login  Naam:   Wachtwoord: 
Registreer je!
 Forum

Eerste week van de maand (Opgelost)

Offline Ruultje - 27/07/2010 11:59
Avatar van RuultjeNieuw lid Ik zoek het volgende:

Hoe kan ik het voor elkaar krijgen dat ik de eerste week van de maand zie via php/mysql? Dus wanneer ik een maand selecteer wil ik het weeknummer zien waarmee de maand begon.

Als ik bijvoorbeeld Juli 2010 selecteer wil ik dan zien dat weeknummer 26 de eerste week in deze maand was. Het hoeft geen hele volledige week te zijn. Wanneer de eerste bijvoorbeeld op een vrijdag valt dan moet deze worden weergegeven als de eerste week.

Hoe ik de maand vind weet ik wel. Maar hoe haal ik nu eruit wat de eerste week was van die maand?

4 antwoorden

Gesponsorde links
Offline Martijn - 27/07/2010 12:27 (laatste wijziging 27/07/2010 12:28)
Avatar van Martijn Crew PHP met PHP.net: date een datum invullen als 1e dag van de maand, en 1 van die letters geeft dan een weeknummer terug

edit:, en die letter is capital W
Offline Stijn - 27/07/2010 12:53
Avatar van Stijn PHP expert
  1. $maand = 1;
  2. $jaar = 2010;
  3. echo "Weeknummer $maand - $jaar is " . date("W", mktime(0,0,0,$maand,0,$jaar));
Offline xSc - 27/07/2010 13:37
Avatar van xSc Onbekend Je geeft ook MySQL aan. Ik weet niet of de datum uit MySQL komt? Zo ja, dan zou ik dit doen:

SELECT WEEK(datum, 3) FROM tabel

Volgens mij de 3 dezelfde als date('W'). Je moet goed opletten, want er zijn verschillende varianten (begint de week op zondag of maandag, wil je 52 of 53 weken per jaar, etc.)
Offline Ruultje - 29/07/2010 00:55
Avatar van Ruultje Nieuw lid Dank jullie wel. Hiermee ben ik verder gekomen.

Het komt inderdaad uit MySQL. Gegevens over een maand en daarvan wilde ik alleen de eerste week van de maand zien. Ik heb het eerder zo ingesteld dat er ook per week gekeken kon worden. Maar dan zou ik telkens terug moeten kijken in welke week de maand is begonnen via een kalender.

Nogmaals bedankt. Ben hier mee geholpen.
Gesponsorde links
Dit onderwerp is gesloten.
Actieve forumberichten
© 2002-2024 Sitemasters.be - Regels - Laadtijd: 0.183s