login  Naam:   Wachtwoord: 
Registreer je!
 Forum

ASP.net file include (Opgelost)

Offline Martijn2008 - 03/03/2009 15:46 (laatste wijziging 03/03/2009 15:49)
Avatar van Martijn2008PHP beginner Hallo allemaal,

Ik wil graag in een switch statement gebruik maken van de file include functie (voor de pagina navigatie). Met php is dat vrij eenvoudig, maar ik heb eigenlijk geen idee hoe dat met C# kan. Weet iemand dat misschien?

Bedankt alvast.

Martijn

3 antwoorden

Gesponsorde links
Offline BramBo - 03/03/2009 16:00
Avatar van BramBo JS gevorderde Is het niet eenvoudiger om binne ASP.NET met Masterpages te werken ?
Offline Martijn2008 - 03/03/2009 16:08 (laatste wijziging 03/03/2009 16:09)
Avatar van Martijn2008 PHP beginner Dat zou kunnen. Ik ben een beginner met ASP.net en heb daarmee dus nog niet zoveel ervaring. Wat kan ik eigenlijk met Masterpages en hoe werkt het?
Offline Abbas - 03/03/2009 19:58 (laatste wijziging 03/03/2009 20:01)
Avatar van Abbas Gouden medaille

Crew .NET
Mjeh! Je maakt gewoon een nieuwe ASP.NET website aan in Visual Studio. Er wordt standaard een pagina 'Default.aspx' met bijbehorende code-file aangemaakt, verwijder die. Voeg nu een nieuw item toe en dan kies je voor MasterPage.

In die MasterPage maak je de basis-layout. Stel we willen links een menu en de rest van de breedte onze inhoud, geen header/footer/... De opmaak van je MasterPage ziet er dan als volgt uit:

  1. <%@ Master Language="C#" AutoEventWireup="true" CodeBehind="MyMasterPage.Master.cs" Inherits="MyMasterPage" %>
  2.  
  3. <!DOCTYPE html PUBLIC "-//W3C//DTD XHTML 1.0 Transitional//EN" "http://www.w3.org/TR/xhtml1/DTD/xhtml1-transitional.dtd">
  4.  
  5. <html xmlns="http://www.w3.org/1999/xhtml" >
  6. <head id="Head1" runat="server">
  7. Mijn Site
  8. </title>
  9. </head>
  10. <p>
  11. <tr>
  12. <td>
  13. HIER KOMT JE MENU
  14. <a href="pagina.aspx">KLIK</a>
  15. </td>
  16. <td>
  17. <asp:ContentPlaceHolder ID="contentHolder" runat="server" />
  18. </td>
  19. </tr>
  20. </table>
  21. </p>
  22. </body>
  23. </html>

Je ziet op een gegeven moment in de code een ContentPlaceHolder staan. Hier kan je je pagina's in gaan "includen". Als je nu op de link van de vorige code klikt roept hij de pagina "pagina.aspx" aan. Voeg aan je website een nieuwe aspx-pagina (noem ze 'pagina.aspx') en je kan kiezen tot welke MasterPage deze moet behoren, selecteer de MasterPage die je al hebt en klik op OK. Je zal een hele andere code zien dan anders, iets als dit:

  1. <%@ Page Language="C#" MasterPageFile="~/MyMasterPage.master" AutoEventWireup="true" CodeFile="pagina.aspx.cs" Inherits="pagina" Title="Een of andere pagina" %>
  2.  
  3. <asp:Content ID="inhoudIndex" ContentPlaceHolderID="contentHolder" Runat="Server">
  4. HIER KOMT DE INHOUD
  5. </asp:Content>

Hier zie je niet de gebruikelijke tags maar alle inhoud komt nu binnen die Content-tag. Zie dat je als ContentPlaceHolderID het ID meegeeft van de ContentPlaceHolder uit je MasterPage.

Voila, in het begin even raar maar daarna eens zo gemakkelijk!  
Gesponsorde links
Dit onderwerp is gesloten.
Actieve forumberichten
© 2002-2024 Sitemasters.be - Regels - Laadtijd: 0.215s