login  Naam:   Wachtwoord: 
Registreer je!
 Forum

soort van uitvraagscript

Offline peeeter - 28/04/2011 12:35
Avatar van peeeterNieuw lid ik ben gevraagd iets te maken, maar ben beperkt tot html, javascript en css.

Nu vroeg ik me af of het uberhaupt mogelijk was en moest ineens aan sitemasters.be denken waar ik een jaar of 6 geleden altijd uitstekend werd geholpen met dit soort vragen en andere mensen hielp met php gerelateerde issues.. helaas wist ik m'n oude inlognaam niet meer, dus heb me opnieuw aangemeld.

Ik heb 56 teksten, welke onder te verdelen zijn in 6 categorien.

Hetgeen wat er moet komen is een soort formulier waarbij de gebruiker zijn naam en nog 2 andere variabelen in kan voeren. Vervolgens in hetzelfde formulier moet de gebruiker in een dropdown menu een keuze maken uit 1 van de 6 hoofdcategorien, waarna er een nieuw dropdown menu komt met tussen de 6 en 12 subcategorien (hangt af van de hoofdcategorie). Vervolgens ernaast een submit knop, waarna de bijbehorende tekst gegenereerd wordt (1 van die 56 teksten dus) met daarin de naam van de gebruiker en de andere 2 variabelen.

Ik heb geprobeerd het zo duidelijk mogelijk te omschrijven, hoop dat jullie het snappen.

7 antwoorden

Gesponsorde links
Offline Realtec - 28/04/2011 13:18
Avatar van Realtec HTML interesse Als je een database wilt gebruiken zou ik 2 tabellen maken:
1 tabel voor de categorieën en 1 voor de teksten.
Zorg er dan wel voor dat in de categorieën tabel ook een 'parent categorie' kolom komt aangezien je geneste categorieën wilt.

Je maakt een formulier en haal je met php de 'root' categorieën op en gooi je in een foreach loop om zo een select form element te maken.

Op dit punt kun je met AJAX een request naar de server laten maken bij het selecteren van een categorie zodat de sub categorieën worden opgehaald en in een nieuwe select element worden gezet.
Maar als dit te moeilijk word kun je de pagina versturen en op de volgende pagina dit laten genereren.

Als je zover bent kun je de texten uit de database halen die gelinkt zijn aan de categorie die geselecteerd is.
Dan kun je in die teksten variabelen maken als {naam} en dat gaan replacen met str_replace() ofzo met wat de gebruiker als input gegeven heeft op je formulier.
Offline peeeter - 28/04/2011 14:44
Avatar van peeeter Nieuw lid bedankt voor het meedenken 

php en databases zou het inderdaad een heel stuk makkelijker maken, echter kan ik deze in dit geval niet gebruiken 

vandaar dat ik me ook afvraag of het uberhaupt mogelijk is...
Offline marten - 28/04/2011 22:01 (laatste wijziging 28/04/2011 22:02)
Avatar van marten Beheerder Denk dat je hier wel mee verder komt. Het is wel met jQuery maar dat is makkelijk te leren

http://stackove...ct-options
Offline peeeter - 29/04/2011 13:43
Avatar van peeeter Nieuw lid ik heb inderdaad een soortgelijk script gevonden, echter wordt het dan een kwestie van elk van de 50+ teksten met alle mogelijke variabelen te kopieren.. in dit geval zou dat betekenen dat ik zo'n 400x de teksten in het HTML bestand krijg..

dit is eigenlijk niet wenselijk.. bij een kleine aanpassing houdt dat direct zo veel wijzigings werk in dat het niet te doen is.. ik denk dat ik er vanaf moet zien dus

mocht iemand toch nog een suggestie hebben, graag 
Offline Realtec - 29/04/2011 18:37
Avatar van Realtec HTML interesse
peeeter schreef:
mocht iemand toch nog een suggestie hebben, graag 


Ja onderstaand probleem oplossen
peeeter schreef:
php en databases zou het inderdaad een heel stuk makkelijker maken, echter kan ik deze in dit geval niet gebruiken 


Offline Martijn2008 - 29/04/2011 21:00
Avatar van Martijn2008 PHP beginner Indien je niet gebruik kan maken van een DBMS-systeem, dan zou je kunnen overwegen gebruik te maken van Javascript + XML.
Offline peeeter - 02/05/2011 16:15
Avatar van peeeter Nieuw lid thnx martijn2008!

ik ga me daar eens in verdiepen
Gesponsorde links
Je moet ingelogd zijn om een reactie te kunnen posten.
Actieve forumberichten
© 2002-2024 Sitemasters.be - Regels - Laadtijd: 0.168s