier in elkaar zit.
Je zou kunnen controleren of factuur en nieuwsbrief beide gechecked zijn. Dit controleer je als je iemand een rang wilt geven. Als dit het geval is: geef een waarschuwing.
Offline leendert - 12/10/2005 21:18 (laatste wijziging 12/10/2005 21:22)
Avatar van leendert HTML beginner ja maar ik weet echt niet hoe dat moet in javascript:$

Ik heb gewoon een form

met deze velden:
<input type="checkbox" name="rechten[]" value="1" /> ( voor factuur)
<input type="checkbox" name="rechten[]" value="1" /> (voor nieuwsbrief)

en dan voor de rank:

<input type="radio" name="groep" value="1" /> Admin
<input type="radio" name="groep" value="2" /> Medewerker
<input type="radio" name="groep" value="3" /> Klant

het moet namelijk al voor de submit gebeuren en daarom weet ik dus niet hoe dat moet.

edit:

het moet iets worden dus als:
<input type="radio" name="groep" value="1" onclick="if (document.theForm.rechten.checked) alert('kanniet');" /> Admin

maar ik weet niet precies hoe
Offline Thomas - 12/10/2005 21:25 (laatste wijziging 12/10/2005 21:26)
Avatar van Thomas Moderator De array-haken is iets van PHP, niet van HTML of JavaScript.

Als je dit aan de praat wilt krijgen, moet je de velden met [] voorzien van indices (rechten[1], rechten[2] etc.) en deze dan aanspreken met document.forms['form_naam'].elements['rechten[i]'] waar i je index is.

Als je zaken wilt controleren voordat je submit doe je dit als volgt:

  1. // wat je wilt controleren voor je submit
  2. // geef de variabele "conditie" de waarde true als alles ok is, en anders false
  3. function checkit() {
  4. var conditie = false; // initialisatie
  5. // ...
  6. return conditie;
  7. }


Roep deze check-functie aan voordat je je form submit:
  1. <form action="..." method="post" onSubmit="return checkit()">
  2. ...
  3. </form>


Let op de return in het onSubmit-deel. Dit bepaalt (liever gezegd, op grond van conditie - de return-waarde van de checkit() functie) of de form gesubmit wordt.
Offline stenno - 13/10/2005 07:29 (laatste wijziging 13/10/2005 07:30)
Avatar van stenno PHP interesse
  1. <html>
  2. <head>
  3. <title>Untitled</title>
  4. <script language="JavaScript" type="text/javascript">
  5. <!--
  6. function a()
  7. {
  8. {
  9. if((document.getElementById('a1').checked == true)&&(document.getElementById('a2').checked == true)&&(document.getElementById('a3').checked == true))
  10. {alert("Je mag geen status kiezen als je al admin geselecteerd hebt.")}
  11. else
  12. {
  13. if((document.getElementById('a1').checked == true)&&(document.getElementById('a2').checked == true)&&(document.getElementById('a4').checked == true))
  14. {alert("Je mag geen status kiezen als je al medewerker geselecteerd hebt.")}
  15. else
  16. {
  17. if((document.getElementById('a1').checked == true)&&(document.getElementById('a2').checked == true)&&(document.getElementById('a5').checked == true))
  18. {alert("Je mag geen status kiezen als je al klant geselecteerd hebt.")}
  19. }}}}
  20. //-->
  21. </script>
  22.  
  23. </head>
  24. <body>
  25. <form name="form1">
  26. <input type="checkbox" onclick="a()" id="a1" name="rechten[]" value="1" />voor factuur<br />
  27. <input type="checkbox" onclick="a()" id="a2" name="rechten[]" value="1" />voor nieuwsbrief<br />
  28. <br />
  29. <input type="radio" onclick="a()" id="a3" name="groep" value="1" /> Admin<br />
  30. <input type="radio" onclick="a()" id="a4"name="groep" value="2" /> Medewerker<br />
  31. <input type="radio" onclick="a()" id="a5" name="groep" value="3" /> Klant<br />
  32. </form>
  33. </body>
  34. </html>


moet nog ff return false bij voor die radio buttons

Offline leendert - 13/10/2005 10:27
Avatar van leendert HTML beginner @Stenno.

Bedankt. Hij werkt wel niet goed maar nu snap ik het principe!.
Het lastige met die radio buttons is dat als je hem selecteerd je hem niet meer kan deselecteren. Dus de enige optie is dat als iemand al een checkbox eeft aangevinkt dat dan de radio buttons op disabled gezet moeten worden en anders om ook.
Offline Thomas - 13/10/2005 11:46
Avatar van Thomas Moderator
Citaat:
Het lastige met die radio buttons is dat als je hem selecteerd je hem niet meer kan deselecteren.
Je kan best een button maken die de geselecteerde radio-knop weer "cleared" hoor.
Offline stenno - 13/10/2005 15:56
Avatar van stenno PHP interesse
Wth

niet goed ??  Stel de vraag dan aub wat helderder dan kan ik je beter helpen;-)
Gesponsorde links
Dit onderwerp is gesloten.
Actieve forumberichten
© 2002-2024 Sitemasters.be - Regels - Laadtijd: 0.287s