login  Naam:   Wachtwoord: 
Registreer je!
 Forum

Hoe invoer fout te voorkomen?? (Opgelost)

Offline peerke59 - 08/05/2011 14:59 (laatste wijziging 08/05/2011 15:46)
Avatar van peerke59MySQL interesse Het komt regelmatig voor dat er een invoer fout gemaakt wordt in bijgevoegde code.
Men vergeet gewoonweg soms een naam te selcteren welke aangeboden wordt met bij gevoegde code.
Hoe kan ik nu een controle laten uitvoeren of dat er een e-mailadres gekozen is?
Ik heb de database zo gemaakt dat de eerste record geen e-mailadres bevat maar wel de naam [maak uw keuze].
Dit omdat ik wou voorkomen dat steeds de eerste record een e-mail kreeg omdat er geen keuze was gemaakt.
Wie kan me daar mee helpen dit op te lossen.

Plaatscode: 141005

4 antwoorden

Gesponsorde links
Offline valles10 - 08/05/2011 17:38 (laatste wijziging 08/05/2011 17:43)
Avatar van valles10 HTML interesse Je kan kijken of
  1. if(empty($_POST['to'])){echo "kies een ontvanger";}else{query en verwerking hier}


na 7 keer herlezen begrijp ik je vraag nog steeds niet 100%. Met de code die je nu aan ons laat zien, haal je een naam en een email adres uit de db, zet je ze in een option-lijst en kunnen gebruikers daaruit kiezen.

Uit jouw 'vraag' leid ik af dat je eerste optie in die optie-lijst alleen een naam heeft, maar een lege value. Zoja, gebruik dan de code hierboven. Let er wel op dat de code die ik je hierboven laat zien, gebruikt moet worden bij het VERWERKEN van de gegevens. (dus NA dat er op de submit-knop is gedrukt)
Offline markla - 08/05/2011 17:50 (laatste wijziging 08/05/2011 17:51)
Avatar van markla PHP interesse IK denk dat je bedoeld dat de eerste keuze uit je optionlist leeg moet zijn om te voorkomen dat de eerste als standaard waarde wordt ingevoerd

je zult iets met selected="selected" moeten doen

net zoals dit:
  1. <select>
  2. <option>Volvo</option>
  3. <option selected="selected">Saab</option>
  4. <option>Mercedes</option>
  5. <option>Audi</option>
  6. </select>

Offline peerke59 - 08/05/2011 19:07 (laatste wijziging 08/05/2011 19:55)
Avatar van peerke59 MySQL interesse @valles10: Juist ja dat bedoelde ik.
De eerste value is leeg om te voorkomen dat de eerste persoon uit de db steeds een mailtje krijgt omdat er geen naam is gekozen.
Ik ga de code proberen op een geschikte plaats te krijgen zodat ze alsnog een naam moeten kiezen uit de db.
Nogmaals bedankt voor de hulp.

Nog even een aanvulling op Valles10:

Ik heb even zitten stoeien met de juiste oplossing en kwam er achter dat terug sturen naar de vorige pagina niet ging vandaar dat ik de code iets heb aangepast met een toevoeging:

  1. [php]<?php
  2.  
  3. if(empty($_POST['to'])){echo "<center><font color = \"red\"><strong><br><br><br><br>Fout ingevuld: KIES EEN ONTVANGER<br><br><br><br></strong></font> <a href=\"javascript:window.close()\">Begin opnieuw</a></center>";
  4. Die();
  5.  
  6. }else{
  7. ......
  8. ?>
Offline valles10 - 09/05/2011 16:16
Avatar van valles10 HTML interesse Jup, zal ook werken. Alleen nadelig want alles wat achter die die() komt zal niet worden uitgevoerd. Ook HTML NIET.
Gesponsorde links
Je moet ingelogd zijn om een reactie te kunnen posten.
Actieve forumberichten
© 2002-2024 Sitemasters.be - Regels - Laadtijd: 0.225s