login  Naam:   Wachtwoord: 
Registreer je!
 Forum

Deelopdracht Stage (Opgelost)

Offline StijnC - 16/02/2011 13:08
Avatar van StijnCNieuw lid Hallo iedereen

Ik ben momenteel bezig met stage bij een overheidsinstelling.
Ze zouden graag een nieuwe website hebben die dient als een soort platform voor al hun inwoners en ondernemers.

Enkele opmerkingen:
- zelf men dacht aan een soort systeem met 1 klantenkaart dat geldig is voor elke winkel en bv. op de website hun saldo kan zien, .... door middel van hun kaartcode in te vullen...
- Nieuwsbriefsysteem
- Fichesysteem: zie onderstaande website
- beetje gebaseerd op http://bezigbrugge.be

zoiets in deze aard proberen te maken, dat is mijn opdracht...
Iemand die mij wat wegwijs wil maken?
Of zou het handiger zijn om een cursus avondschool bij te volgen over PHP en MySQL?
1. HTML en CSS zijn geen probleem (Photoshop ook niet)
2. tabellen en databases ken ik niet genoeg...

Het is voor mij heel erg belangrijk en ik zou alle hulp zeker appreciëren!

Mvg

6 antwoorden

Gesponsorde links
Offline Maarten - 16/02/2011 13:19 (laatste wijziging 16/02/2011 13:19)
Avatar van Maarten Erelid Gewoon even checken, als je een dergelijke stageopdracht krijgt maar er totaal de kennis niet voor hebt, is dat dan niet een beetje jammerlijke keuze geweest? 

Soit,
1) Als je een systeem wilt maar mensen met 1 klantenkaart in elke winkel kunnen 'sparen' of whatever je daar tegenwoordig allemaal mee kan doet.. je kan ook gewoon het eID nemen dan? Natuurlijk sluit je dan wel even buitenlanders uit, maar die geef je maar een stuk karton dan 
Vergeet hierbij wel niet dat het niet toegestaan is om rijksregisternummers op te slaan zonder expliciete toestemming van de privacycomissie.
Wat heb je daarvoor nodig: een toffe applet van onze vriend Frank Cornelis, FedICT:
http://code.google.com/p/eid-applet/
Onder 'Downloads' vind je ook de guides om het werkende te krijgen met PHP - het is origineel bedoeld voor Java, maar ik heb via die dev guides een .NET versie gemaakt en dat werkt snel.
Is natuurlijk niet zo eenvoudig.
Verder stel ik mij ook de vraag: wil je een applicatie in website-formaat bij de winkel zelf ook dan? Lijkt me niet zo praktisch, magoed, waarom niet.

Verder zijn de andere oplijstingen heel typische PHP/MYSQL/CMS-achtige dingen - hier zijn wel mensen die een aantal CMS'en voldoende kennen om aan te geven of je die al dan niet kan gaan gebruiken, dus daar spreek ik me alvast niet over uit: ik zou je eerder een opleiding PHP/MYSQL aanbevelen (of .NET, hehe ).

edit: OJA! Wat hier schijnbaar ook altijd gezegd wordt: 'op deze site vind je ook wel tutorials en voorbeeldscripts blaat blaat' 
Offline StijnC - 16/02/2011 13:41
Avatar van StijnC Nieuw lid Heb geen ICT richting gevolgd, ik heb wel een aantal ICT vakken gekregen zoals Joomla en zo, maar echt diep daarop ingegaan zijn we nooit.

Die website is eigenlijk 'maar' een deelopdracht.

thx voor je antwoord...
Offline Beirensg - 16/02/2011 17:32 (laatste wijziging 16/02/2011 17:33)
Avatar van Beirensg HTML beginner Lijkt mij al een eerder groot project. Vooraleer ik aan zoiets zou beginnen, denk ik dat ik toch een beetje tijd neem om de requirements te bekijken/schrijven.

Dit vraagt natuurlijk wel wat tijd; je moet onder andere volgende dingen weten/bepalen:
1. objectieven: wat wil ik bereiken in algemene termen, welk systeem moet ik vervangen, ...
2. scope: wat ga ik uitvoeren en wat behoort (voorlopig) niet to mijn project
3. functionele analyse: gebruik hiervoor bvb de uml-specificaties:
* Wat zijn de functies die het systeem moet uitvoeren
* wie zijn de actoren: bewoners, winkelier, admin,...
* Wat moet elke actor kunnen doen...
* welke Data moet ik opslaan/verwerken en welke vorm heeft deze
* Database design: via ERD (relatiediagram tussen tabellen in DB)
* Data Flow Diagram: wat zijn de functies die de data in tabellen benaderen en hoe
* USe case Diagram: wie kan welke functie uitvoeren en wat zijn de condities/gevolgen.
plus in pseudocode een flow van de functie (helpt om dit te schrijven nadien)
* User Interface design
4. bepalen van de ontwikkelomgeving adhv analyse
5. bepalen van software en hardware requirements

Ik wil je niet ontmoedigen, maar zonder deze stappen zal je waarschijnlijk later veel tijd verliezen (ik spreek uit ervaring). BTW Sommige stappen kan je afhankelijk van het project wel degelijk overslaan.

Als je een uitgebereide analyse hebt, met een akkoord van je baas, kan je beginnnen, met programmeren. En mbv deze analyse zal dit zeker vlotter gaan (temeer dat je tegen je baas kan zeggen dat de extra uitbreidingen die niet hernomen zijn in de analyse, zullen moeten wachten. Een akkoord is een akkoord, en het loont niet om ineens je hele structuur om ver te werpen )

BTW veel van deze dingen denk ik wel dat je krijgt in een avondcursus mysql/php (ik hoop dat toch )
Bedankt door: Maarten, StijnC
Offline Maarten - 17/02/2011 01:42
Avatar van Maarten Erelid Bovenstaand antwoord is een zeer constructief antwoord, wat ik al een tijdje hier niet meer gezien heb!
Wat Bereinsg eigenlijk omschrijft is een standaard analyse-aanpak. Wij gebruiken die op het werk ook, onder de leuke naam Q-Method. Het is inderdaad belangrijk om gewoon eerst even te gaan nadenken wat je eigenlijk concreet gaat ontwikkelen 
Offline Beirensg - 17/02/2011 09:41
Avatar van Beirensg HTML beginner Ik spreek een beetje uit ervaring, heb vroeger al een groot project gekregen, en direct begonnen met programeren. Toch zware problemen mee gehad.
Sedertdien probeer ik altijd een projectdossier te schrijven. Spaart veel tijd uit en dit maakt het ook veel makkelijker om later elementen uit oude projecten te hergebruiken.
Offline StijnC - 18/02/2011 13:23
Avatar van StijnC Nieuw lid Heb met Joomla al heel wat kunnen uitwerken, als voorbeeld op lokale server.
Reactie's zijn positief!
@ Beirensg: bedankt voor je constructief antwoord!
Dit plan maak ik dit weekend af, dan kan dat al een beginnend deel zijn van mijn stageverslag... 

Grtz & bedankt! 
Gesponsorde links
Je moet ingelogd zijn om een reactie te kunnen posten.
Actieve forumberichten
© 2002-2024 Sitemasters.be - Regels - Laadtijd: 0.163s