login  Naam:   Wachtwoord: 
Registreer je!
 Forum

club kalender in een database zetten

Offline kevinD - 09/10/2014 22:26 (laatste wijziging 18/10/2014 23:02)
Avatar van kevinDNieuw lid Ik vroeg me een paar dingen af.
1ste of ik een zelfgemaakte club kalender(html) in een database kan zetten
de kalender
2 en dan hier automatisch de eerst 5 komende "schietingen" op de index pagina plaatsen. Als hier iemand weet welk script ik er voor kan gebruiken

alvast bedankt

6 antwoorden

Gesponsorde links
Offline Thomas - 10/10/2014 00:22
Avatar van Thomas Moderator Je zou eens kunnen kijken naar de jQuery plugin Datepicker, dan hoef je in ieder geval niet from scratch datum-gerelateerde toestanden meer te programmeren.
Offline kevinD - 16/10/2014 15:39 (laatste wijziging 16/10/2014 16:06)
Avatar van kevinD Nieuw lid
FangorN schreef:
Je zou eens kunnen kijken naar de jQuery plugin Datepicker, dan hoef je in ieder geval niet from scratch datum-gerelateerde toestanden meer te programmeren.

Ik heb het eens bekeken, maar van jQuery daar ken ik echt niks van.
Ik zou dus een kalender in javascript moet gebruiken ? klopt dit.
datapicker heb ik hier gevonden, weet niet of dit het is wat je bedoelt
Offline Jointjeff - 16/10/2014 16:09
Avatar van Jointjeff HTML interesse Je link werkt niet meer.

Het moet niet, maar je kan het gebruiken 
Offline Thomas - 16/10/2014 22:21 (laatste wijziging 17/10/2014 12:43)
Avatar van Thomas Moderator Er zit een link in mijn bovenstaande bericht als je op Datepicker klikt (toegegeven, hyperlinks zijn niet heel erg duidelijk).

Heb je de website uberhaupt bekeken? Daar staat een voorbeeld, inclusief broncode. Veel simpeler kan het niet, tenzij iemand die ~5 regels voor je intypt.

EDIT: In feite verzorgt dat ding dus een JavaScript popup waarmee je (onder andere) een datum in een inputveld kunt plakken. Je hoeft deze datum daarna alleen nog maar op te slaan in een database. Ik denk dat je dit een heel eind op weg helpt. Je hoeft enkel een beheerpagina te hebben, en een database-tabelletje en je bent klaar. Mogelijk zul je je in aanverwante onderwerpen moeten verdiepen ("hoe scherm ik een pagina af", "hoe communiceer ik met een database") maar hetgeen jij wilt is vrij specifiek, dus tenzij je een kant-en-klaar content manangement systeem gebruikt waarin dit soort kalender-functionaliteit zit zul je zelf iets moeten fabrieken, of het aan iemand anders overlaten.

EDIT2: Heb je al nagedacht over "the bigger picture"? Wat wil je allemaal met je site kunnen doen? Misschien wil je je kalendersysteem wel zo maken dat leden zich voor de evenementen op kunnen geven. Dan heb je dus een soort ledensysteem nodig. Mogelijk wil je af en toe nieuws kunnen plaatsen op de website en/of informatie-pagina's kunnen aanpassen? Heb je je gedachten al laten gaan over hoe je je website in grote lijnen wilt automatiseren?
Offline kevinD - 18/10/2014 23:21 (laatste wijziging 18/10/2014 23:23)
Avatar van kevinD Nieuw lid
FangorN schreef:
Er zit een link in mijn bovenstaande bericht als je op Datepicker klikt (toegegeven, hyperlinks zijn niet heel erg duidelijk).

Heb je de website uberhaupt bekeken? Daar staat een voorbeeld, inclusief broncode. Veel simpeler kan het niet, tenzij iemand die ~5 regels voor je intypt.

EDIT: In feite verzorgt dat ding dus een JavaScript popup waarmee je (onder andere) een datum in een inputveld kunt plakken. Je hoeft deze datum daarna alleen nog maar op te slaan in een database. Ik denk dat je dit een heel eind op weg helpt. Je hoeft enkel een beheerpagina te hebben, en een database-tabelletje en je bent klaar. Mogelijk zul je je in aanverwante onderwerpen moeten verdiepen ("hoe scherm ik een pagina af", "hoe communiceer ik met een database") maar hetgeen jij wilt is vrij specifiek, dus tenzij je een kant-en-klaar content manangement systeem gebruikt waarin dit soort kalender-functionaliteit zit zul je zelf iets moeten fabrieken, of het aan iemand anders overlaten.

EDIT2: Heb je al nagedacht over "the bigger picture"? Wat wil je allemaal met je site kunnen doen? Misschien wil je je kalendersysteem wel zo maken dat leden zich voor de evenementen op kunnen geven. Dan heb je dus een soort ledensysteem nodig. Mogelijk wil je af en toe nieuws kunnen plaatsen op de website en/of informatie-pagina's kunnen aanpassen? Heb je je gedachten al laten gaan over hoe je je website in grote lijnen wilt automatiseren?


Ik heb het aandachtig bekeken op de website van jQuery Ik snap het voorbeeld van wat er word omschreven, maar als ik op het voorbeeld klik dan kan ik een datum in de kalender kiezen, en dat is het. Ja, ik weet wat ik wil. Nu staat alleen de winterkalender online (nu schieten we alleen maar binnen) die wil ik dus op de beginpagina zetten, de eerste 5 bv. Dat leden zelf evenementen kunnen op geven: dat ga ik zeker niet willen. We willen juist dat ze naar ons komen en niet naar bv een andere toren. Ja nieuws/informatie gaat er nog op komen. Ik ben gewend om met joomla te werken. daar is een mooi voorbeeld van hoe ik zie eventlijst Maar ik ben zo begonnen omdat ik geen joomla op de server krijg doordat het geen sql ondersteund. De server waar ik gebruik van maak en het domeinnaam staat niet onder mijn naam. maar wil dit in de toekomst veranderen door het domeinnaam over te nemen en op mijne server te zetten. Ik hoop dat je het een beetje snapt

De link is aangepast
Offline Thomas - 20/10/2014 15:38
Avatar van Thomas Moderator Toch nog een reactie, waarin ik zal proberen wat dingen verder uit te leggen.

Allereerst: ik ga er vanuit dat je zoekt naar een oplossing die van een database gebruik maakt, ondanks het feit dat je huidige hosting geen MySQL ondersteunt.

Sommige database-oplossingen hebben geen aparte database-server nodig, deze worden vanuit PHP zelf ondersteund, mits je PHP-versie nieuw genoeg is en de bijbehorende extensies en drivers geactiveerd zijn (wat vanaf bepaalde versies standaard het geval zou moeten zijn).

Zo is vanaf PHP versie 5.3.0 SQLite3 standaard beschikbaar. Deze heeft een verzameling van methoden om operaties op de database uit te voeren. De "database" in SQLite bestaat uit één of meer (database-)bestanden. Ook PDO heeft een driver-implementatie voor (zowel SQLite2 als) SQLite3.

Mogelijk kun je dus al op je huidige host gebruik maken van een database via SQLite.

Dan je oorspronkelijke vraag:
1. Het is prima mogelijk om een zelfgemaakte kalender in je database te zetten. Hoe je dit doet hangt onder andere af van wat je webserver ondersteunt maar ook van wat voor pakket je al gebruikt.
2. Als je eenmaal je informatie in je database hebt staan, is het uitlezen hiervan (mits je een en ander een beetje handig hebt aangepakt) zeer eenvoudig.

De volgende zin doet mij toch een beetje tandenknarsen:
KevinD schreef:
Als hier iemand weet welk script ik er voor kan gebruiken
Het zal zelden tot nooit voorkomen dat een bestaand script precies jouw wensen vervult. Daarentegen zijn de onderdelen waaruit zo'n script bestaat (de functionaliteit) vaak hetzelfde:
- een databasetabel, of een ander medium om informatie in op te slaan
- een beheerkant, waarin je informatie kunt toevoegen/wijzigen/verwijderen
- een of meer pagina's om deze informatie weer te geven

En daarmee stippen we meteen een interessant punt aan: het lijkt mij niet de bedoeling dat de beheerkant voor iedereen toegankelijk is, je wilt deze op een goede manier afschermen van mensen die daar niets te zoeken hebben (en mogelijk de boel vernielen).

Tenzij je een manier hebt om rechtstreeks data in je opslagmedium weg te schrijven, of dat je dit doet via een tool/pakket (zoals bijvoorbeeld phpMyAdmin ingeval MySQL (en welke databases deze allemaal nog meer ondersteunt)) zul je dus een soort van eigen beheeromgeving moeten hebben. En ook al heb je de beschikking over eerdergenoemde middelen, deze zijn doorgaans niet erg gebruiksvriendelijk.

Tevens, als je al van een bestaand pakket (zoals Joomla) gebruik maakt, dan is het wellicht een beter idee dat je een simpel component bijschrijft of een bestaande uitzoekt die zoveel mogelijk lijkt op hetgeen je wilt, en deze dan aanpast. Dit is beter dan dat je je eigen maaksels hier tegenaan metselt. Als namelijk meerdere van dat soort "scripts" ontstaan die buiten je pakket om werken, dan wordt de organisatie van je code één grote brei op den duur.

Beschouw dit als een leermoment: verdiep je verder in de werking van Joomla (bekijk eens wat gratis componenten en kijk of hier wat tussenzit) of ga op zoek naar scripts/tutorials/forumtopics over de bovengenoemnde script-onderdelen.

Als je hier inhoudelijke vragen over hebt dan kun je daar vragen over stellen op dit forum.

Vragen van het kaliber "geef mij script X", daar is de rubriek samenwerken voor.
Gesponsorde links
Je moet ingelogd zijn om een reactie te kunnen posten.
Actieve forumberichten
© 2002-2024 Sitemasters.be - Regels - Laadtijd: 0.252s