login  Naam:   Wachtwoord: 
Registreer je!
 Forum

hoe sla je C# op

Offline DangerFire - 31/10/2008 21:06
Avatar van DangerFireLid hallo,

ik ben een n00b in C# ik zou graag willen weten waar je het eigenlijk allemaal voor gebruikt en hoe sla je het op (bijv .exe o.id. weet best dat het geen .exe is)

MVG,
Andries

11 antwoorden

Gesponsorde links
Offline Diko - 31/10/2008 21:14
Avatar van Diko PHP interesse Je slaat het op als een .c file. Maar als je er een uitvoerbaar bestand van wilt maken zul je het moeten compilen.

Bij VB6 weet ik dat het ergens onder Bestand zat in het menu, voor C# denk ik dat het niet heel anders is.
Offline nemesiskoen - 31/10/2008 21:29
Avatar van nemesiskoen Gouden medaille

PHP expert
Is een .cs file. Gebruik visual studio, en bekijk een van de tutorials op deze site dan kom je er wel uit:-)
Offline Abbas - 31/10/2008 22:00 (laatste wijziging 03/11/2008 01:12)
Avatar van Abbas Gouden medaille

Crew .NET
Diko schreef:
Je slaat het op als een .c file. Maar als je er een uitvoerbaar bestand van wilt maken zul je het moeten compilen.
Je slaat een C#-bestand NIET als .c op, maar als .cs!

Zoals aangegeven door vage, installeer Visual Studio, of een van de Express Editions en dan kan je de .NET tutorials van hier op sitemasters volgen. De code hierin is voorzien voor zowel C# als VB, hiermee kan je wel verder! 

Edit:
C# is een OOP-taal en kan je gebruiken om webgebaseerde toepassingen te maken, dit dan in combinatie met (X)HTML, maar nog beter is dan ASP.NET (de opmaaktaal van .NET voor webtoepassingen). Maar je kan ook Console Applications maken (cfr. DOS-toepassingen) ofwel Desktop / WindowsForms Applications, dit zijn "echte" programma's zoals hetgeen je nu gebruikt om dit te bekijken. Veel mogelijkheden en keuze dus...
Offline DangerFire - 22/11/2008 12:18
Avatar van DangerFire Lid sorry dat ik zo laat reageer, ik wist niet dat dit topic hier had geplaast, maar ik ben toch maar naar C++ gegaan, kan ik daarna altijd nog C# gaan doen,
maar wat gebeurt er nu eigenlijk als je het compileert ik gebruik dev-c++
mischien kent een van jullie dit.
ik weet niet hoe ik het moet omzetten naar .exe
Offline Godlord - 22/11/2008 20:23
Avatar van Godlord PHP gevorderde
DangerFire schreef:
sorry dat ik zo laat reageer, ik wist niet dat dit topic hier had geplaast, maar ik ben toch maar naar C++ gegaan, kan ik daarna altijd nog C# gaan doen,
maar wat gebeurt er nu eigenlijk als je het compileert ik gebruik dev-c++
mischien kent een van jullie dit.
ik weet niet hoe ik het moet omzetten naar .exe

Gebruikte ik dagelijks, ben overgestapt naar Code::Blocks nog steeds met MinGW, dezelfde compiler die Dev-Cpp gebruikt. Ik ben overgestapt omwille van het feit dat Dev-Cpp geen ontwikkelaars meer lijkt te hebben en omdat Code::Blocks ook werkt op Linux en Macintosh OS X. Maar dat even terzijde.

In Dev-Cpp moet je eerst een nieuw project aanmaken bv. een leeg project. Daarna maak je een nieuw bestand aan en die noem je bv. main.cpp, etc. Dus het programmeren doe je zelf. Om het project dan te compileren ga je naar:

Execute > Compile (dan wordt het project gecompileerd, Ctrl + F9)

Execute > Run (dan start Dev-Cpp de executable, Ctrl + F10)

Execute > Compile & Run (zie Compile en Run, F9)

Execute > Rebuild (Hetzelfde als compile alleen begint rebuild bij het begin, waar compile enkel de bestanden deed compileren die veranderingen hadden of nog niet gecompileerd waren, F11).
Offline DangerFire - 22/11/2008 20:38
Avatar van DangerFire Lid zet hij het dan automatisch om naar .exe?
want dat is dus mijn vraag hoe moet ik dat doen
Offline Godlord - 22/11/2008 20:52
Avatar van Godlord PHP gevorderde
DangerFire schreef:
zet hij het dan automatisch om naar .exe?
want dat is dus mijn vraag hoe moet ik dat doen

Ja, en die omzetting heet compileren. Ik heb al uitgelegd hoe je moet compileren, ik denk niet dat ik in de herhaling moet vallen. Dev-Cpp roept GCC aan met de benodigde instructies, dus daar hoef je je geen zorgen over te maken. Enigste waar je je zorgen over moet maken is de code en misschien later een aantal instellingen als je bv. met WinAPI gaat werken.
Offline DangerFire - 22/11/2008 21:03 (laatste wijziging 22/11/2008 21:08)
Avatar van DangerFire Lid code, dat begint me al aardig te lukken, zal eens wat proberen met dat compileren ;)

en het opslaan? met dev c++ kan ik wel vinden maar niet naar .exe
Offline Godlord - 22/11/2008 21:24
Avatar van Godlord PHP gevorderde Er is dan normaal een executable bestand in je project folder als je compileert.
Offline DangerFire - 22/11/2008 21:26
Avatar van DangerFire Lid ik ben er al uit, heb mijn eerste soort van rekenmachinetje gemaakt, kan alleen vermenigvuldigen maar hij doet het 
Offline Abbas - 22/11/2008 21:38
Avatar van Abbas Gouden medaille

Crew .NET
Mag dit topic dan dicht? Aangezien het toch opgelost is en niet over C# gaat..
Gesponsorde links
Dit onderwerp is gesloten.
Actieve forumberichten
© 2002-2024 Sitemasters.be - Regels - Laadtijd: 0.197s