login  Naam:   Wachtwoord: 
Registreer je!
 Forum

ajax + seo + browsersupport

Offline MrWolf - 14/12/2010 17:51
Avatar van MrWolfLid Hallo allemaal,

Ik wil een site maken met AJAX (niet de voetbalclub). Ik heb enkele vragen:
1. SEO: ik las dat google mijnsite.nl/?_escaped_fragment_=hoi i.p.v. mijnsite.nl/#!hoi indexeert, maar hoe doen andere zoekmachines dat?
2. Browsersupport: Als javascript het niet doet kan de pagina dus niet worden weergeven. Komt het vaak voor dat javascript het niet doet?

Bij mijn vorige project had ik het zo opgelost:
Als javascript het doet: mijnsite.nl/#hoi
Anders: mijnsite.nl/p/hoi

Ik dacht (nadat ik had gelezen dat google nu ook ajax sites indexeert) dit:
Als javascript het doet: mijnsite.nl/#!hoi
Anders: mijnsite.nl/p/hoi
Maar dan indexeert google het 2 keer.
Ik kan bij mijnsite.nl/p/hoi wel door een meta-tag regelen dat hij niet wordt geïndexeerd, maar dan indexeert yahoo! etc. hem niet.

Hoe zouden jullie dit doen?
Mr. Wolf

5 antwoorden

Gesponsorde links
Offline vinTage - 14/12/2010 21:06
Avatar van vinTage Nieuw lid Eigenlijk wel een goeie vraag  

maar je hebt het over je 'ajax' linkjes, zijn die eigenlijk niet zo? => site.com/#/blaat

Misschien kan je dan met robots.txt de # blokkeren ?
Offline MrWolf - 15/12/2010 16:00
Avatar van MrWolf Lid Ik las net dat twitter het zo doet:
Als js het doet: twitter.com/#!/NAAM
Anders: twitter.com/NAAM
Voor de googlebot: twitter.com/?_escaped_fragment_=NAAM en twitter stuurt de bot dan door naar twitter.com/NAAM
Dat kan ik ook doen.

Maar dan nog 2 vragen over:
1) Iemand wordt gestuurd naar mijnsite.nl/#!hoi maar javascript doet het niet. Hoe kan je dan doorgestuurd worden naar mijnsite.nl/p/hoi. "#!hoi" wordt volgens mij niet meegestuurd naar de server, dus... Maar het zou dan moeten in PHP of htaccess.

2) Wat doen andere zoekmachines met mijnsite.nl/#!hoi, wordt dat dan ook mijnsite.nl/?_escaped_fragment_=hoi, of wat anders?

Mr. Wolf
Offline Kevin - 15/12/2010 20:52
Avatar van Kevin Crew Ajax/REST De hashtekens worden ook vaak gewoon opgevangen door een .htaccess file. Dit is nu eenmaal simpeler dan het op te lossen met JS.
Offline vinTage - 15/12/2010 20:55
Avatar van vinTage Nieuw lid bekijk dit eens en wat google ermee doet, want ik denk dat google gewoon de non-js' linkjes volget en niet de #, want # is client side.

# == clientside, probeer maar eens $_GET['#'] op te vragen 
Offline MrWolf - 16/12/2010 15:52
Avatar van MrWolf Lid
Kevin schreef:
De hashtekens worden ook vaak gewoon opgevangen door een .htaccess file. Dit is nu eenmaal simpeler dan het op te lossen met JS.

Kan je dat uitleggen met htaccess code?
Voor de duidelijkheid nog een voorbeeld:
Iemand komt hier: mijnsite.nl/#!hoi
En omdat js het niet doet wordt hij doorgestuurd naar mijnsite.nl/p/hoi

vinTage schreef:
bekijk dit eens en wat google ermee doet, want ik denk dat google gewoon de non-js' linkjes volget en niet de #, want # is client side.

Dat lijkt me inderdaad een goed idee, maar het bovenstaande moet dan nog worden opgelost.
Gesponsorde links
Je moet ingelogd zijn om een reactie te kunnen posten.
Actieve forumberichten
© 2002-2024 Sitemasters.be - Regels - Laadtijd: 0.163s