login  Naam:   Wachtwoord: 
Registreer je!
 Forum

gebruikersnaam controleren

Offline shamrock - 21/07/2010 16:04
Avatar van shamrockLid Hallo,

Ik wil graag via javascript controleren of de gebruikersnaam al voorkomt in de database maar dan zonder page refresh.

Alleen weet ik niet waar ik moet beginnen.
Ik wil dus graag dat het gecontroleerd wordt als ik het veld "verlaat"


Wie weet een tutorial of kan mij erbij helpen?

Bedankt

5 antwoorden

Gesponsorde links
Offline xSc - 21/07/2010 16:11
Avatar van xSc Onbekend Maak gebruik van JSON. Je hebt hiervoor geen specifieke ondersteuning nodig bij je host of in je browser. Het werkt dus veel beter dan de veelgebruikte AJAX technieken.

Het werkt als volgt:

Maak, al dan niet dynamisch, een script tag aan. Zoiets:

var script = document.createElement('script');
script.src = '/script/naar/het/php/bestand.php';
En dan toevoegen aan je pagina

In je PHP bestand doe je als output een echo met daarin een JavaScriptfuncties met als parameter gevulde JSON array.

In je JavaScript bestand definieer je de hierboven aangeroepen functie met als parameter een array. In de functie kun je dus gebruik maken van de opgevraagde gegevens.

Dit is nogal simpel uitgelegd. Een goede tutorial vind je hier:
http://borkweb....-scripting

Als die AJAX componenten etc. zijn achterhaald. Daarnaast zijn die vreselijk traag en is de ondersteuning mager. JSON is supersnel en werkt in elke browser.
Offline Martijn - 21/07/2010 16:12 (laatste wijziging 21/07/2010 16:12)
Avatar van Martijn Crew PHP dat kun je doen via ajax. Als je daar niet mee thuis bent, is dat wat lastig. Je kunt jQuery nemen, maar dat is nogal groot als je 1 klein ajaxfunctietje nodig hebt (al zul je de rest vanzelf leren gebruiken)

Gewoon een phpbestandje maken die een postwaarde ($_POST['varUitJavascript']) vergelijkt met iets in de database, en als dast matchen is de gebruiker er, en dan doe je echo "bestaat al"
of "juiste naam"
en dat laat je met javascript weer zien achter het typvakje

Bijvoorbeeld. Want dr zijn natuurlijk meer manieren hoe je t verwerkt

edit: Of JSON kan ook
Offline shamrock - 21/07/2010 16:17
Avatar van shamrock Lid Bedankt voor de reacties.

Ik denk dat ik eens ga opzoeken hoe JSon werkt.

Een lijst met gebruikersnamen maken en die dan vergelijken lijkt me wel te doen  (na veel opzoeken natuurlijk)


bedankt
Offline Maarten - 22/07/2010 09:54
Avatar van Maarten Erelid Je moet geen volledige lijst maken, dat is onnodig.

Het simpelste dat je kan doen voor zo'n eenvoudige controle is gewoon een PHP-pagina maken die de volgende logica implementeert:
usernameCheck.php
- SELECT COUNT(username) FROM members WHERE username = $_GET['username']
- Het resultaat daarvan kan je in een int duwen met mysql_result(mysql_query([bovenstaande query]))
- Vervolgens echo je gewoon die int variabele

In je registratieformulier check je dan gewoon door een request te sturen naar die PHP-pagina op het moment dat je wilt controleren (dit kan idd via AJAX), en in JavaScript kijk je of de gegenereerde output overeenkomt met "0"=> is goed.

Moest je die "0" te verwarrend vinden (want 0 = goed, 1 = niet goed in dit geval) kan je ook gewoon
echo ($aantalResultaten == 0 ? "OK" : "NOK")
of iets dergelijks gebruiken.
Offline shamrock - 22/07/2010 10:01
Avatar van shamrock Lid Beste Maarten

Bedankt voor de reactie. Ik heb gister nog wat gezocht op internet en inderdaad tutorials gevonden met hetzelfde als jij aangaf. Controleren op ingevulde naam.

http://www.sham...=Aanmelden

Vul hier maar eens een gebruikersnaam in (langer dan 4 tekens) dan zie je dat het werkt  


toch bedankt voor je uitleg
Gesponsorde links
Dit onderwerp is gesloten.
Actieve forumberichten
© 2002-2024 Sitemasters.be - Regels - Laadtijd: 0.173s