login  Naam:   Wachtwoord: 
Registreer je!
 Forum

Meest geschikte methode om tijd de vergelijken (Opgelost)

Offline valles10 - 06/07/2010 22:34
Avatar van valles10HTML interesse Ik ben bezig met een soort agenda systeempje. Het is de bedoeling dat de bezoeker een datum en een tijdstip kan invullen, vervolgens controlleert het script of dat tijdstip in de database staat voor die dag.

Hebben jullie tips voor welke ik het best gebruik timstamps, datetime, time, ...
en leg me dan aub ook uit hoe ik die gebruik.

Ik had al wat gegoogled, maar er zijn zoveel mogelijkheden, dus welke raden jullie me aan?

Alvast bedankt;)

3 antwoorden

Gesponsorde links
Offline ProjectWebdesign - 06/07/2010 22:41 (laatste wijziging 06/07/2010 22:42)
Avatar van ProjectWebdesign Lid Als je in je database met datetimes werkt kan je deze simpel vergelijken met de MySQL functie UNIX_TIMESTAMP(`datum`)
Als je met PHP de ingevulde tijd ook omzet naar een unix timestamp dmv. PHP.net: mktime

Dan kan je deze simpel vergelijken en evt. een marge van zoveel seconden erop maken.
Offline valles10 - 06/07/2010 22:43
Avatar van valles10 HTML interesse
ProjectWebdesign schreef:
Als je in je database met datetimes werkt kan je deze simpel vergelijken met de MySQL functie UNIX_TIMESTAMP(`datum`)
Als je met PHP de ingevulde tijd ook omzet naar een unix timestamp dmv. PHP.net: mktime

Dan kan je deze simpel vergelijken en evt. een marge van zoveel seconden erop maken.

en hoe werkt dat dan precies, weet je ergens goede tut, of kan je zelf ff uitlegen?
Offline ProjectWebdesign - 06/07/2010 22:49 (laatste wijziging 06/07/2010 22:50)
Avatar van ProjectWebdesign Lid Als jij zorgt dat bij een gastenboek bericht een datetime veld wordt gevuld dmv. van de MySQL.com: NOW() functie.
Dus een voorbeeld query:
  1. INSERT INTO `tabel` (`datum`)
  2. VALUES (NOW())


En als je bij het zoeken dan de PHP.net: mktime gebruikt en deze opslaat in een variabele en gebruikt in de query:
  1. SELECT `kolommen`
  2. FROM `tabel`
  3. WHERE UNIX_TIMESTAMP(`datum`)
  4. BETWEEN '" . $unixVariabele - 3600 . "'
  5. AND '" . $unixVariabele + 3600 . "'

In de query hierboven gebruik de variabele $unixVariabele die je maakt met de functie mktime.
Kijk even op de PHP site bij mktime hoe je deze precies moet gebruiken.

Door de -3600 en de + 3600 maak ik een marge van het opgegeven uur.
Bedankt door: valles10
Gesponsorde links
Dit onderwerp is gesloten.
Actieve forumberichten
© 2002-2024 Sitemasters.be - Regels - Laadtijd: 0.159s