login  Naam:   Wachtwoord: 
Registreer je!
 Forum

Aantal resultaten per pagina

Offline shamrock - 23/06/2012 12:05
Avatar van shamrockLid Hallo,

Ik wil het aantal resultaten op de pagina kunnen aanpassen.
Nu doe ik dit doormiddel van cookies. Het gewenst aantal resultaten wordt in een cookie opgeslagen en dit gebruik ik als LIMIT.

Is dit de juiste manier? (via cookies) of kan het beter anders, en zoja, wat is dan beter?

Bedankt

4 antwoorden

Gesponsorde links
Offline vinTage - 23/06/2012 15:05
Avatar van vinTage Nieuw lid hidden field meesturen kan ook. (geen cookie nodig dus)
Offline Gerard - 25/06/2012 12:54
Avatar van Gerard Ouwe rakker Het aantal resultaten wat je op een pagina wilt tonen sla je vaak op als een configuratie item. Dit kan op het niveau van de hele site bepaald worden, maar ook op het niveau van de gebruiker. In dat soort gevallen kan je het beste de optiewaarde in de database opslaan.

Je wilt in principe zo min mogelijk informatie in een cookie stoppen. Reden hiervoor is dat de gebruiker een cookie eenvoudig kan manipuleren (client-side) en zodoende ongewenste resultaat bewerkstelligen.

Denk bijvoorbeeld aan de situatie dat een gebruiker de waarde 9999 invoert. Voor de gebruiker is het misschien handig om alles op één pagina te krijgen, maar de load op jouw webserver/database gaat daarmee wel enorm omhoog, omdat alles nu eenmaal voor die ene gebruiker opgevraagd, opgebouwd en getoond dient te worden.

Mijn advies zou dus zijn om een standaard waarde op te slaan in de database (of een config file) voor alle gebruikers, om deze eventueel te overschrijven met een persoonlijke waarde als de gebruiker is ingelogd. Deze wel valideren tegenover een vooraf gestelde limiet, zodat je geen last krijgt van performance.
Offline shamrock - 07/07/2012 09:12 (laatste wijziging 07/07/2012 09:14)
Avatar van shamrock Lid Bedankt voor je reactie Gerard,

als ik op marktplaats zit kan ik dit ook kiezen zonder ingelogd te zijn. Dit is eigenlijk ook mijn idee. Ik heb dit op mijn site gehad maar de voorkeur werd per gebruiker opgeslagen in een cookie.
Ik weet niet of er een andere manier is en dan een betere?

Denk niet dat het erg gebruiksvriendelijk is als dit alleen werkt als je ingelogd bent

Snap wat je bedoeld met het manipuleren van cookies. dit is dan ook eingelijk geen goed idee.

Ik zou ook via IP een database tabel kunnen aanpassen (dus per ip het aantal resultaten).

Het nadeel daarvan is dat een ip per gebruiker vaak kan veranderen?
Dan zou ik bijvoorbeeld een tijd meegeven van selecteren van aantal resultaten en na zoveel tijd het resultaat verwijderen.
Is dit wat of ook weer teveel voor een database? (om de site snel te houden)
Offline Maarten - 10/07/2012 08:46
Avatar van Maarten Erelid Als je het op IP gaat bijhouden moet je ook rekening houden dat veel bezoekers een IP-adres delen. IP-adressen zijn imo geen uitgangspunt om de 'uniekheid' van een bezoeker vast te leggen.

Ik zou gewoon, zoals Gerard opteert, voor een check gaan om te kijken of het maximum niet overschreden wordt.
Gesponsorde links
Je moet ingelogd zijn om een reactie te kunnen posten.
Actieve forumberichten
© 2002-2024 Sitemasters.be - Regels - Laadtijd: 0.309s