login  Naam:   Wachtwoord: 
Registreer je!
 Forum

script voor nieuwsbreif

Offline Jive1 - 28/02/2010 09:00 (laatste wijziging 28/02/2010 10:22)
Avatar van Jive1Nieuw lid Hey!
Ik kreeg van mijn provider een nieuwsbrief script waar hetvolgende sql.txt bijzit:

  1. --
  2. -- Tabel structuur voor tabel `nieuwsbrief_leden`
  3. --
  4.  
  5. CREATE TABLE `nieuwsbrief_leden` (
  6. `id` int(10) NOT NULL AUTO_INCREMENT,
  7. `naam` varchar(250) NOT NULL,
  8. `email` varchar(250) NOT NULL,
  9. `datum` date NOT NULL,
  10. `code` varchar(4) NOT NULL,
  11. `activatie` tinyint(1) NOT NULL,
  12. PRIMARY KEY (`id`)
  13. ) TYPE=MyISAM;


Ik ben nog leek in die zaken, vandaar mijn vraag: hoe moet ik diegegevens verstaan die achter ieder veldnaam staan?
En ook: kan ik zelf veldnamen toevoegen op de manier zoals ze hier reeds vermeld staan, en zal dan mijn database overeenkomstig ook aangepast zijn?

Bedankt voor een uitleg
Groeten
Jive1

3 antwoorden

Gesponsorde links
Offline Koen - 28/02/2010 10:45
Avatar van Koen PHP expert Hey Jive1,

Ik heb je script eerst even tussen [code] tags gezet, op die manier wordt de syntax gekleurd in is het veel handiger voor ons om de code eens van naderbij te bekijken.

Wat je van je provider hebt gekregen is een geëxporteerde dump van een MySQL tabel genaamd "nieuwsbrief_leden". Deze dump is geschreven in de vorm van een MySQL query, wanneer je deze query uitvoert dan zal deze er voor zorgen dat er terug net zo'n tabel wordt aangemaakt, mits deze nog niet bestaat natuurlijk.

Als je jezelf zou afvragen wat er nu precies staat in die query, dan zal ik even uitleggen wat er gebeurt:
1. Maak een nieuwe tabel aan met de naam "nieuwsbrief_leden".
De structuur van een kolom is dan weer ietsje anders:
`id` de naam van de kolom
int het type van die kolom (int = geheel getal, varchar = tekenreeks)
(10) de maximum lengte van die kolom (waarden kunnen maximum 10 tekens hebben: 9999999999)
NOT NULL wanneer er geen waarde gegeven is voor een veld in die kolom zal deze worden weergegeven als een leeg veld, als deze eigenschap op "NULL" staat, dan zal de waarde van dat veld gewoon niet bestaan/ongedefinieerd zijn.
AUTO_INCREMENT omdat "id" hier de kolom is waaraan we een rij kunnen herkennen. Met auto_increment is dit een nummertje dat voor elke rij die erbij komt met 1 wordt verhoogd. Voor meer informatie verwijs ik je graag door naar de mysql documentatie.

Veel mensen gebruiken een grafische omgeving waarin je geen ingewikkelde queries moet uitvoeren om een tabel aan te maken. Een van de meest bekende applicaties hiervoor is ongetwijfeld phpMyAdmin.

Succes!
Offline Jive1 - 28/02/2010 11:05
Avatar van Jive1 Nieuw lid Hey! Koen,

Bedankt! Dat is heel duidelijk!

Nog één vraag...
Als ik daar nu vier kolommen met vier nieuwe kolomnamen voor adres, huisnummer, postkode, gemeente wil aan toevoegen, dan kan ik dat gewoon met de tekstverwerker doen, da's duidelijk. Maar, als ik dan die aangepaste sql.txt ga uploaden om de database te structureren ( zo is het toch hé? ), zal die toepassing dan nog werken net alsof die 4 nieuwe kolommen er niet waren aan toegevoegd?
Ik vraag dat, omdat ik bij toevoegen van meer kolommen de database ook voor andere toepassingen zou kunnen gebruiken...

Misschien is dit een domme vraag, maar ja, leken stellen soms zulke vragen hé!....

Bedankt voor een nieuw antwoord.
Jive1
Offline Koen - 28/02/2010 11:14
Avatar van Koen PHP expert Hey,

Om kolommen toe te voegen aan een bestaande tabel gebruik je ALTER TABLE in combinatie met ADD.
  1. ALTER TABLE `nieuwsbrief_leden`
  2. ADD `adres` VARCHAR( 250 ) NOT NULL ,
  3. ADD `postcode` VARCHAR( 7 ) NOT NULL ,
  4. ADD `huisnummer` INT( 5 ) NOT NULL ;


En zo verder, maar ik moet je er toch op wijzen dat wanneer je phpMyAdmin gebruikt, je dit veel handiger kan oplossen. Praktisch elke hosting heeft phpMyAdmin, dus ik zou daar eerst eens naar gaan kijken. 

Koen
Gesponsorde links
Dit onderwerp is gesloten.
Actieve forumberichten
© 2002-2024 Sitemasters.be - Regels - Laadtijd: 0.168s