login  Naam:   Wachtwoord: 
Registreer je!
 Forum

website aanpassen

Offline anton - 29/12/2010 14:56
Avatar van antonLid hey allemaal,

velen van jullie zullen wel de kleine javascript trukjes kennen om een website lokaal aan te passen.

Deze dient om eender wat te wijzigen in de site:

javascript:document.body.contentEditable='true'; document.designMode='on'; void 0;

nu zou ik met een combinatie van javascript, php en mysql iets willen maken, dat als een admin op edit duwt, dat er dan een pagina opent die identiek is als de pagina die hij wilt wijzigen. Enkel staat er een kleine ingebouwde code zoals die hierboven in, en dat wanneer hij op opslaan klikt dat alle inhoud word opgeslagen in een variabele, en via php en sql word doorgegeven aan de database, waaruit de inhoud dan weer wordt gehaald voor de gebruikers.

Nu heb ik hier een aantal vragen en bedenkingen over.
Ten eerste, als ik de editeerpagina beveiligd maak zodat enkel admins eraan kunnen, dan kunnen gewone gebruikers de inhoud toch niet wijzigen he?
Daarnaast zou ik graag weten of jullie simpelere oplossingen hebben en of dit wel haalbaar is.
En als laatste, als dit volgens jullie goed is, hoe ik dit in grote lijnen moet doen.

Bedankt alvast,
Met vriendelijke groeten
Anton Vandeghinste

4 antwoorden

Gesponsorde links
Offline tomate - 29/12/2010 15:26
Avatar van tomate Lid Ik denk dat je dit het beste oplost met jQuery en Ajax (weet je waarvoor dit dient?)...

Verder is het normaal perfect mogelijk om dit te beveiligen!
Offline Maarten - 29/12/2010 16:02 (laatste wijziging 29/12/2010 16:04)
Avatar van Maarten Erelid Zoals tomate reeds zei maar dan iets meer detail:
- Je hebt je paginaweergave
- Je kan aan de hand van een sessie (PHP) al dan niet een "edit" knop tonen
- Je kan vervolgens het element waarin de inhoud wordt weergegeven vervangen door een editor (dit kan gewoon met JavaScript, evt FCKEditor of een andere WYSIWYG-editor die je gratis kan downloaden)
- Een "submit"-knopje, je kan hiervoor ofwel effectief een formulier gaan versturen an de inhoud bijwerken (PHP/SQL), of zoals hierboven reeds aangehaald via AJAX, waardoor je eigenlijk hetzelfde gaat doen maar op de achtergrond, zodat je een "leukere" gebruikerservaring hebt. Eens de pagina is bewaard toon je dan gewoon terug de content.
Offline anton - 29/12/2010 17:13
Avatar van anton Lid Dank jullie allebei 

Ok, ik begrijp dus dat dit perfect mogelijk is, het enige probleem is dat ik niet heel erg familiair ben met AJAX en absoluut niet met jQuery.

@Maarten:
Je zegt "vervangen door een editor(dit kan met javascript..."
is dit dan het lijntje code dat ik in het begin toonde?

Zoja dan zijn jullie allebei erg bedankt en kan ik ermee verder.
Offline Emonk - 31/12/2010 21:27 (laatste wijziging 31/12/2010 21:28)
Avatar van Emonk Lid Ja, dat is goed mogelijk. In plaats van moeilijk te doen met de js-edit-code die ik heel moeilijk vind werken zou ik de pagina inladen in een teksteditor.
Daarvoor gebruik ik altijd CKEditor, de opvolger van FCKEditor. Daar stop je een HTML-code in, en er komt een HTML-code uit. Terwijl de gebruiker (net als bij Hotmail bijvoorbeeld) gewoon de links ziet en geen <a> en </a>. Een CKEditor demo vind je hier.
De beveiliging kun je bijvoorbeeld doen met een sessie waar de rechten van een gebruiker in staan.

Waarom ik het niet met Ajax zou doen is puur omdat ik daar geen ervaring mee heb.
Gesponsorde links
Je moet ingelogd zijn om een reactie te kunnen posten.
Actieve forumberichten
© 2002-2024 Sitemasters.be - Regels - Laadtijd: 0.164s