login  Naam:   Wachtwoord: 
Registreer je!
 Forum

random(getal) (Opgelost)

Offline WouterJ - 02/04/2010 22:55
Avatar van WouterJHTML gevorderde Ik wil een raad spelletje op internet maken. Dan moet iemand een getal tussen de 1 en de 10 kiezen. Dan moet de persoon dat een getal invullen. Als je te laag invuld wordt er een bericht geven dat het te klein is, en met hoger ook. Als het bericht goed is wordt dat ook gezecht.
Tot zo ver lukt het mij nog. Maar nu komt het probleem. Ik laat js zelf een getal kiezen met:
  1. var agetal= Math.round(Math.random()*10);

Maar elke keer als ik nu op check klik veranderd het getal. Hoe los ik het op? Het getal moet dus alleen opnieuw worden gekozen als het vorige getal goed is.

Zie hier mijn hele pagina, met js:Plaatscode: 139034

15 antwoorden

Gesponsorde links
Offline Jelmerholland - 02/04/2010 23:55
Avatar van Jelmerholland PHP beginner var agetal= Math.round(Math.random()*10); dit stukje in je eerste if == zetten... dat scheelt sws al.

En, er klopt denk ik iets niet met je 'verberg' kijk maar is op plaatscode, ik denk dat je de < en > op de regels 8 en 11 even 2 spaties moet geven.



En, je hebt je 'var agetal= Math.round(Math.random()*10);' ook aan het begin van het script staan, daar moet ie weg, of zorgen dat ie maar 1x gekozen wordt 

Totaal wordt ie dus zo:

http://www.plaatscode.be/139041/

Ik weet niet of '!isset' ook in javascript bestaat, maar zo zou het denk ik moeten werken. de var i bestaat nog niet, dus dan gaat hij een random getal maken, maar omdat je in diezelfde if-functie ook een waarde geeft aan i, doet ie 'm de eerstvolgende keer als 't goed is niet meer. zoiets zou ongeveer moeten werken, loop 'm ff na, pas 'm hier en daar aan... succes

Jelmer
Bedankt door: WimJ
Offline genkstar - 03/04/2010 02:58 (laatste wijziging 03/04/2010 03:01)
Avatar van genkstar Nieuw lid Gewoon getal in cookie zetten, en telkens daarop checken zou ik zeggen..
Als er een getal is in de cookie, dan geen random getal genereren en in en cookie zetten
Offline WouterJ - 03/04/2010 09:35
Avatar van WouterJ HTML gevorderde De manier van Jelmerhollan werkt niet. De !isset bestaat niet in js.
Ik heb al zitten zoeken naar een andere manier voor !isset maar niet kunnen vinden. Heeft iemand een idee?

En die manier van genkstar zou natuurlijk kunnen. Maar ik wil eerst zeker weten dat random getal niet kan.
Offline Flex1986 - 03/04/2010 09:59
Avatar van Flex1986 Gouden medaille

Senior Member
Volgens mij gaat het volgende stukje code wel werken.

  1. if(agetal == userinput || agetal == null){
  2. agetal= Math.round(Math.random()*10);
  3. }

Offline Jelmerholland - 03/04/2010 12:31
Avatar van Jelmerholland PHP beginner En als je dat stukje code (van je random getal) nou is boven je functie zet? Zonder de if-functie uiteraard, omdat je die daarna als het goed is niet meer aanroept, zou dat ook moeten werken... dus je 'agetal= Math.round(Math.random()*10);' BOVEN je 'function GetalCheck(form){'

En je hebt nou wel die spaties in je andere if-fucntie hoop ik eah? En wat meer enters, je script wordt er niet trager van, maar het wordt wel overzichtelijker, doe dat dus aub..
Offline WouterJ - 03/04/2010 13:41
Avatar van WouterJ HTML gevorderde
Jelmerhollan schreef:
En als je dat stukje code (van je random getal) nou is boven je functie zet? Zonder de if-functie uiteraard, omdat je die daarna als het goed is niet meer aanroept, zou dat ook moeten werken... dus je 'agetal= Math.round(Math.random()*10);' BOVEN je 'function GetalCheck(form){'

Als ik dat doe komt er geen alert.
Dit is dan de code: Plaatscode: 139042
Offline Jelmerholland - 03/04/2010 14:17
Avatar van Jelmerholland PHP beginner Wanneer komt er dan geen allert? Als je te hoog of te laag zit?
Offline WouterJ - 03/04/2010 15:08
Avatar van WouterJ HTML gevorderde Geen keer. Niet als ik 300 invul, niet als ik 0 invul, niet als ik alles daartussen invul.
Offline Jelmerholland - 03/04/2010 23:35
Avatar van Jelmerholland PHP beginner Wat is de code die je op dit moment gebruikt..?
Plaatscode: 139042..? Van 2 posts eerder? Want dan heb ik werkgelijk geen idee namelijk :S Sorry,

heel eventueel, probeer dit is?
een input type="text", daarin zet je content van je 'alert' van dat moment.. dus dan heb je geen alerts meer.. maar dan staat het zeg maar 'instant' op je site.. Snappie?
Offline WouterJ - 05/04/2010 09:47 (laatste wijziging 05/04/2010 09:48)
Avatar van WouterJ HTML gevorderde Ik heb nu deze code: Plaatscode: 139047
En dan hebt ik het zonder alerts maar op de manier die hierboven is aangegeven. Maar er komt nog steeds niet te staan.
Offline Jelmerholland - 05/04/2010 10:29
Avatar van Jelmerholland PHP beginner regel 1:
  1. <!doctype html>

maak daar is dit van:
  1. <!DOCTYPE HTML PUBLIC "-//W3C//DTD HTML 4.01//EN" "http://www.w3.org/TR/html4/strict.dtd">


regel 3:
kijk zelf even heel goed 
(lagnuage, moet natuurlijk zijn: language)

Ik ga, zodra ik tijd heb dit is proberen te maken voor je ;) Ik zit nou met Paasontbijt..? 

Moet *** vroeg opstaan om te eten..? Maargoed 

Ik probeer 't vanmiddag wel ff
Offline WouterJ - 05/04/2010 11:40 (laatste wijziging 05/04/2010 11:40)
Avatar van WouterJ HTML gevorderde
Jelmerhollan schreef:
regel 1:
[..code..]
maak daar is dit van:
[..code..]

Dat neem ik altijd als oefen doctype. Maar ik heb hem nu wel verbeterd.
Jelmerhollan schreef:
regel 3:
kijk zelf even heel goed 
(lagnuage, moet natuurlijk zijn: language)

Tja, mijn buitenlandse talen zijn niet heel goed.  
Jelmerhollan schreef:
Ik probeer 't vanmiddag wel ff

Bedankt voor de hulp. Ik wil er wel wat van leren. Dus als je ook iets erbij wilt uitleggen Ik wens je in elk geval succes 
Offline Jelmerholland - 05/04/2010 16:39
Avatar van Jelmerholland PHP beginner Ik heb 'm werkend gekregen

http://www.plaatscode.be/139049/

Wat heb ik gedaan? Alles opnieuw gescript, ik kwam erachter, dat als je iets met je random getal-functie probeert te doen nadat jij gecheckt hebt of een getal correct is, dan werkt het om de een of andere reden niet meer :/ Maar nou werkt.

Code says all, je komt er wel uit ;)

Kijk goet naar de namen en naar de functies...

(functie voor het random getal heb ik rechtstreeks van internet.. dus daar hoef je niet naar te kijken verder )

Affijn, na 15mins werk werkt 't nou eindelijk 

(LET OP! staat nog geen doctype en dat soort shit in)
Bedankt door: WouterJ
Offline WouterJ - 05/04/2010 19:58
Avatar van WouterJ HTML gevorderde Heel erg bedankt Jelmerhollan!!!
Ik zie nu niet wat ik eerst fout deed maar nu klopt het wel.
Hier kan ik verder mee aan de slag, zodat het ook werkt bij 0-100 0-1000.

Ik heb alleen de contole maar type="hidden" gemaakt. Anders is het wel erg makkelijk raden na de eerste keer. 
Offline Jelmerholland - 05/04/2010 20:10
Avatar van Jelmerholland PHP beginner Je kan de controle ook helemaal wegslopen als je wilt, ik had 'm er ff voor mezelf ingebouwed 

Ps. Ik heet Jelmerholland Maar sitemasters ondersteund geen langere name.. -.- XD

Ik snap ook écht niet waar het probleem kan liggen, maar het werkt nou tenminste 
Gesponsorde links
Dit onderwerp is gesloten.
Actieve forumberichten
© 2002-2024 Sitemasters.be - Regels - Laadtijd: 0.178s