login  Naam:   Wachtwoord: 
Registreer je!
 Forum

Controle reservering van tafel in restaurant met C# en SQL-server

Offline Martijn2008 - 08/06/2009 20:56 (laatste wijziging 08/06/2009 21:21)
Avatar van Martijn2008PHP beginner Beste Sitemasters,

Ik wil graag een controle query uitvoeren om te kijken of een willekeurige klant al in de klanten-tabel voorkomt, voordat er een nieuwe record in de klantentabel aangemaakt kan worden. Ook moet er gekeken worden of er een nog een tafel vrij is op de voorkeurs datum/tijd. Het mooiste zou zijn dat de website automatisch een nieuwe datum/tijd voorstelt, maar misschien gaat dat iets te ver voor in dit stadium. De database ziet er als volgt uit:

Table: klanten
- KlantID (primary key)
- naam
- adres
- postcode
- woonplaats
- aanmaakTijd
- ip
- laatsteIp

Table: reservering
- id (primary key)
- klantID
- tafelID
- tijd
- eindTijd

Table: tafels
- tafelID (primary key)
- tafelNummer
- aantalStoelen
- toevoegingen

Heeft iemand een idee hoe ik dit het beste kan aanpakken in C#?

Bedankt alvast voor jullie hulp!

Met vriendelijke groet,

Martijn

7 antwoorden

Gesponsorde links
Offline Joost - 08/06/2009 22:35
Avatar van Joost PHP expert Wat heb je zelf al uitgewerkt qua programmalogica?
Offline Martijn2008 - 08/06/2009 22:42 (laatste wijziging 08/06/2009 22:45)
Avatar van Martijn2008 PHP beginner Eigenlijk nog niks, want weet niet goed hoe ik moet beginnen. Vandaar deze topic 
Offline Joost - 08/06/2009 22:45
Avatar van Joost PHP expert Nou oke, je gast komt op jouw site/applicatie. Deze reserveert een tafel. Vervolgens krijg jij de data binnen. Wat ga jij dan als eerste met je data doen volgens je uitleg?
Offline Martijn2008 - 08/06/2009 23:48
Avatar van Martijn2008 PHP beginner 1.) Kijken of de klant al voorkomt in de klanten tabel, anders nieuwe klant toevoegen
2.) Controleren of er nog een tafel vrij is
Offline Abbas - 09/06/2009 01:36
Avatar van Abbas Gouden medaille

Crew .NET
Dan kan je toch al een stuk verder?! Dit is eenvoudige code dat je hiervoor nodig hebt, dit zijn geen ingewikkelde stukken. Nakijken of een klant al bestaat is een eenvoudig SQL-statement en als die er nog niet instaat is het een andere SQL-query. Je zal alleen nog een veld moeten hebben in de tabel "tafels" met als naam bijvoorbeeld "IsVrij". Hierdoor kan je een query uitvoeren om te zien of er nog tafels zijn die gereserveerd kunnen worden.
Offline Martijn2008 - 09/06/2009 21:02
Avatar van Martijn2008 PHP beginner Alle reserveringen staan toch in tabel reservering, dan is een IsVrij kolom in tabel tafels toch overbodig?

Overigens ik kom niet echt uit het schrijven van SQL-queries voor Csharp. Ik weet o.a. niet hoe ik datum/tijd moet controleren met de datum/tijd in het invoerveld. Ziet iemand misschien kans om dit probleem voor een gedeelte uit te werken, zodat ik kan leren hoe het moet. Dan kan ik ook verder !
Offline Abbas - 09/06/2009 21:53
Avatar van Abbas Gouden medaille

Crew .NET
System.DateTime() :
http://msdn.mic...etime.aspx

System.Data.SqlClien.SqlCommand :
http://msdn.mic...mmand.aspx
Gesponsorde links
Dit onderwerp is gesloten.
Actieve forumberichten
© 2002-2024 Sitemasters.be - Regels - Laadtijd: 0.193s