login  Naam:   Wachtwoord: 
Registreer je!
 Forum

[MySQL] Meerdere Inserts tegelijk (Opgelost)

Offline StreetAngel - 12/11/2007 16:03 (laatste wijziging 12/11/2007 16:04)
Avatar van StreetAngelNieuw lid Goedemiddag allemaal,

Ik heb de volgende vraag.

Ik probeer met php meerdere inserts in verschillende tabbellen in te voeren en dan allemaal in 1 query.
Dat zit er ongeveer zo uit:

  1. INSERT INTO tabel1 VALUES ( '', 'Naam', 'Email', 'Website' );
  2. INSERT INTO tabel2 VALUES ( '', 'Pagina', 'IP' );


En nu krijg ik de volgende error:

  1. You have an error IN your SQL syntax; CHECK the manual that corresponds TO your MySQL server version FOR the RIGHT syntax TO USE near '; INSERT INTO tabel2 VALUES ( '', ' at line 1


Is het nou echt nodig om voor elke query een PHP.net: mysql_query aan te roepen ?

Want met phpMyAdmin kan het ook gewoon zoals ik het hierboven uitvoer.

Mvg,

Marc

5 antwoorden

Gesponsorde links
Offline Stefan14 - 12/11/2007 16:15 (laatste wijziging 12/11/2007 16:19)
Avatar van Stefan14 PHP gevorderde Als je de basistutorials zou doorlezen, dan kom je er inderdaad achter dat dit wel degelijk nodig is.

Een standaard opbouw ziet er zo uit
  1. $query = "SELECT veld FROM tabel WHERE voorwaarde = waarde";
  2. $result = mysql_query($query) or die (mysql_error());
  3.  
  4. //verwerken van de gegevens


In feite doet phpmyadmin de mysql_query(); voor jou, maar dat zie je niet.

Merk op dat het doen van een insert query op jouw manier niet echt gebruikelijk is.
Meestal zet je ook de velden wáárin je wilt inserten er ook bij, dan krijg je dus dit:

  1. $query = "INSERT INTO tabel (veld1, veld2, veld3) VALUES ('".$waarde1."', '".$waarde2."', '".$waarde3."')";
  2. $result = mysql_query($query) or die (mysql_error());
Offline marten - 12/11/2007 16:16
Avatar van marten Beheerder Doe gewoon per query een mysql_query.

Verder is het niet mogelijk meerdere met mysql uit te voeren. Zie discussie onder http://www.php.net/mysql_query
Offline StreetAngel - 12/11/2007 16:18
Avatar van StreetAngel Nieuw lid Tja, ik heb al wel enige tijd ervaring met MySQL, maar had nog nooit met behulp van php 2 querys te gelijkt uitgevoerd...
Dit had ik al wel eens met phpMyAdmin gedaan daarom wiist ik dat het mogelijk was, maar blijkbaar dus niet met PHP.net: mysql_query
Offline Mad_Mike - 12/11/2007 16:20
Avatar van Mad_Mike PHP beginner Je kan wel meerdere inserts doen in 1 query, maar dat moet wel in dezelfde tabel zijn.

Hoe weet je zo zeker dan het in phpmyadmin wel kan? Misschien dat phpmyadmin ook wel op de achtergrond meerdere keren mysql_query uitvoerd...
Offline StreetAngel - 12/11/2007 16:29
Avatar van StreetAngel Nieuw lid haha, daar heb je gelijk in !
ik bedoelde daar alleen mee te zeggen dan als ik de query uit mijn 1e post uitvoer in phpMyAdmin dat die dat wel succesvol verwerkt wordt.

Ik had er nog niet over na gedacht dat phpMyAdmin er door de ';' misschien ook wel een nieuwe query van maakt...

Maar ik weet genoeg, voer elke query wel opnieuw uit.
Bedankt voor jullie hulp...
Gesponsorde links
Dit onderwerp is gesloten.
Actieve forumberichten
© 2002-2024 Sitemasters.be - Regels - Laadtijd: 0.188s