login  Naam:   Wachtwoord: 
Registreer je!
 Forum

beste manier om te zoeken in db (Opgelost)

Offline IndexS - 25/01/2010 12:51
Avatar van IndexSMySQL interesse Hallo allemaal,

Ik heb een database gemaakt voor een kennis. Die database houdt gegevens bij van pitbullachtige honden. Het gaat dan om geboortedatum, geslacht, ras, land, leeftijd enz enz. Het weergeven van de database is nu helemaal gelukt, maar nu loop ik tegen het volgende probleem aan. Die kennis wil graag kunnen selecteren wat ie wil weergegeven. Dus dat ie kan aangeven dat ie alleen de gegevens wil zien van bijvoorbeeld geslacht=reu en ras=stafford.

Onderstaande heb ik al weleens een simpel zoekformulier gemaakt.
SELECT iets LIKE '%".$zoekwoord."%'
Moet ik weer aan zoiets denken?

Hoe kan ik het beste zoiets opzetten/maken?
Kan iemand mij op weg helpen hiermee?

Alvast bedankt

3 antwoorden

Gesponsorde links
Offline Stefan14 - 25/01/2010 13:02
Avatar van Stefan14 PHP gevorderde Je zult moeten kijken naar het where statement. Like is voor dit soort doeleinden minder geschikt.

Voorbeeld:
  1. <?php
  2. $query = "SELECT veld1, veld2 FROM tabel WHERE geslacht = 'reu'";
  3.  
  4. //of met meerdere voorwaarden
  5. $query = "SELECT veld1, veld2 FROM tabel WHERE geslacht = 'reu' AND ras = 'stafford'";
  6. ?>


En verder raad ik je aan om de tutorial over het where statement hier op de site eens door te lezen.
Bedankt door: IndexS
Offline IndexS - 25/01/2010 16:00
Avatar van IndexS MySQL interesse Tot nu toe werkt het. Nu de boel nog uitbreiden met alle zoekmogelijkheden. Waarom is het beter om hier where te gebruiken ipv like?
Offline Martijn - 25/01/2010 16:29 (laatste wijziging 25/01/2010 16:51)
Avatar van Martijn Crew PHP als je een vaste rij woorden hebt, zou je een dropdown kunnen maken. Die waarde kun je dan door je db laten gaan. Dan heb je dus alleen de woorden die jij instelt in je dropdown, en dan kun je where veilig gebruiken.


met WHERE zoeken naar een heel woord gaat sneller dan LIKE erbij te gebruiken
Bedankt door: IndexS
Gesponsorde links
Dit onderwerp is gesloten.
Actieve forumberichten
© 2002-2024 Sitemasters.be - Regels - Laadtijd: 0.185s