login  Naam:   Wachtwoord: 
Registreer je!
 Forum

url weergave (Opgelost)

Offline Tomgeen - 25/01/2012 23:09
Avatar van TomgeenLid ik heb een vraag over het gebruik van subpagina's.

Wat ik wil maken is een zoekpagina waar gebruikers een persoonlijke pagina kunnen aanmaken. Maar moet ik nu 1 pagina maken die helemaal dynamisch wordt opgebouwd? Of moet ik voor elk account een aparte statische pagina opslaan?

Het is dus de bedoeling dat je dan kan surfen naar:
www.mijndomijn.nl/jouwaccount

Bvd, Tom

7 antwoorden

Gesponsorde links
Offline vinTage - 25/01/2012 23:48
Avatar van vinTage Nieuw lid Als je beschikt over php en mysql, dan ben je toch een banaan als je dat statisch gaat maken...of snap ik je niet?
Offline Tomgeen - 26/01/2012 07:26
Avatar van Tomgeen Lid dat lijkt mij ook het meest logische om het dynamisch te maken. Anders heb ik zometeen 10.000 account pagina's op mijn server staan! Maar wat mijn probleem een beetje is met een dynamische pagina is het linken naar een persoonlijk account?

Als ik namelijke zoek op: Jantje in Amsterdam. Dan krijg ik een lijst met alle beschikbare account die aan de zoek criteria voldoen,en elk lijst item heeft dan een link naar het persoonlijke account.
Hoe ziet zo een link er dan uit? Een hyperlink kan toch alleen naar een opgeslagen pagina linken?

Oftewel hoe krijg ik 10.000 verschillende URL toevoegingen op basis van 1 dynamische pagina, die op de server staat opgeslagen onder accountpage?
(www.mijndomijn.nl/jantje1, www.mijndomijn.nl/jantje2, enz. enz.)
Offline UpLink - 26/01/2012 10:23
Avatar van UpLink ... Je kan met PHP (en MySQL) dynamische pagina's genereren.

Je maakt 1 pagina in PHP en voor alle accounts word diezelfde pagina gebruikt maar dan telkens met andere gegevens uit MySQL die jij op dat moment opvraagt.

Dat is zoals hier op SiteMasters gebeurd.

Er is 1 PHP-bestand genaamd "forum.php". Deze pagina word voor elke forumtopic gebruikt, maar met telkens andere info die word opgevraagd aan de hand van welk topic jij aanklikt.

Snap je?
Offline Tomgeen - 26/01/2012 11:10 (laatste wijziging 26/01/2012 11:11)
Avatar van Tomgeen Lid Ik begrijp wel hoe het werkt met informatie uit MySQL halen e.d. Maar wat ik niet begrijp is die URL notatie?!

Normaal gesproken heb je, als je nog aan het ontwikkelen bent (als voorbeeld www.sitemaster.be):

www.sitemasters.be/forum.php

Dan heb je gewoon een lege forum pagina zoals deze op de server staat. Maar aan deze pagina heeft de gebruiker nog niks. Toch? De gebruiker wil 1 specifieke pagina gevuld met de door hem opgevraagde info. Dus:

www.sitemasters.be/forum/2/40177/PHP_&_SQL/url_weergave

Maar hoe krjg je in dit geval dan,

/forum/2/40177/PHP_&_SQL/url_weergave

achter www.sitemasters.be en niet bijvoorbeeld www.sitemasters.be/forum.php/40177&item=url_weergave&enz..

?

Daar zit mijn probleem!
Offline Aar - 26/01/2012 11:26
Avatar van Aar PHP interesse Verdiep je eens in mod_rewrite, hiermee kan je URL's zoals:
www.sitemasters.be/forum.php/40177&item=url_weergave herschrijven naar: /forum/2/40177/PHP_&_SQL/url_weergave
Offline Tomgeen - 26/01/2012 11:50 (laatste wijziging 26/01/2012 11:52)
Avatar van Tomgeen Lid aha...dus de pagina ziet (bijvoorbeeld) www.sitemasters.be/forum.php/40177&item=url_weergave
Alleen de gebruiker ziet een nette weergave van de URL

Maar de pagina laad dan aan de hand van bijvoorbeeld: item=url_weergave, de gewenste informatie.
mod_rewrite is puur voor de gebruiker en doet functioneel niks af van de originele URL notatie?

Heb ik het zo een beetje goed gezien?
Offline Pieter - 26/01/2012 13:32
Avatar van Pieter Gouden medaille

SEO guru
Klopt. Niet enkel voor de gebruiker, maar ook voor de zoekmachines interessant om een cleane url te hebben trouwens.
Gesponsorde links
Je moet ingelogd zijn om een reactie te kunnen posten.
Actieve forumberichten
© 2002-2024 Sitemasters.be - Regels - Laadtijd: 0.182s