login  Naam:   Wachtwoord: 
Registreer je!
 Forum

Image uploaden in Database ipv in Map

Offline Appie_Dijk - 02/01/2012 21:24
Avatar van Appie_DijkLid Hallo iedereen,

Ik heb de laatste tijd wat gezocht over images opslaan in de database ipv in een map op de server.

Persoonlijk zie ik er wel de voordelen van in maar ik kan me voorstellen dat er mogelijk ook nadelen aan zitten.

Zou iemand mij kunnen vertellen wat zowel de voordelen als de nadelen zijn.
En mogelijk kunnen jullie je ervaring hierin delen.
(tevens ben ik benieuwd hoe lang het duurt om een image te uploaden naar de database en hoe lang het duurt om deze er weer uit weer te geven.)

Alvast bedankt voor de info!

MVG Albert

5 antwoorden

Gesponsorde links
Offline vinTage - 02/01/2012 21:42 (laatste wijziging 02/01/2012 21:44)
Avatar van vinTage Nieuw lid Waarom zou je (bijv) 150kb uit je database halen, terwijl het ook kan door daarin alleen het pad bij te houden van die img en er dus maar 0.00000001kb uit hoeft te halen?
Het opslaan in een database is gewoon een nutteloze aanslag op je database.

En uitvinden hoelang iets duurt op de server PHP.net: microtime example2
Bedankt door: UpLink
Offline Appie_Dijk - 03/01/2012 15:32
Avatar van Appie_Dijk Lid @vinTage: beetje kort door de bocht dat antwoord, er zitten wel degelijk voordelen aan.

- Denk ten eerste maar eens aan het backuppen van gegevens, als je alles in de database hebt staan gaat dit veel makkelijker.

- Ten tweede hebben wij een resellerpakket qua webhosting, de klanten kunnen onderling niet bij de foto's van een ander komen (en ik heb enkele gevallen waarin dit wel wenselijk is) terwijl de database wel gedeeld kan worden.

- Ten derde ben ik van mening dat je het één en ander mogelijk beter kunt ordenen en de server schoner houdt.

Dit zijn even snel 3 dingen die in mij opkomen, maar gezien ik me kan voorstellen dat er ook nadelen aan kleven was/ben ik benieuwd naar de ervaringen e.d.

Mvg Albert
Offline icemar - 03/01/2012 21:57
Avatar van icemar Lid Je moet afbeeldingen nooit opslaan op in een database dit is zonde van de database aangezien je deze zinloos gaat belasten.
Zet je afbeelingen gewoon netjes in een map weg op de server zo blijft je database een goede prefomance overhouden.
Offline Maarten - 04/01/2012 13:58
Avatar van Maarten Erelid En als afbeeldingen gedeeld moeten worden over klanten, kan je nog steeds met een referentie werken? Je zou dan kunnen de afbeeldingen op een aparte account bewaren, evt. daar een "storage"-domein aan koppelen en dan van daarop de afbeeldingen aanleveren.

Het lijkt mij eerder kort door te bocht om voor onderlinge toegang dan maar alles in database te gaan proppen.

Wat betreft ordenen van je server: ligt er dan aan hoe je je storage gaat indelen.

En wat betreft het backuppen: onzin, alsof men zich beperkt tot het backuppen van enkel de database...
Offline yolk - 05/01/2012 15:41
Avatar van yolk HTML interesse Ik zou de dingen gebruiken waarvoor ze zijn bedoeld. Afbeeldingen resizen voor je ze (fysiek) op de server opslaat in een map tegen onnodige opslagruimte.
En in de database pure data opslaan. Het heet niet voor niets een data-base.

Misschien vind je afbeeldingen in een database makkelijk (je hebt alles op 1 plek), maar hoe doe je het met bijv. video's?

Verder neemt de omvang van je database onnodig toe als je afbeeldingen hierin opslaat. Dit maakt je database een stuk trager. Het is ook een stap teveel in het laadproces van een pagina. Wat zou sneller zijn: een link naar een afbeelding, of het ophalen uit een database en omzetten naar een afbeelding?
Gesponsorde links
Je moet ingelogd zijn om een reactie te kunnen posten.
Actieve forumberichten
© 2002-2024 Sitemasters.be - Regels - Laadtijd: 0.168s