login  Naam:   Wachtwoord: 
Registreer je!
 Forum

zoekmachine die trefwoorden laat zien (Opgelost)

Offline Guido2 - 15/07/2010 08:37 (laatste wijziging 16/07/2010 16:03)
Avatar van Guido2Nieuw lid Ik ben bezig met een zoekmachine en die doet het prima, maar ik wil dat de zoekmachine al bij enkele letters het woord laat zien dat ik wil hebben.

Dat zie ik ook bij google en natuurlijk in Excell.

Hoe kan ik in mijn zoekmachine zo'n functie inbouwen dat hij na een paar letters al het woord laat zien dat ik wil hebben?




<h2>Typ het woord dat je zoekt.<h2>

<form action="woordenlijst.php" method="post">
<input type="text" name="woord" value"" size="30">
<input type="Submit" value="Zoeken">
<input type="Button"value="Terug" onclick="javascript:history.back();">
</form>











(woordenlijst.php)

<html>
<head>
<?
include ("db_connect.inc.php");
$query = "SELECT * FROM mdl WHERE woord LIKE '%". $_POST["woord"] . "%'"; // de SQL-query die wordt uitgevoerd
$resultaat = ""; // hierin wordt het resultaat van de query opgeslagen
$resultaat = mysql_query($query, $db);
mysql_close($db); // database afsluiten
?>
</head>

<body>
<h2>Het complete overzicht</h2>
<hr>
<?php
while(list($id, $woord, $module, $hfdst, $uitleg) = mysql_fetch_row($resultaat)){
echo "$id >> $woord >> $module [$hfdst] $uitleg ";

}
?>
</body>

5 antwoorden

Gesponsorde links
Offline MrWolf - 15/07/2010 09:25
Avatar van MrWolf Lid Met ajax (niet de voetbalclub, niet het schoonmaakmiddel)
Voorbeeld
Offline Jelmerholland - 15/07/2010 10:33
Avatar van Jelmerholland PHP beginner Btw, ik zou je zoek functie met een get doen, dan kan iemand die naar een bepaald trefwoord heeft gezocht, die link doorsturen. Dat zie je bij google ook, q=mijn+zoek+woord
gebruik urlencode en urldecode om van een spatie een plusje te maken, en dat sommige tekens bijvoorbeeld %[getal] worden, zodat je geen spaties in je url hebt ;)
Offline Guido2 - 15/07/2010 10:53
Avatar van Guido2 Nieuw lid Dus ik kan het op twee manieren doen, met Ajax en met een Get als zoekfunctie.

Als ik het goed begrijp, worden met de GET-functie alle woorden die eerder gezocht zijn, in de database opgeslagen, zodat ze bij de tweede keer met een soort update weer naar voren komen.

Is er een voorbeeldcode die ik kan gebruiken, om mijn script aan te passen?
Offline TotempaaltJ - 15/07/2010 11:06
Avatar van TotempaaltJ PHP interesse Je begrijpt het niet goed GET is gewoon dat in de url staat waar je naar zoekt, in plaats van dat het apart naar de server wordt gestuurd: wordt het apart gestuurd kan je de zoekopdracht niet naar vrienden sturen.

Je moet voor jouw vraag AJAX gebruiken. Ik zou, als ik jouw was, even googlen op AJAX, de basis leren. Dit is op zich een makkelijk scriptje, maar je moet wel even het principe snappen.
Tip: Gebruik JQuery, google daar ook maar op! 
Offline Guido2 - 15/07/2010 12:36
Avatar van Guido2 Nieuw lid Dank je wel.

Ik probeer de basis van AJAX te leren.

Ik probeer ook te achterhalen hoe ik met GET de zoekopdracht in de url kan krijgen.
Gesponsorde links
Dit onderwerp is gesloten.
Actieve forumberichten
© 2002-2024 Sitemasters.be - Regels - Laadtijd: 0.176s