login  Naam:   Wachtwoord: 
Registreer je!
 Forum

[VB.net]access DB gebruiken (Opgelost)

Offline kickasgamer - 02/02/2008 16:34 (laatste wijziging 02/02/2008 18:20)
Avatar van kickasgamerPHP ver gevorderde ik heb me eens een boek gehaalt over VB.net, ik ben bijna door het boek heen en ben nu aan het experimenteren met access DB's. het boek zegt dta ik een oleDBdata adapter moet toevoegn (bij de toolbox --> data) maar daar zie ik niks staan van adapter. Waar kan ik zo'n adapter toevoegen ?

alvast bedankt

8 antwoorden

Gesponsorde links
Offline Abbas - 02/02/2008 18:38
Avatar van Abbas Gouden medaille

Crew .NET
Een OleDbDataAdapter is geen Control dat je uit de toolbox kan slepen zoals bijvoorbeeld een Button of Label. Je moet een DataAdapter declareren zoals een variabele in je code. Voorbeeld"
  1. Dim je_adapter As OleDbDataAdapter = New OleDbDataAdapter()
  2. je_adapter.SelectCommand = New OleDbCommand("hier je query", "hier je connectionstring")
Offline Gerard - 03/02/2008 02:36
Avatar van Gerard Ouwe rakker Ik meen me te herinneren, is ondertussen 2 jaar geleden voor me, dat een adapter wel te slepen was in Visual Studio 2003 .NET
Offline Abbas - 03/02/2008 03:00
Avatar van Abbas Gouden medaille

Crew .NET
In Visual Studio 2005 is dat niet (meer) het geval! 
Offline kickasgamer - 03/02/2008 18:59
Avatar van kickasgamer PHP ver gevorderde ah ja, nu zie ik het. het boek gebruikt visual studio 2003

maar zo'n adapter spelen en 1 declaren is hetzelfde ?
Offline ArComAr - 05/02/2008 14:44 (laatste wijziging 05/02/2008 14:49)
Avatar van ArComAr VB.NET gevorderde Mag ik je corrigeren titjes:

in visual studio 2005/2008 is het nog steeds het geval dat je dataAdapters en stuff kunt slepen (deze moeten nog toegevoegd worden aan je toolbox. Standaard staan deze er niet in). Alleen wordt dit niet zozeer meer gedaan. Nu kan je via de datasources werken. Als je dan vanuit een datasource velden op je form sleept, dan zal er automatisch een dataset, bindingsource en tableAdapter op je form gesleept worden. Deze zijn al voorzien van de juiste SELECT, INSERT en UPDATE SQL queries waardoor je dus heel simpel dingen kan updaten en inserten.
Offline kickasgamer - 05/02/2008 14:58
Avatar van kickasgamer PHP ver gevorderde ah dat is handig, maar waar kan ik die dan vinden ? zodat ikz e kan toevoegen aan mijn toolbox 
Offline ArComAr - 05/02/2008 15:01
Avatar van ArComAr VB.NET gevorderde rechtsklikken in het tab van de toolbox waar je wil dat die komt te staan. en dan kiezen voor "choose toolbox items". Dan krijg je zo een popup met een zoektekstvakje, en daar tik je gewoon iets in van dataAdapter ofzo
Offline kickasgamer - 05/02/2008 15:03
Avatar van kickasgamer PHP ver gevorderde bedankt dadelijk eens proberen 
Gesponsorde links
Dit onderwerp is gesloten.
Actieve forumberichten
© 2002-2024 Sitemasters.be - Regels - Laadtijd: 0.17s