login  Naam:   Wachtwoord: 
Registreer je!
 Forum

Mail vesturen( cronisch )

Offline Drieske - 08/09/2009 10:18
Avatar van DrieskeLid Hallo,

Ik ben op zoek naar een software, script waarbij ik een mailinglist kan opmaken en naar deze lijst om de X aantal dagen dezelfde mail vestuur, ter herinninering.

Is er een script of software die dit kan? Zoja hoe noemt het.

Het zou moeten dienen voor mensen elke maand ergens aan te doen herinneren, maar elke keer vanuit outlook of ander mailprogramma versturen zie ik niet zitten, vermits het steeds dezelfde mail is:)

Groetjes,
Dries

15 antwoorden

Gesponsorde links
Offline drie_elf - 08/09/2009 11:23 (laatste wijziging 09/09/2009 15:34)
Avatar van drie_elf Nieuw lid Als je gebruik maakt van een Cronjob (een script dat na een vooraf bepaalde periode elke weer weer hetzelfde script uitvoert) dan krijg je het wel voor mekaar zonder steeds dezelfde email te tikken.

http://www.goog...q=f&oq=

Waarom werkt mijn URL niet   

Koen schreef:
-.-"
Offline Drieske - 08/09/2009 11:38
Avatar van Drieske Lid Ok, bedankt! Maar het vervelende aan cronjobs vind ik dat wanneer mensen naar de url gaan deze ook wordt verstuurd.

Kan ik ergens in het script controleren of het cron is die de pagina bezoekt of een gewone gebruiker?
Offline ArieMedia - 08/09/2009 12:00
Avatar van ArieMedia Gouden medaille

PHP ver gevorderde
Drieske schreef:
Ok, bedankt! Maar het vervelende aan cronjobs vind ik dat wanneer mensen naar de url gaan deze ook wordt verstuurd.

Kan ik ergens in het script controleren of het cron is die de pagina bezoekt of een gewone gebruiker?
Plaats je script gewoon in de cgi-bin, daar kan een gebruiker NOOIT komen!
Offline Martijn1989 - 08/09/2009 12:19
Avatar van Martijn1989 PHP ver gevorderde Beter is nog in de private_html, daar weet je zeker dat niet of iets aan je script kan komen behalve de cronjob ;). Goed zelf te maken dit script hoor ;)..
Offline ArieMedia - 08/09/2009 12:32
Avatar van ArieMedia Gouden medaille

PHP ver gevorderde
Martijn1989 schreef:
Beter is nog in de private_html, daar weet je zeker dat niet of iets aan je script kan komen behalve de cronjob ;). Goed zelf te maken dit script hoor ;)..
de cgi-bin is toch eigenlijk private-html, of zit ik hier verkeerd?  
Offline drie_elf - 09/09/2009 00:11
Avatar van drie_elf Nieuw lid als het maar beschermd is tegen gebruikers dan maakt het geen drol uit waar je hem neerzet
Offline tictac_php2 - 09/09/2009 00:23 (laatste wijziging 09/09/2009 00:30)
Avatar van tictac_php2 Nieuw lid Hmm,


Is het niet zo dat gebruiker 4109 een maand na zijn aanmelding moet krijgen en het zelfde met gebruiker 3830?

Cornjob doet op bepaald tijd en dat zorg voor een niet-persoonlijke mail.

In je main een script plaatsen die elke gebruiker een persoonlijk opgercihte mail stuur na 60*60*24*30 tijd.

Hier bij krijg je ook dat je geen 1000e mails tergelijk stuurt en dat mailservers je niet blokeren. En dat je host ook tevreden is.

Is dat wat je bedoeld ?
Offline ArieMedia - 09/09/2009 09:56
Avatar van ArieMedia Gouden medaille

PHP ver gevorderde
tictac_php2 schreef:
Hmm,


Is het niet zo dat gebruiker 4109 een maand na zijn aanmelding moet krijgen en het zelfde met gebruiker 3830?

Cornjob doet op bepaald tijd en dat zorg voor een niet-persoonlijke mail.

In je main een script plaatsen die elke gebruiker een persoonlijk opgercihte mail stuur na 60*60*24*30 tijd.

Hier bij krijg je ook dat je geen 1000e mails tergelijk stuurt en dat mailservers je niet blokeren. En dat je host ook tevreden is.

Is dat wat je bedoeld ?
Ik denk dat jij redelijk verkeerde informatie geeft.
Hij wil een mailing doen zonder er zelf naar hoeven om te kijken, om een bepaalde tijd. Dus Cronjob. Een persoonlijke mail met PHP, nee je hebt hem niet persoonlijk opgemaakt.. Maar het is heel simpel de mail engiszins persoonlijk te maken.

Mocht het geval zijn dat er na een maand per gebruiker een herinnering moet komen valt dit ook zeer simpel te doen, dan draai je elke dag een cronjob met extra code dat hij data checked.
Offline tictac_php2 - 09/09/2009 14:58
Avatar van tictac_php2 Nieuw lid
Arie2Zero schreef:
[..quote..]Ik denk dat jij redelijk verkeerde informatie geeft.
Hij wil een mailing doen zonder er zelf naar hoeven om te kijken, om een bepaalde tijd. Dus Cronjob. Een persoonlijke mail met PHP, nee je hebt hem niet persoonlijk opgemaakt.. Maar het is heel simpel de mail engiszins persoonlijk te maken.

Mocht het geval zijn dat er na een maand per gebruiker een herinnering moet komen valt dit ook zeer simpel te doen, dan draai je elke dag een cronjob met extra code dat hij data checked.


Wat ben jij met cronjob bezig ? is alleen extra moeite


in de main (bij elke laad word geladen):

  1. if($uit_database_gehaald['mail_laatst_gestuurd'] > mktime())
  2. {
  3. // mail sturen: Beste $uit_database_gehaald['naam'], wij willen u erop wijzen dat.
  4.  
  5. mysql_query("UPDATE users SETmail_laatst_gestuurd = '".(time()+(60*60*24*30))."' WHERE id_user = '".blaaat."' ");
  6.  
  7. meer niet ?
  8. }


Is toch simpel ?
Offline ArieMedia - 09/09/2009 15:09 (laatste wijziging 09/09/2009 15:19)
Avatar van ArieMedia Gouden medaille

PHP ver gevorderde
tictac_php2 schreef:
[..quote..]

Wat ben jij met cronjob bezig ? is alleen extra moeite
in de main (bij elke laad word geladen):

[..code..]

Is toch simpel ?
Dus jij wil elke keer inloggen om te kijken of je nog even iemand moet mailen? Of je wil elke keer dat er iemand op de homepagina komt van een website een onnodig script runnen?

Als er een mail verstuurd moet worden op elke zaterdag (bijvoorbeeld) kan je niet verwachten dat hij elke zaterdag even naar zijn website gaat om op versturen te klikken.

--Edit--

Als je de berichten wil versturen op het moment dat jij op het knopje verstuur klikt, en niet eerder of later dan is een cronjob inderdaad overbodig.

Maar zoals ik boven al aangaf, Wil jij als voorbeeld iedere 1e van de maand een mail versturen zonder er naar om te hoeven kijken. Ja, dan gebruik je een cronjob.
Offline tictac_php2 - 09/09/2009 16:20
Avatar van tictac_php2 Nieuw lid
Arie2Zero schreef:
[..quote..]Dus jij wil elke keer inloggen om te kijken of je nog even iemand moet mailen? Of je wil elke keer dat er iemand op de homepagina komt van een website een onnodig script runnen?

Als er een mail verstuurd moet worden op elke zaterdag (bijvoorbeeld) kan je niet verwachten dat hij elke zaterdag even naar zijn website gaat om op versturen te klikken.

--Edit--

Als je de berichten wil versturen op het moment dat jij op het knopje verstuur klikt, en niet eerder of later dan is een cronjob inderdaad overbodig.

Maar zoals ik boven al aangaf, Wil jij als voorbeeld iedere 1e van de maand een mail versturen zonder er naar om te hoeven kijken. Ja, dan gebruik je een cronjob.


Je snapt het echt niet he, dat stukje script zal echt geen invloed hebben op sneldheid of dataverkeer.

hij moet niets doen, elke keer als er een pagina van zijn site word bezocht zal dit script uitgevoerd worden. ZODAT JE precies 30 dagen na de vorige de mail word verstuurd.

Hij kan dit zodanig ver uitbreiden dan hij kan zien hoeveel er gestuurd zijn in bepaalde tijd.


Je zegt een onnodig script ? een cronjob is ook een script he schat.



Offline ArieMedia - 09/09/2009 16:41
Avatar van ArieMedia Gouden medaille

PHP ver gevorderde
tictac_php2 schreef:
[..quote..]

Je snapt het echt niet he, dat stukje script zal echt geen invloed hebben op sneldheid of dataverkeer.

hij moet niets doen, elke keer als er een pagina van zijn site word bezocht zal dit script uitgevoerd worden. ZODAT JE precies 30 dagen na de vorige de mail word verstuurd.

Hij kan dit zodanig ver uitbreiden dan hij kan zien hoeveel er gestuurd zijn in bepaalde tijd.


Je zegt een onnodig script ? een cronjob is ook een script he schat.
Denk dat jij het hier niet snapt.
Als je het script elke keer laat uitvoeren als er iemand op jou pagina komt ben je nog afhankelijk van je bezoekers, waardoor je het dus niet exact kan laten uitvoeren. Een cronjob hoeft niet een script te zijn, je kan "faken" dat er op de pagina gekeken word, maar je kan er veel meer dingen mee doen.

Je kan er niet zomaar klakkeloos vanuit gaan dat er elke eerste van de maand wel een bezoeker op je website komt. Maargoed, ik stop met het zand gooien naar elkaar. Er is nieteens duidelijk wat hij exact nodig heeft.
Offline tictac_php2 - 09/09/2009 17:14
Avatar van tictac_php2 Nieuw lid
Arie2Zero schreef:
[..quote..]Denk dat jij het hier niet snapt.
Als je het script elke keer laat uitvoeren als er iemand op jou pagina komt ben je nog afhankelijk van je bezoekers, waardoor je het dus niet exact kan laten uitvoeren. Een cronjob hoeft niet een script te zijn, je kan "faken" dat er op de pagina gekeken word, maar je kan er veel meer dingen mee doen.

Je kan er niet zomaar klakkeloos vanuit gaan dat er elke eerste van de maand wel een bezoeker op je website komt. Maargoed, ik stop met het zand gooien naar elkaar. Er is nieteens duidelijk wat hij exact nodig heeft.



Idd, goed idee. En we weten het niet maar een cronjob geeft soms nogal problemen.
Offline Joost - 10/09/2009 10:35 (laatste wijziging 10/09/2009 10:35)
Avatar van Joost PHP expert
tictac_php2 schreef:
[..quote..]


Idd, goed idee. En we weten het niet maar een cronjob geeft soms nogal problemen.
Licht dat laatste eens toe, ben er wel benieuwd naar.. 

IMO kan de topicstarter het beste een cronjob maken, die elke eerste dag van een maand wordt uitgevoerd (of anders natuurlijk;), die een script aanroept die het volgende doet:

- Selecteer de benodigde data(naam, id, email etc) uit de database bij de voorwaarden waaraan hij moet voldoen (bijvoorbeeld mail_laatst_gestuurd < time(), hangt verder van de applicatie af).
- Stuur een mail naar de gebruikers (while loopje; eventueel met sleep() erbij, om overbelasting van mailserver te voorkomen. Hierbij moet je wel opletten op max_execution_time etc).
- Eventueel nog wat aanpassen in de database, bijvoorbeeld mail_laatst_gestuurd updaten; dit is ook volledig afhankelijk van de applicatie)
Offline ArieMedia - 10/09/2009 10:47
Avatar van ArieMedia Gouden medaille

PHP ver gevorderde
Joost schreef:
[..quote..]Licht dat laatste eens toe, ben er wel benieuwd naar.. 

IMO kan de topicstarter het beste een cronjob maken, die elke eerste dag van een maand wordt uitgevoerd (of anders natuurlijk;), die een script aanroept die het volgende doet:

- Selecteer de benodigde data(naam, id, email etc) uit de database bij de voorwaarden waaraan hij moet voldoen (bijvoorbeeld mail_laatst_gestuurd < time(), hangt verder van de applicatie af).
- Stuur een mail naar de gebruikers (while loopje; eventueel met sleep() erbij, om overbelasting van mailserver te voorkomen. Hierbij moet je wel opletten op max_execution_time etc).
- Eventueel nog wat aanpassen in de database, bijvoorbeeld mail_laatst_gestuurd updaten; dit is ook volledig afhankelijk van de applicatie)
Precies wat ik zei dus , Maar ik heb geen zin in een wellus-nietus spelletje...
Maargoed fijn dat iemand achter mijn idee staat 
Gesponsorde links
Dit onderwerp is gesloten.
Actieve forumberichten
© 2002-2024 Sitemasters.be - Regels - Laadtijd: 0.19s