login  Naam:   Wachtwoord: 
Registreer je!
 Forum

select box automatische update

Offline Luc18 - 01/11/2010 10:45
Avatar van Luc18Onbekend Goedemorgen allemaal,

Op dit moment ben ik op zoek naar een select box, waar waarde instaat. Zodra je die waarde hebt geselecteerd. Moet er een volgende select box automatisch zichtbaar worden. Vervolgens nog een.

Live voorbeeld: http://www.overijssel.nl/ en dan bij ik ben een:

Weet iemand waar ik zo'n script kan vinden.

Met vriendelijke groet,

Luc

7 antwoorden

Gesponsorde links
Offline Kevin - 01/11/2010 11:03
Avatar van Kevin Crew Ajax/REST Nou met jQuery zou je dit simpel kunnen oplossen door de functie change() te gebruiken.

Voorbeeldje:

In je HEAD-tag niet vergeten:
  1. <script src="http://ajax.googleapis.com/ajax/libs/jquery/1/jquery.min.js"></script>
  2. <script type="text/javascript">
  3. $(document).ready(function(){
  4.  
  5. $('.eersteselect').change(function() {
  6. $('.tweedeselect').show();
  7. });
  8.  
  9. });


BODY:

  1. <select class="eersteselect">
  2. <option value="option1" selected="selected">Option 1</option>
  3. <option value="option2">Option 2</option>
  4. </select>
  5. <select class="tweedeselect" style="display:none;">
  6. <option value="option1" selected="selected">Option 1</option>
  7. <option value="option2">Option 2</option>
  8. </select>
Offline Luc18 - 01/11/2010 11:40
Avatar van Luc18 Onbekend Dat werkt ja, maar het moet werken met een database. Dus wanneer ik iets selecteer in select box 1 Moet alles wat bij select box 1 hoort, automatisch weergegeven worden in select box 2.

Bijvoorbeeld:
ik selecteer option 1 die heeft een id van 1.

Dan komt er in select box 2 alles wat aan id 1 gekoppeld zit.

Selecteer ik dan wat nieuwes uit select box 1 moet het automatisch geupdate worden.. Hoe werkt dit dan?

Offline Kevin - 01/11/2010 12:35
Avatar van Kevin Crew Ajax/REST Nou dan zal je bv met een $.ajax() request een server-sided-programming language moeten aanspreken.
Offline Luc18 - 01/11/2010 13:14
Avatar van Luc18 Onbekend Ik heb gezocht op $.ajax request. Maar krijg geen relevante data hoe ik dit zou moeten koppelen aan het eerdere voorbeeld. Ik kan geen javascript/ajax etc.. Vandaar dat ik ook om hulp vraag, zou u me een goede site kunnen geven waar staat hoe het werkt, of zelf een voorbeeld willen schrijven hoe het moet werken.

Offline Kevin - 01/11/2010 15:53
Avatar van Kevin Crew Ajax/REST En heb je ervaring met een server-sided language? PHP bv?
Dat zou het al iets gemakkelijker maken om te helpen 
Offline Luc18 - 02/11/2010 10:22
Avatar van Luc18 Onbekend Ja PHP werk ik dagelijks mee, geen expert ofzo. Maar beheer wel wat meer dan alleen de basis. Maar geen OO;)
Offline Kevin - 03/11/2010 23:10
Avatar van Kevin Crew Ajax/REST Nou wat je dan zal moeten doen is een soort van mini-REST-service maken waarbij een PHP pagina luistert naar je AJAX request.

Kort schema: AJAX request -> PHP -> response naar AJAX.

Voor ajax met jQuery neem je dit best eerst eens door: http://api.jquery.com/jQuery.ajax/

En voor je PHP zou het dan simpel moeten zijn. Je maak een pagina die bv luistert naar een POST of een GET aanvraag en die moet daarom antwoorden met data. Dit kan een html dump zijn, maar evengoed een json output.
Met html dump bedoel ik dat je bv je volgende dropdown kan laten genereren met je PHP file en dat je deze met javascript wegschrijft op je pagina.
Gesponsorde links
Dit onderwerp is gesloten.
Actieve forumberichten
© 2002-2024 Sitemasters.be - Regels - Laadtijd: 0.173s