login  Naam:   Wachtwoord: 
Registreer je!
 Forum

Petitie starten enkel op uitnodiging via mail

Offline Jorisvh - 17/02/2016 21:11
Avatar van JorisvhLid Hallo

Kan ik online een petietie maken die enkel toegankelijk is voor wie uitgenodigd wordt via mail?

Hoe kan ik dat dan doen?

3 antwoorden

Gesponsorde links
Offline Thomas - 17/02/2016 22:30
Avatar van Thomas Moderator Bedoel je echt een petitie (verzoekschrift) of meer een enquete (opinieonderzoek)?

Heb je al geGoogled op "online petitie" of "online survey" (het laatste is dus meer een enquete).

Of jij een online petitie kan maken is een vraag die je zelf het beste kunt beantwoorden.

Maar dit, en dat is de vraag die je bedoelt waarschijnlijk, is zeer goed mogelijk in PHP/MySQL.

Je zou bijvoorbeeld een gegenereerde "hash" kunnen koppelen aan een e-mailadres, en deze mensen dan een link toe kunnen sturen met die hash die naar een script verwijst waarin je de petitie kunt tekenen (als het daadwerkelijk om een petitie gaat).

Het is wellicht een beetje vreemd dat een petitie op uitnodigingsbasis gaat? Vaak wil je toch zoveel mogelijk handtekeningen en hoef je ook niet expliciet mensen toestemming te geven om voor een stellingname te tekenen .
Offline Jorisvh - 18/02/2016 20:33 (laatste wijziging 18/02/2016 20:35)
Avatar van Jorisvh Lid Dit is inderdaad wat ik wil!!

Thomas schreef:
Of jij een online petitie kan maken is een vraag die je zelf het beste kunt beantwoorden.

Maar dit, en dat is de vraag die je bedoelt waarschijnlijk, is zeer goed mogelijk in PHP/MySQL.

Je zou bijvoorbeeld een gegenereerde "hash" kunnen koppelen aan een e-mailadres, en deze mensen dan een link toe kunnen sturen met die hash die naar een script verwijst waarin je de petitie kunt tekenen (als het daadwerkelijk om een petitie gaat).

Het is wellicht een beetje vreemd dat een petitie op uitnodigingsbasis gaat? Vaak wil je toch zoveel mogelijk handtekeningen en hoef je ook niet expliciet mensen toestemming te geven om voor een stellingname te tekenen .


Ik zal maar open kaart spelen.
Ik ben lid van een LETS groep. Maar het probleem is dat er verschillende letsgroepen bestaan die nog niet onderling kunnen interletsen.

Daarom dat ik mij enkel tot letsers wil richten (via mail) om hun uit te nodigen deze petitie te ondertekenen. Ik wil die lokale besturen die nu niet willen interletsen hiermee kunnen overtuigen.

Ik wil dus dat deze petitie enkel toegankelijk is voor letsers.

Kan iemand mij hiervan een voorbeeld geven?
Je zou bijvoorbeeld een gegenereerde "hash" kunnen koppelen aan een e-mailadres, en deze mensen dan een link toe kunnen sturen met die hash die naar een script verwijst waarin je de petitie kunt tekenen (als het daadwerkelijk om een petitie gaat).
Offline Thomas - 19/02/2016 15:39
Avatar van Thomas Moderator In a nutshell dan.

Enerzijds moet je een aantal gegevens opslaan in een soort van tabel met profielgegevens:
- naam
- e-mailadres
- ... meer ...
- een soort van activatiecode-hash

Deze hash zou je kunnen genereren met een functie die een (semi) random string produceert, bijvoorbeeld als volgt:
  1. <?php
  2. function getRandomToken() {
  3. return hash('sha256', uniqid(mt_rand(), true));
  4. }
  5. ?>


Stel je hebt gebruiker Hennie, met e-mail adres hennie@whatever.com. Op het moment dat je deze persoon mailt genereer je de hash, en onthoud je deze:
  1. <?php
  2. $hash = getRandomToken();
  3. ?>

Vervolgens mail je Hennie met een (HTML) bericht met hierin een link naar het petitie-script waarin je de hash opneemt, bijvoorbeeld klikmij.php?hash=<de waarde van $hash>.
Deze hash sla je tevens op bij het profiel van Hennie.

Wanneer iemand klikmij.php bezoekt controleer je of een (geldige) hash is meegegeven door deze weer op te zoeken in de profiel-tabel. Daarnaast kun je in deze tabel ook bijhouden of iemand "gestemd" heeft.
Bedankt door: Jointjeff
Gesponsorde links
Je moet ingelogd zijn om een reactie te kunnen posten.
Actieve forumberichten
© 2002-2024 Sitemasters.be - Regels - Laadtijd: 0.176s