login  Naam:   Wachtwoord: 
Registreer je!
 Forum

Login [C#]

Offline larssy1 - 10/01/2010 15:04
Avatar van larssy1MySQL beginner Hoi mensen,

Ik ben bezig me een beetje te verdiepen in C# en C++ zodat ik alvast een voorsprong heb voor volgend jaar wanneer ik mijn Applicatie Ontwikkelaars studie start.

Nu heb ik echter een kleine vraag, en deze vraag is dat ik me afvraag hoe een Login systeem in C# werkt, maakt C# gebruik van een andere vorm van Sessies of Cookies??

Mvg
Lars

3 antwoorden

Gesponsorde links
Offline Abbas - 10/01/2010 15:33
Avatar van Abbas Gouden medaille

Crew .NET
Wel je gaat gewoon bij het opstarten van je MainForm een ChildForm (login) tonen en zorgen dat je niets ziet/kan doen op je MainForm zolang je niet succesvol bent ingelogd op je ChildForm.

Wat je dan doet als de gebruiker op de loginknop klikt is het paswoord encrypten en kijken of de combinatie van dat paswoord en de opgegeven gebruikersnaam overeenkomt met een rij uit de database. Als dat correct is ben je ingelogd en anders niet en moet je opnieuw poroberen.

Als je dan de opgegeven gebruikersnaam in je MainForm verder wil gebruiken moet je zorgen dat je in je MainForm een public variabele hebt. Bij het laden van de ChildWindow zet je zijn Owner op de MainForm en als je dan succesvol bent ingelogd zet je die variabele op de naam.

Code:
  1. //Voorbeeld van public var
  2. public String userName = String.Empty;
  3.  
  4. //Openen Login window vanuit de MainForm
  5. Login l = new Login();
  6. l.Owner = this;
  7. this.Enabled = false;
  8. l.Show();
  9.  
  10. //Bij succesvolle login
  11. this.Owner.userName = txtUserName.Text;
  12. this.Owner.Enabled = true;
  13. this.Close();
Offline larssy1 - 10/01/2010 18:02
Avatar van larssy1 MySQL beginner Ah oké,, ik zat namelijk gegevens op te slaan in een config.ini =)
Ik weet dat er dan geen beveiliging is =)

Is er een mogelijkheid dat jij me misschien met het inlog systeem werkt voor mijn applicatie?
Offline Abbas - 11/01/2010 04:19 (laatste wijziging 11/01/2010 04:23)
Avatar van Abbas Gouden medaille

Crew .NET
Voorbeeldcode:

MainWindow
  1. public String userName = String.Empty;
  2.  
  3. private void MainWindow_Load(object sender, EventArgs e)
  4. {
  5. Login l = new Login();
  6. l.Owner = this;
  7. this.Enabled = false;
  8. l.Show();
  9. }

Loginscherm
  1. private void btnLogin_Click(object sender, EventArgs e)
  2. {
  3. if (String.IsNullOrEmpty(txtNaam.Text) || String.IsNullOrEmpty(txtPaswoord.Text))
  4. {
  5. MessageBox.Show("Naam en paswoord invullen.", "Loginfout", MessageBoxButtons.OK, MessageBoxIcon.Error);
  6. }
  7. else
  8. {
  9. if (txtNaam.Text.Equals("titjes") && txtPaswoord.Text.Equals("test"))
  10. {
  11. ((MainWindow)this.Owner).userName = txtNaam.Text;
  12. this.Owner.Enabled = true;
  13. this.Close();
  14. }
  15. else
  16. {
  17. MessageBox.Show("Foute invoer van gegevens.", "Loginfout", MessageBoxButtons.OK, MessageBoxIcon.Error);
  18. }
  19. }
  20. }
  21.  
  22. private void lnkExit_LinkClicked(object sender, LinkLabelLinkClickedEventArgs e)
  23. {
  24. Application.Exit();
  25. }

Als je wil kan je de gebruikersnaam dan ineens in een Label plaatsen. Hiervoor gebruik je dan het EnabledChanged event van de MainWindow:

  1. private void FormEnableChange(object sender, EventArgs e)
  2. {
  3. lblUserName.Text = this.Enabled == true ? userName : "Niet aangemeld.";
  4. }
Gesponsorde links
Dit onderwerp is gesloten.
Actieve forumberichten
© 2002-2024 Sitemasters.be - Regels - Laadtijd: 0.185s