login  Naam:   Wachtwoord: 
Registreer je!
 Forum

Hulp bij nummering foto's in Photo gallery

Offline Kenvdb - 19/01/2011 10:35
Avatar van KenvdbNieuw lid Beste leden,

Mijn eerste bericht. Ik hoop dat jullie mij bij het volgende kunnen helpen of adviseren.

Ik heb een MySQL tabel, met plusminus 30 foto's in verschillende categorieën. Vanuit een overzicht met thumbnails klik je door naar een vergroting. Dat is allemaal geen probleem.

Echter, op de pagina met de vergroting wil ik dat onder de foto een nummering komt te staan, zoals;

[vorige foto] foto nummer / totaal foto's [volgende foto]

Met andere woorden;

<< | foto 3 | totaal 30 foto's | >>

Hoe weet ik op welke row/foto ik zit in de database en hoe kan ik de vorige/volgende link opbouwen?

Hoop dat iemand mij een beetje op weg kan helpen.

Bedankt!

4 antwoorden

Gesponsorde links
Offline vinTage - 19/01/2011 11:28
Avatar van vinTage Nieuw lid Kies maar uit 
Offline Kenvdb - 19/01/2011 11:44
Avatar van Kenvdb Nieuw lid Super!

Ik had zelf ook al een ingeving, dus ik ben al een heel eind, met de andere scripts moet het zeker lukken!

Dank is groot!
Offline Beirensg - 19/01/2011 11:53 (laatste wijziging 19/01/2011 11:54)
Avatar van Beirensg HTML beginner Je kan dit relatief simpel oplossen door je sql ongeveer zo op te bouwen:
  1. SELECT foto,(COUNT * FROM T_foto WHERE fotoid<=$id_to_enlarge),(COUNT * FROM T_foto),
  2. (SELECT fotoid AS previous WHERE previous<$id_to_enlarge ORDER BY previous DESC LIMIT 1),
  3. (SELECT fotoid AS next WHERE next>$id_to_enlarge ORDER BY next ASC LIMIT 1),
  4. FROM T_foto WHERE fotoid=$id_to_enlarge

met foto de field die verwijst naar de picture, fotoid een id-field (autoincrement) in mysql, T_foto de tabel waar de foto's in staan; en $id_to_enlarge een php-variabele die verwijst naar de fotoid dewelke je toont op de pagina. Natuurlijk verwijzen precious en next naar de fotoid die respectievelijk de vorige en volgende foto aanduiden.

Dit werkt indien je er zeker van bent dat fotoid altijd van laag naar hoog is gerangschikt (bvb autoincrement primary key). Dan mogen er zelfs foto's gedelete zijn. Indien je op een ander veld rangschikt, moet je de query herschrijven.

[EDIT] Ik was blijkbaar te laat met posten 
Offline Kenvdb - 21/01/2011 17:29
Avatar van Kenvdb Nieuw lid Ik had het inderdaad al opgelost, maar jouw idee is ook zeker de moeite waard om te bestuderen!

Dank hiervoor!
Gesponsorde links
Je moet ingelogd zijn om een reactie te kunnen posten.
Actieve forumberichten
© 2002-2024 Sitemasters.be - Regels - Laadtijd: 0.181s