login  Naam:   Wachtwoord: 
Registreer je!
 Forum

Maar een optie kunnen selecteren in formulier

Offline JLT - 14/07/2010 12:38
Avatar van JLTPHP interesse Dag allemaal!

Ik heb een formulier met daarin 2 checkboxes, 2 dropdowns en 1 invulveld. Nu wil ik eigenlijk dat bezoekers slechts een optie kunnen aanvinken. Dus of een optie uit het dropdownmenu, of één checkbox enz...

Is zoiets mogelijk?

Grt.
jelte

5 antwoorden

Gesponsorde links
Offline Abbas - 14/07/2010 12:47
Avatar van Abbas Gouden medaille

Crew .NET
Ja, vanaf dat de gebruiker een optie heeft gekozen moet je in een event zorgen dat alle andere controls disbaled zijn.
Offline JLT - 14/07/2010 13:46
Avatar van JLT PHP interesse Hoi Titjes, bedankt voor de snelle reply. Ik werk niet veel met Javascript zou je een voorbeeldje kunnen geven of een link?

Ik heb al even gegoogled en vind daar veel tuts over het aan en uit zetten van form elementen maar ik wil de andere opties alleen uit hebben als er 1 is geselecteerd.

Hopelijk kan je mij verder helpen!

Thanks!
Offline Raze - 15/07/2010 00:00
Avatar van Raze PHP beginner heel eenvoudig: alle elementen een id geven en in een array gooien,
en dan via een javascriptje alle elementen op disabled='disabled' zetten wanneer er een event is uitgevoerd. Opgelet: er kan dan wel niéts meer gewijzigd worden.
Offline JLT - 15/07/2010 11:21
Avatar van JLT PHP interesse Hoi Raze. Zoiets dacht ik ook al. Maar heb je iets van een voorbeeld code? Ik ben echt een Javascript ramp!
Offline shamrock - 15/07/2010 18:57 (laatste wijziging 15/07/2010 19:32)
Avatar van shamrock Lid je zou ook het systeem van een radio button kunnen gebruiken (niet de radiobutton maar de manier van omschakelen)

als je een optie uit het dropdown menu kiest wordt de gekozen checkbox weer leeg, kies je daarna een radiobutton wordt het dropdown weer leeg etc...


Ik heb hier een stukje code (ben niet goed in javascript dus het zal wel niet zo goed zijn als dat andere het hier kunnen maar kijk maar of je er wat aan hebt)

  1. <script language="javascript">
  2. function update(naam,type)
  3. {
  4. if(type == 'dropdown')
  5. {
  6. var selected = document.getElementById(naam).selectedIndex;
  7. }
  8. if(type == 'tekstfield')
  9. {
  10. var selected = document.getElementById(naam).value;
  11. }
  12. document.getElementById('checkbox1').checked = false;
  13. document.getElementById('checkbox2').checked = false;
  14. document.getElementById('dropdown1').selectedIndex = 0;
  15. document.getElementById('dropdown2').selectedIndex = 0;
  16. document.getElementById('tekstfield1').value = "";
  17.  
  18. if(type == 'checkbox')
  19. {
  20. document.getElementById(naam).checked = true;
  21. }
  22. if(type == 'dropdown')
  23. {
  24. document.getElementById(naam).selectedIndex = selected;
  25. }
  26. if(type == 'tekstfield')
  27. {
  28. document.getElementById(naam).value = selected;
  29. }
  30.  
  31. }
  32. <input type="checkbox" name="checkbox1" id="checkbox1" onchange="update('checkbox1','checkbox');"/>
  33. <BR />
  34. <input type="checkbox" name="checkbox2" id="checkbox2" onchange="update('checkbox2','checkbox');"/>
  35. <BR />
  36. <BR />
  37. <select name="dropdown1" id="dropdown1" onchange="update('dropdown1','dropdown');">
  38. <option value=""></option>
  39. <option value="1">Een</option>
  40. <option value="2">Twee</option>
  41. </select>
  42. <BR />
  43. <BR />
  44. <select name="dropdown2" id="dropdown2" onchange="update('dropdown2','dropdown');">
  45. <option value=""></option>
  46. <option value="1">Een</option>
  47. <option value="2">Twee</option>
  48. </select>
  49. <BR />
  50. <BR />
  51. <input name="tekstfield1" id="tekstfield1" type="text" onClick="update('tekstfield1','tekstfield');"/>
Gesponsorde links
Dit onderwerp is gesloten.
Actieve forumberichten
© 2002-2024 Sitemasters.be - Regels - Laadtijd: 0.178s