login  Naam:   Wachtwoord: 
Registreer je!
 Forum

voor het eerst sql invoeren

Offline gforse - 12/06/2011 23:48 (laatste wijziging 13/06/2011 10:56)
Avatar van gforseNieuw lid Beste,

ik ben sinds kort begonnen met het maken van een website. hier gebruik ik web studio pro voor en dit werkt erg prettig. verder rommel ik nog in de html files om alles na mijn zin te krijgen. nu wou ik graag een gastenboek erbij hebben. maar heb helaas nog geen kaas gegeten van PHP en SQL nu heb ik al wel een tijdje xampp draaien voor me ftp server en voor het testen van de website op afstand. nu heb ik op deze site een leuk gastenboek gevonden voor beginners. deze wil ik graag gebruiken maar hiervoor moet ik een database bestand aan maken. dit doe ik in phpmyadmin. daar maak ik een nieuw db aan. maar dan weet ik niet waar ik de gegevens kan invoeren? of moet ik eerst een tabel aanmaken? het gaat dan om deze gegevens:
  1. CREATE TABLE gastenboek (
  2. id int(5) NOT NULL AUTO_INCREMENT,
  3. naam varchar(50) NOT NULL DEFAULT '',
  4. emailadres varchar(100) NOT NULL DEFAULT '',
  5. website varchar(100) NOT NULL DEFAULT '',
  6. bericht text,
  7. datum datetime,
  8. PRIMARY KEY (id)
  9. ) TYPE=MyISAM;


ook moet ik in de config.php connecten met de db hier vul ik alles in alleen snap dit stukje niet
  1. $conf['url'] = "http://www.hierstaatmijnip/gastenboek/"; //url naar de map waar het gastenboek geïnstalleerd staat


bedoelen ze hier dan het db bestand?

en waar kan ik het bestand terug vinden in de mappen van xampp? de site staat in htdocs maar moet daar ook het db bestand?

Kortom graag wat hulp [/code]

14 antwoorden

Gesponsorde links
Offline FrankL - 13/06/2011 02:19
Avatar van FrankL Lid Er staat precies wat ze bedoelen. Ze bedoelen de map waar je alle scripts/bestanden van het gastenboek hebt staan.
Bijvoorbeeld:
http://www.test.nl/mijn_map/gastenboek

Je hebt een DB aangemaakt bij PHPmyAdmin, nu kun je vervolgens bij de DB een SQL-opdracht uitvoeren. Als het goed is, kun je namelijk op een tab klikken met het kopje "SQL"(shoot me if I am wrong, lang geleden dat ik in PHPmyadmin heb gekeken), waar je vervolgens in het formulier, de code:
  1. CREATE TABLE gastenboek (
  2. id int(5) NOT NULL AUTO_INCREMENT,
  3. naam varchar(50) NOT NULL DEFAULT '',
  4. emailadres varchar(100) NOT NULL DEFAULT '',
  5. website varchar(100) NOT NULL DEFAULT '',
  6. bericht text,
  7. datum datetime,
  8. PRIMARY KEY (id)
  9. ) TYPE=MyISAM;


plaatst en uitvoert. En tada, de tabel is gemaakt;)
Offline gforse - 13/06/2011 11:00
Avatar van gforse Nieuw lid Ik kan in phpmyadmin idd een sql uitvoeren. daar plak ik de gegevens in en druk op start. vervolgens zegt ie fout #1064 syntax fout. ik kan dan nog wel een phpscript genereren. er komt ook geen tabellen bij te staan. is dit juist of gaat er ergens nog wat fout?
Offline FrankL - 13/06/2011 11:55
Avatar van FrankL Lid Bij het kopieeren vanuit hier naar daar maakt hij wat fouten denk ik. Spaties die er niet in horen maar wel inkomen te staan. Die moet je er even uithalen als je het hebt geplakt
Offline lolll - 13/06/2011 14:18
Avatar van lolll Lid Ik weet het niet zeker, maar wat staat die 'TYPE=MyISAM' daar op het einde te doen? volgens mij kan je die gewoon weg laten, want dat heeft geen invloed op het aanmaken van de tabel.
Offline gforse - 13/06/2011 15:15
Avatar van gforse Nieuw lid Het gaat om dit gastenboek http://www.site...enboek_2.1
dit kopier en plak ik exact in phpmyadmin. maar daar blijft ie de syntax fout aangeven. ook als ik spatie's weghaal of 'TYPE=MyISAM'

Dit is wat ik doe:

log in op phpmyadmin
maak nieuw database aan ( gastenboek)
ga naar het tabblad sql
plak daar de gegeven script in en druk op start.

Offline lolll - 13/06/2011 18:28
Avatar van lolll Lid mm... strange, ik heb het ff bij mijn phpmyadmin geprobeerd, en daar voert ie de query perfect uit.
Ik snap niet wat er bij jouw mis gaat, heb je al gegoogled naar die syntax fout?
Offline gforse - 14/06/2011 19:14 (laatste wijziging 14/06/2011 19:20)
Avatar van gforse Nieuw lid Ja geprobeerd maar word daar ook niet veel wijzer van. kan het misschien aan de versie liggen? heb nu versie 3.3.9
of kan het aan de MySQL Karakterset liggen? momenteel ziet mijn sql server UTF-8 Unicode (utf8)

wat ik ook probeer ik krijg die syntax fout niet weg. het gekke is als ik een ander query pak nog steeds het zelfde heb.

edit.

oplossing gevonden. hij liep te knooien met de kraktersets. en most de laatste lijn weg halen. het is nu dus :
  1. CREATE TABLE gastenboek (
  2. id int(5) NOT NULL AUTO_INCREMENT,
  3. naam varchar(50) NOT NULL DEFAULT '',
  4. emailadres varchar(100) NOT NULL DEFAULT '',
  5. website varchar(100) NOT NULL DEFAULT '',
  6. bericht text,
  7. datum datetime,
  8. PRIMARY KEY (id)
  9. )
Offline lolll - 14/06/2011 19:21
Avatar van lolll Lid Als echt geen enkele query gaat, zal het waarschijnlijk een installatie fout zijn, en kan je het best mysql verwijderen en terug op nieuw installeren. Ik weet niet of ja xampp of wampp gebruikt om zo, maar daar kan je alles heel gemakkelijk met 1 installatie installeren.
Offline gforse - 14/06/2011 19:29
Avatar van gforse Nieuw lid gebruik zelf xampp.

zit nu tegen het volgende probleem dat het script niet laat.

dit is config script:

  1. <?php
  2.  
  3. //Deze gegevens correct veranderen !!!
  4. mysql_connect("mijnip", "root", "wachtwoord");
  5. mysql_select_db("db_opt");
  6.  
  7. $max = 10; //Aantal berichten tonen per pagina:
  8.  
  9. $conf['url'] = "http://www.mijnip/D:/xampp/mysql/data/gastenboek/"; //url naar de map waar het gastenboek geïnstalleerd staat
  10.  
  11. $pagina_lezen = "lezen.php"; //pagina van lezen
  12. $pagina_schrijven = "schrijven.php"; //pagina van schrijven
  13.  
  14. $seconden = 60*60*24; //Na hoeveel seconden men terug een bericht kan plaatsen (standaard 1 dag)
  15. $tijd_cookie = time() + $seconden;
  16. ?>
  17. <style type="text/css">
  18. /*Je kan hier nog meerdere CSS stijlen toevoegen*/
  19.  
  20. .gastenboek {
  21. font-family: Verdana;
  22. color: #000000;
  23. font-size: 11px;
  24. background: #FFFFFF;
  25. }
  26.  
  27. a:link {
  28. color: #0000FF;
  29. text-decoration: none;
  30. }
  31. a:active {
  32. color: #0000FF;
  33. text-decoration: none;
  34. }
  35.  
  36. a:visited {
  37. color: #0000FF;
  38. text-decoration: none;
  39. }
  40.  
  41. a:hover {
  42. color: #FF0000;
  43. text-decoration: none;
  44. }
  45.  
  46. textarea, select, input {
  47. background-color: #FFFFFF;
  48. border-color: #000000;
  49. border-style: solid;
  50. border-width: 1px;
  51. color: #000000;
  52. font-family: Arial, Helvetica, sans-serif;
  53. font-size: 10pt;
  54. }
  55. </style>


als ik het script open in firefox krijg ik een blanke pagina. terwijl die het eerst wel deed ( half omdat de tabellen miste)
Offline Aar - 15/06/2011 09:20
Avatar van Aar PHP interesse Huh?

http://www.mijnip/D:/xampp/mysql/data/gastenboek/
Offline gforse - 16/06/2011 17:45
Avatar van gforse Nieuw lid ik draai nu de website vanaf me eigen pc. waarop xampp draait.

in dat script moet ik dus verwijzen naar de locatie waar het gasten boek in staat. nu heb ik dus 2 plekken. de website staat in HTdocs van xampp en de database staat in MySQL van xampp. ( naar de laatste map verwijs ik omdat daar de database in staat geinstalleerd.)

wist zelf niet of het klopte, maar wat zou dan de juiste manier zijn?
Offline leroyvanloon - 16/06/2011 17:51
Avatar van leroyvanloon Lid Als je ff uitlegt wat je wilt hebben.

Maar hun bedoelen daar

http://localhost/gastenboek (Gastenboek is de dir waar je het gastenboek script hebt neer gezet)

Ook moet je je database nog koppelen aan je script, dit gaat meestal via mysql.php of include.php of iets in die richting zoek voor.

$localhost = "localhost";
$username = "VULIN";
$database = "vulin";
$password = "pw";

Of in die richting. Je kan beter de inhoud van dat script hier even posten zodat ik of iemand anders je verder kan helpen.
Offline gforse - 16/06/2011 18:14
Avatar van gforse Nieuw lid dit is wat ik in moet stellen in de config.php

  1. <?php
  2.  
  3. //Deze gegevens correct veranderen !!!
  4. mysql_connect("localhost", "root", "wachtwoord"); // dit zijn dan de connect instellingen ( wachtwoord even weggelaten)
  5. mysql_select_db("db_opt"); // de database heet nu db_opt
  6.  
  7. $max = 10; //Aantal berichten tonen per pagina:
  8.  
  9. $conf['url'] = "http://www.localhost/D:/xampp/mysql/data/gastenboek/"; //url naar de map waar het gastenboek geïnstalleerd staat
  10.  
  11. $pagina_lezen = "lezen.php"; //pagina van lezen
  12. $pagina_schrijven = "schrijven.php"; //pagina van schrijven


nu wil ik dus het script aan de praat krijgen maar dan lukt me nog niet helemaal. is het nu ook de bedoeling dat ik alle bestanden in 1 map zet? inclusief de database bestanden?

dit is het script wat ik gebruik http://www.site...enboek_2.1
Offline Aar - 17/06/2011 08:15 (laatste wijziging 17/06/2011 08:16)
Avatar van Aar PHP interesse
  1. $conf['url'] = "http://www.localhost/D:/xampp/mysql/data/gastenboek/"; //url naar de map waar het gastenboek geïnstalleerd staat


Wat is dat voor een vage URL?
En waarom die? D:/xampp/mysql/data/gastenboek/

Met dat pad heb je niks te maken, gewoon het pad gebruiken naar waar je site staat.
Gesponsorde links
Je moet ingelogd zijn om een reactie te kunnen posten.
Actieve forumberichten
© 2002-2024 Sitemasters.be - Regels - Laadtijd: 0.214s