login  Naam:   Wachtwoord: 
Registreer je!
 Forum

Tekst uit database opdelen in aantel regels.

Offline arthurheijm - 18/12/2013 17:04 (laatste wijziging 18/12/2013 17:05)
Avatar van arthurheijmLid Is het mogelijk, om een tekst uit de database op te delen.
Zo dat er maximaal 15 regels verschijn op het scherm, en dan vervolgens een link naar lees verder.

Ik heb al lopen zoeken met google maar hier niets over gevonden.
Kan iemand mij verder helpen ?

1 antwoord

Gesponsorde links
Offline Thomas - 18/12/2013 18:53
Avatar van Thomas Moderator Exact 15 regels? Tenzij je een monospace fonttype hebt (karakters hebben een vaste breedte, zoals Courier) lijkt het mij haast onmogelijk om te bepalen hoeveel letters er op een regel passen (en dus, precies zoveel karakters op te vragen om 15 regels te vullen, zal ook afhangen van de breedte van de ruimte waarin je de tekst afdrukt).

Wat je zou kunnen doen, als je exact 15 regels aan tekst nodig hebt, het kader precies zo hoog maken als 15 regels, en dan iets met een CSS overflow "hidden" doen ofzo. Rest de vraag: hoeveel tekst (worst case scenario) moet je ophalen/afdrukken om in ieder geval over de 15 regels heen te gaan?

Ik denk dat je keuze voor exact 15 regels (als dit is wat je wilt) niet een erg praktische is. Wellicht kun je gaan voor X woorden, of afkappen op woord na Y karakters. En ja, niet al je tekstpassages zullen dan uit even veel regels bestaan... Tenzij je dus een monospace fonttype gebruikt, een en ander is dan nog wel redelijk te berekenen. Maar goed, als dat niet binnen je design past...

Anyway, er zijn best een aantal scriptjes om op woord af te kappen na X karakters. Ik denk dat dat nog de beste (permanente ) tussenoplossing is.

Dit is een kortere variant van vinTage zijn "knip" functie:

  1. <?php
  2. function knip($string, $lengte) {
  3. return strlen($string > $lengte) ? substr($string, 0, mb_strrpos(substr($string, 0, $lengte), ' ') : $string;
  4. }
  5. ?>
Gesponsorde links
Je moet ingelogd zijn om een reactie te kunnen posten.
Actieve forumberichten
© 2002-2024 Sitemasters.be - Regels - Laadtijd: 0.198s