login  Naam:   Wachtwoord: 
Registreer je!
 Forum

bezig met mijn eerste eigen scriptje

Offline sebasjuh - 14/07/2005 18:07
Avatar van sebasjuhNieuw lid Ok mensen ik ben nu bezig om mijn eerste eigen php scriptje te maken. Alleen het gaat nog niet zo voorspoedig als ik gehoopt had 

Wat ik aan het maken ben voor script is een linksysteem met categorieën. Nu heb ik een sql database gemaakt genaamd: link_categorie met de velden 'id' en 'categorie'. Nu stop ik daar de categorie namen in.

Ik heb ook een tweede sql database gemaakt deze heet: link_url hierin staan de velden: 'id', 'naam', 'url', 'categorie'
Dat gaat gewoon goed en is geen probleem om aan te maken.

Nu heb ik de link_categorie database gevuld met 3 test categorie'en genaamd: categorie 1 - categorie 2 en categorie 3
En in de link_url heb ik onder categorie 2 een regel toegevoegd met de url www.google.nl.

Nu heb ik mijn index.php daar laat hij netjes de verschillende categorie'en zien die ik toegevoegd heb: link_categorie. Nu laat ik de categorieen die hij laat zien linken naar de pagina links.php?linkid='idnummer'. Ook dat gaat goed. Alleen als ik dus op de links.php pagina zit dan zie ik onder elke categorie dezelfde link 

Dus of ik nu op categorie 1 of categorie 2 zit ik zie bij allebei www.google.nl terwijl hij in mijn sql database echt alleen maar in categorie 2 ingevoegd is. Kan iemand me op weg helpen wat ik fout doe?

Ik zal mijn php codes wel bijvoegen:

INDEX.PHP
  1. <?php
  2. include ("config.php");
  3.  
  4. function selecteer(){
  5. $select = "SELECT * FROM link_categorie ORDER BY naam ASC";
  6. $obj = mysql_query($select) or die($MySQLError.mysql_error());
  7. return $obj; }
  8.  
  9. $res = selecteer();
  10. while($row = mysql_fetch_object($res)) {
  11.  
  12. echo "<a href='links.php?linkid=$row->id'>$row->naam</a><br>";
  13.  
  14. }
  15. ?>


LINKS.PHP
  1. <?php
  2. include ('config.php');
  3. $linkid=$_GET['id'];
  4. $query=mysql_query("SELECT * FROM link_categorie where id='$linkid'") or die(mysql_error());
  5. $obj=mysql_fetch_object($query);
  6.  
  7.  
  8. $query = mysql_query("SELECT * FROM link_url ORDER BY naam ASC");
  9.  
  10. while ($obj = mysql_fetch_object($query)) {
  11. $linkid = "$obj->id";
  12. ?>
  13.  
  14. <b><?php echo"$obj->url"; ?></b><br>
  15. <?php } ?>


Ik hoop dat iemand mijn verhaal nog een beetje snapt 

Mocht je het niet meer echt snappen kan je kijken op
http://members.lycos.nl/eigenftp/index.php

8 antwoorden

Gesponsorde links
Offline gamesty - 14/07/2005 18:32 (laatste wijziging 14/07/2005 18:33)
Avatar van gamesty Onbekend Ben je zeker dat er een ondersheid is tussen categorie 1 en 2?

Edit:Post eens de mysql
Offline sebasjuh - 14/07/2005 19:43
Avatar van sebasjuh Nieuw lid
  1. CREATE TABLE `link_categorie` (
  2. `id` mediumint(11) NOT NULL auto_increment,
  3. `naam` varchar(225) NOT NULL default '',
  4. PRIMARY KEY (`id`)
  5. ) TYPE=MyISAM;
  6.  
  7. CREATE TABLE `link_url` (
  8. `id` mediumint(11) NOT NULL auto_increment,
  9. `naam` varchar(225) NOT NULL default '',
  10. `url` varchar(225) NOT NULL default '',
  11. `categorie` varchar(225) NOT NULL default '',
  12. PRIMARY KEY (`id`)
  13. ) TYPE=MyISAM;
Offline Martijn1989 - 14/07/2005 21:09
Avatar van Martijn1989 PHP ver gevorderde waarom gebruik je mediumint ipv int gewoon ?
Offline Duikboot - 14/07/2005 21:23
Avatar van Duikboot Grafische gevorderde Is wel makkelijk als je gewoon int doet. Ik had per ongeluk eens tinyint (kun je tot 127 dacht ik), je zoekt je dan rot naar de fout...
Offline Martijn1989 - 14/07/2005 21:35 (laatste wijziging 14/07/2005 21:39)
Avatar van Martijn1989 PHP ver gevorderde int gaat tot in de miljard ? (of miljoen?)

edit : -2.147.483.648 to 2.147.483.647

twee miljard 2.000.000.000
honderd, zeven en veertig miljoen 147.000.000
vierhonderd drie en tachtig duizend 483.000
zes honderd acht en veertig 648

Leuk, om zo te typen
Offline CelestialCelebi - 15/07/2005 08:42
Avatar van CelestialCelebi PHP gevorderde Oh mijn god.. Waar heb jij PHP geleerd? Uit een boek ofzo? Je hebt het helemaal verkeerd geleerd.....

De objecten vliegen in het rond, je maakt kopieen van variabelen alsof je 1 TB geheugen hebt, je gaat een functie maken voor een query, or die is schijnbaar ook wel lollig...

Alsjeblieft, ga PHP GOED leren.. Zoals je het nu doet zul je het nooit goed leren...
Offline Legolas - 15/07/2005 09:25 (laatste wijziging 15/07/2005 09:25)
Avatar van Legolas Onbekend -gebruik geen quotes (om vars^^);
-gebruik dus geen extra variabelen;
-als het kan, probeer dan ook zoveel mogelijk steeds mysql_free_result($sResult) te doen en geen 3 variabelen aan te maken voor uiteindelijk 1 fetch;-)
-gebruik geen mysql_fetch_object maar mysql_fetch_assoc (of mysql_fetch_row maar dat werkt vrij lastig maar wel supersnel;-) )

p.s. ik had net het hele script herschreven en toen drukte ik per ongeluk op Ctrl-Backspace, waardoor ik naar de vorige pagina ging:cool ->  
Offline Duikboot - 15/07/2005 13:17
Avatar van Duikboot Grafische gevorderde Weer een reden waarom je een reactie met code beter in kladblok kan typen. Mocht je die per ongeluk afsluiten dan krijg je een melding of je het op wil slaan 
Gesponsorde links
Dit onderwerp is gesloten.
Actieve forumberichten
© 2002-2024 Sitemasters.be - Regels - Laadtijd: 0.195s