login  Naam:   Wachtwoord: 
Registreer je!
 Forum

Meerde variabelen in een WHERE

Offline koosax - 31/01/2011 15:52
Avatar van koosaxLid Dit is misschien een beetje een onduidelijke titel maar wist niet precies hoe ik het kort moest uitleggen.

Maar mijn vraag is de volgende als je meerde gegevens van meerde gebruikers uit een database wilt ophalen kun je gebruik maken van OR alleen dit wil ik niet. Ik wil eigenlijk dat je met 1 WHERE gegevens kunt ophalen van meerde gebruikers.

  1. $sql = "SELECT * FROM links WHERE gebruiker='1' OR gebruiker='2'";


Die OR moet er dus niet meer zijn.
Heeft iemand een idee hoe dit moet.

Alvast bedankt.

6 antwoorden

Gesponsorde links
Offline WouterJ - 31/01/2011 16:11
Avatar van WouterJ HTML gevorderde Bedoel je dat je de gegevens van gebruiker1 en gebruiker2 wilt ophalen? Dan gebruik je AND.
Offline koosax - 31/01/2011 16:13
Avatar van koosax Lid Ik wil inderdaad van 1 en 2 de gegevens ophalen maar dan zonder OR of AND.

Het voor een soort vriendenlijst gebruiker 1 heeft bijvoorbeeld 2 en 3 als vrienden dan moeten de gegevens van 2 en 3 opgehaald worden. Met AND werken werkt dan toch niet als iemand 80 vrienden heeft  
Offline Martijn - 31/01/2011 16:37
Avatar van Martijn Crew PHP SELECT vriend_id FROM vriendentabel WHERE eigen_id=[userId]

SELECT * FROM gegevens WHERE user_id IN([Id's van vorige select])
Offline Maarten - 01/02/2011 11:12
Avatar van Maarten Erelid Of je gaat eens kijken naar JOINs?

SELECT vriend_id FROM vriendentabel, gegevens WHERE vriendentabel.eigen_id = [userId] AND gegevens.user_id = vriendentabel.vriend_id

ofzoiets.. zal alszinds performanter zijn imo 
Offline Emonk - 02/02/2011 19:51
Avatar van Emonk Lid Hoezo zou het niet werken als iemand 80 vrienden heeft?

  1. <?php
  2. $sql = "SELECT * FROM links WHERE ";
  3. foreach ($friends as $item) {
  4. $sql .= "OR gebruiker = '".$item."'";
  5. }
  6. $sql = str_replace("WHERE OR","WHERE",$sql);
  7. ?>
Offline vinTage - 02/02/2011 20:32
Avatar van vinTage Nieuw lid @hierboven, dat zijn al minimaal 2 querys (en voor aantal vrienden in een array te proppen) en daarna een om een kilometers lange query te maken die bijlange niet zo deftig is als de eerder genoemde..
Gesponsorde links
Je moet ingelogd zijn om een reactie te kunnen posten.
Actieve forumberichten
© 2002-2024 Sitemasters.be - Regels - Laadtijd: 0.181s