login  Naam:   Wachtwoord: 
Registreer je!
 Forum

rekenen in php met velden uit mysql

Offline wkoe - 19/09/2010 13:51
Avatar van wkoeNieuw lid Hallo allemaal,

Ik ben een beginner op het gebied van php en sql. Ik probeer er nu wat beter mee bekend te raken. Ik moet ook wel want ik heb een klant die het mogelijk wil maken voor bezoekers de kantonrecht berekening te doen.

----------------------------------------------
Die formule is als volgt:
A x B x C

A = aantal dienstjaren
De diensttijd loopt van de datum waarop de werknemer in dienst is getreden tot de datum waarop de arbeidsovereenkomst wordt ontbonden, waarbij de dienstjaren op hele jaren worden afgerond. De dienstjaren tot 35 tellen voor 0,5, de dienstjaren vanaf 35 tot en met 44 voor 1, de dienstjaren vanaf 45 tot en met 54 voor 1,5 en de dienstjaren na zijn 55e voor 2. Een voorbeeld: stel de werknemer is 56 jaar en hij heeft 26 jaar bij zijn huidige werkgever gewerkt. De rekensom is dan als volgt:

(5 x 0,5 = ) 2,5 + (10 x 1 = ) 10 + (10 x 1,5 = ) 15 + (1 x 2 = ) 2 = 29,5

B = laatstverdiende loon
Hierbij wordt uitgegaan van het laatstverdiende bruto-maandsalaris met bijbehorende vaste looncomponenten, waaronder in ieder geval het vakantiegeld.

C = de correctiefactor
De kantonrechter kan met de factor C de hoogte van de ontslagvergoeding aanpassen naar een hoogte die hij in dit geval gepast vindt. De correctiefactor drukt de mate uit waarin de werknemer of de werkgever schuldig is aan het ontslag. Als uitgangspunt geldt C=1. De correctiefactor ligt gemiddeld tussen 0,8 en 1,5.
------------------------------------------------------

Ik heb allereerst een formuliertje gemaakt die de benodigde data opslaat in de mysql joomla database in tabel joomla_chronoforms_Kantonrechtformule met de velden leeftijd jarenindienst en maandinkomen en cf_id als primary key.

Ik ben pas zover dat ik een verbinding.php bestandje heb gemaakt. Als iemand me enigzins op weg kan helpen met hoe ik de velden gebruik om er mee te rekenen dan zou ik die persoon eeuwig dankbaar zijn   Ondertussen probeer ik natuurlijk zoveel mogelijk ook zelf uit te vinden.

het lijkt mij dat ik zoiets moet doen als (hieraan zien jullie hoe grote beginner ik ben)

-------------------------
include_once('verbinding.php');

$resultaat = mysql_query ("select * from joomla_chronoforms_Kantonrechtformule jck where [hier moet ik de laatste cf_id zien te kiezen] and [hier een hele berkening?]")

echo $resultaat

mysql_close($Verbinding);
-------------------------

Ik moet nog heeeel veel leren dat is wel duidelijk... Elke hulp tip is ontzettend welkom.

Met vriendelijke groet,
Wicher Koetsier

3 antwoorden

Gesponsorde links
Offline Martijn - 19/09/2010 17:22
Avatar van Martijn Crew PHP gewoon alle getallen uit je database fetchen en de formule stap voor stap op maken. Dus eerst alleen A, daarna alleen B en daarna alleen C.

gewoon
  1. if($dienstjaren<35){ $getal = 0.5;}
  2. elseif($dienstjaren<45){ $getal = 1;}
  3. elseif($dienstjaren<55){ $getal = 1.5;}
  4. else{ $getal = 2;}
  5. // of leuker :P
  6.  
  7. $getal = ($dienstjaren<35 ? 0.5 :($dienstjaren<45 ? 1 : ($dienstjaren<55 ? 1.5 : 2)));
  8. //doet hetzelfde (de haakjes zijn niet nodig)

en stap voor stap verder
Offline nathanael - 20/09/2010 14:33
Avatar van nathanael Gouden medaille

HTML gevorderde
hoe moet het op je scherm gepresenteerd worden, wil je het in een tabel hebben, of moet er uiteindelijk een berekening per 'werknemer' opgevraagd worden? dit maakt namelijk best verschil in je query. Bij een losse kan jet volgens mij het beste in de query gaan rekenen, MySQL is namelijk sneller in rekenen dan PHP
Offline carsm - 21/09/2010 00:05 (laatste wijziging 21/09/2010 00:06)
Avatar van carsm Nieuw lid je kan met mysql het volgende doen:
  1. tabel = tabel + 4


Ook voor minus geld dit, ik weet niet hoe het zit met vermedigvuldigen of andere takken van wiskunde.
Gesponsorde links
Dit onderwerp is gesloten.
Actieve forumberichten
© 2002-2024 Sitemasters.be - Regels - Laadtijd: 0.199s