login  Naam:   Wachtwoord: 
Registreer je!
 Forum

Te hoge dataverkeer

Offline ArcanA - 13/02/2010 19:48 (laatste wijziging 13/02/2010 19:57)
Avatar van ArcanAPHP beginner Hallo,

Ik heb pas terug een clickbased spel online gezet.
Ik heb een packet bij pcextreme.nl gekocht van 20gb, ik ben ervan bewsust dat dit niet veel is.

Heb nu 33 spelers, met momenteel een gemiddeld van 7-8leden online.

Het verkeer staat nu op:
10933 / 20480 MB (53.38%)

Ik vind dit toch nogal veel voor 33 leden en enkele berichten..

SQL: http://plaatscode.be/138659/
Wachtwoord: azerty123

Heb de inhoud van pgegevens en berichten weggehaalt om mijn gebruikers hun gegevens niet zichtbaar te maken.

Zou iemand kunnen uitleggen waarom ik zo een hoge dataverkeer heb? Kan dit ook zijn door de hoge varchar waardes ofzo?

Mvg,
Niels

12 antwoorden

Gesponsorde links
Offline Koen - 13/02/2010 19:57
Avatar van Koen PHP expert Verkeer naar de mysql server is intern verkeer en levert dus geen extra dataverkeer op. Wat is je website?
Offline ArcanA - 13/02/2010 19:58 (laatste wijziging 13/02/2010 20:02)
Avatar van ArcanA PHP beginner www . het honden spel . be

Heb je er een idee van aan wat het dan zou kunnen liggen?
Het zou me anders wel heel duur uitkomen als ik mijn packet tot 100.000mb moet uitbreiden voor 400 leden per maand
Offline Flex1986 - 13/02/2010 20:13 (laatste wijziging 13/02/2010 20:15)
Avatar van Flex1986 Gouden medaille

Senior Member
Ik zou beginnen met het cachen van CSS, Javascript en Images en dan vooral de images. Je webpagina is nu na inloggen +/- 1MB met veel actieve gebruikers kan het dan snel oplopen.

Om te voorkomen dat gebruikers cached files gaan laden na een design update zou je met versie nummers kunnen gaan werken. Je hebt dus nu header_0.1 als je hem wijzigt maak je hem header_0.2

Compressie op afbeeldingen kan denk ook geen kwaad ;) Die header kan volgens mij nog wel iets kleiner.
Offline ArcanA - 13/02/2010 21:06
Avatar van ArcanA PHP beginner Heb de files nu veranert zoals je zei, dus header_0.1 etc.. Nu is de ingame en de outgame dezelfde footer, dus 1image, ipv2x..

Het spel staat nu 45uur online en heb

12289 / 20480 MB (60%) dataverkeer...

En ik durf ervoor te wedden dat ik nog niet eens 0.5gig aan logins heb.

Mvg,
Niels
Offline lemoinet - 13/02/2010 21:12
Avatar van lemoinet PHP gevorderde je layout moet zeker compacter worden. De fotos zijn gewoon te groot. Caching van de fotos op nooit vervallen zetten.

je mag de html code ook eens nakijken. je hebt tweemaal head in een pagina staan
Offline MiST - 13/02/2010 22:32
Avatar van MiST Lid tables nemen ook meer plaats dan divs. Ik zou aanraden je HTML goed op te kuisen, je afbeeldingen zo klein mogelijk te maken.

wat het cachen betreft. Denk dat de gebruikers moeten cachen, en niet de site. Kan dat? 
Offline ArcanA - 13/02/2010 23:38
Avatar van ArcanA PHP beginner 2x head in code is opgelost.. foto's heb ik ook al wat verkleint, nu bezig met het omzetten naar divs..

Heb momenteel 65% en ben 47,5uur online.. Vind dit abnormaal, dit kan toch niet enkel door die 3plaatjes van m'n layout komen..

Mvg,
Niels
Offline Ultimatum - 13/02/2010 23:50 (laatste wijziging 13/02/2010 23:53)
Avatar van Ultimatum PHP expert Weet niet of het de performance drastisch omlaag haalt maar je gebruikt geen indexes op je tabellen, als je niet weet wat het zijn moet je maar even google.

En nog een puntje uit praktisch oog punt. Wat nou als iemand zijn naam wijzigd, dan moet je alle tabellen af om naam te wijzigen omdat je overal de gebruikersnaam als string gebruikt, zoals in bank, forum. Gebruik hier id's in de tabellen om gebruikers te linken, op deze manier hoef je de gegevens alleen in de user tabel te wijzigen en dan word het overal goed weergegeven.

En je tabellen zijn helemaal niet genormaliseerd, voorbeeld
  1. `niv1` INT(100) NOT NULL DEFAULT '0',
  2. `niv2` INT(100) NOT NULL DEFAULT '0',
  3. `niv3` INT(100) NOT NULL DEFAULT '0',
  4. `niv4` INT(100) NOT NULL DEFAULT '0',


Wat als er nog een niveau komt, ga je dan extra column aanmaken? Link naar tutorial (engels)

En de size van velden, heb je daar op gelet of gewoon wat neer gezet? Want int(50) heeft weinig effect en het komt op mij over dat je ook weinig weet of hoe groot een data type nou eigelijk kan zijn. int loop van -2147483648 tot 2147483647 of van 0 tot 4294967295 als je UNSIGNED gebruikt. int(50) is dus vrij doelloos.

Dit waren een paar dingen die me opvielen.
Offline ArcanA - 14/02/2010 00:12
Avatar van ArcanA PHP beginner De layout ben ik nu in divs aan het zetten.
De database moet ik binnenkort ook eens optimaliseren of laten optimaliseren aangezien ik hier niet heel veel verstand van heb.

Bedankt voor de opmerkingen.

Mvg,
Offline Martijn - 14/02/2010 15:25
Avatar van Martijn Crew PHP Als je de eerste post had gelezen, zijn queries intern, dus die minimaliseren heeft geen zin (voor bandbreedte that is, voor snelheid wel).
Je tabel omzetten nar divs zal ook niets aan bandbreedte verhelpen, hooguit de site sneller laten laden. En mocht het al iets minder html zijn, dan zal dat hooguit een paar kb schelen.

Als je geen firefox hebt (dan moet je je schamen) ddan ff downloaden. Daarna even zoeken naar yslow, en met die verbeteringen aan de slag gaan. Die hebben een optie smush it, en die zal je plaatjes.

Expired headers is al een stap in de goede richting. Elke klik worden je afbeeldingen geladen, dat tikt wel aan 
Offline Aar - 14/02/2010 16:09
Avatar van Aar PHP interesse
MiST schreef:
tables nemen ook meer plaats dan divs. Ik zou aanraden je HTML goed op te kuisen, je afbeeldingen zo klein mogelijk te maken.

wat het cachen betreft. Denk dat de gebruikers moeten cachen, en niet de site. Kan dat? 

Div's klinken wel erg WEB 2.0 maar dat is niet het sleutelwoord. Dat is juist Semantiek. Je moet juist de juiste HTML benutten om je site mee op te bouwen. Het design volgt vervolgens in CSS.
Offline lemoinet - 14/02/2010 16:15
Avatar van lemoinet PHP gevorderde de html is zo geen probleem, deze is al gegzipt. (ong 2kb per pagina)
Bij de comprimeren van fotos moet je opletten dat je geen kwaliteitsverlies krijgt. Dit is vooral het geval bij jpeg's.
Gesponsorde links
Dit onderwerp is gesloten.
Actieve forumberichten
© 2002-2024 Sitemasters.be - Regels - Laadtijd: 0.19s