login  Naam:   Wachtwoord: 
Registreer je!
 Forum

MYSQL Kolommen benaderen als array

Offline remy - 06/07/2007 11:27
Avatar van remyPHP ver gevorderde Dit heb ik even uit de tutorial gehaald:

  1. $query = "UPDATE leden SET naam='René' WHERE id=4";


Wat is wil is kolom[0] updaten. Is dit mogelijk met php?

Ik wil de kolom dus niet aanroepen met 'naam' in dit geval, maar met een soort arrayvorm als 'kolom[0]'.

7 antwoorden

Gesponsorde links
Offline darsstar - 06/07/2007 11:38
Avatar van darsstar Nieuw lid mysql_fetch_array() is de oplossing!
die geeft dat wat jij wilt... en wat assoc je geeft terug... (dus 'naam')
Offline remy - 06/07/2007 11:47
Avatar van remy PHP ver gevorderde Ja mysql_fetch_array() gebruik ik om de database uit te lezen idd. Maar ik wil nu veranderde waarden weer toevoegen in de database, maar daar kan ik toch geen mysql_fetch_array() voor gebruiken?

Of bedoel je dat ik eerst de tabel moet uitlezen met mysql_fetch_array() en dan deze array weer gebruiken voor het updaten?? Ik hoopte eigenlijk dat er een standaard iets voor was, maar heb het nog nergens gevonden op het moment.:)
Offline marten - 06/07/2007 11:58
Avatar van marten Beheerder Wil je de kolom naam updaten? Dat kan met het SQL commando ALTER.
Offline remy - 06/07/2007 12:05
Avatar van remy PHP ver gevorderde Nee ik wil niet de naam van de kolom updaten, maar de info die in de kolom staat, aan de hand van het id.

Maar omdat het er nogal veel zijn wil ik ze in een lus zetten, en dus niet steeds een andere kolomnaam willen aanroepen door de naam van de kolomnaam in te typen.

Ik wil dus de kolomnaam aanroepen met het UPDATE statement door iets van kolom[$i] te gebruiken.

$i staat dan voor de kolom. 0 is de eerste en bijvoorbeeld 10 is de laatste kolom.
Offline marten - 06/07/2007 12:21 (laatste wijziging 06/07/2007 12:27)
Avatar van marten Beheerder Bekijk mijn voorbeeld class van een data object eens.
http://www.site...mp;id=1222

Deze kan je zo bouwen dat hij de tabelvelden ophaalt.

http://www.phpf...amp;page=6

Als je er niet uit komt dan kan ik hier wel een voorbeeld plaatsen als je dat wilt.
Offline remy - 06/07/2007 15:39
Avatar van remy PHP ver gevorderde jij doet in je code bijvoorbeeld dit:

  1. $sQuery = "UPDATE klanten SET
  2. naam = '". mysql_real_escape_string($this->sNaam) ."',
  3. email = '". mysql_real_escape_string($this->sEmail) ."',
  4. adres = '". mysql_real_escape_string($this->sAdres) ."',
  5. postcode = '". mysql_real_escape_string($this->sPostcode) ."',
  6. woonplaats = '". mysql_real_escape_string($this->sWoonplaats) ."'
  7. WHERE id = ". intval($this->iID);


Waar jij steeds naam/email/adres/enz hebt staan, wil ik dus dat php automatisch de kolom 'naam' pakt als ik iets in de trant van kolom[0] wil selecteren.
Deze kolom moet hij dan updaten.

Volgens mij wordt het lastig wat ik wil, ik denk dat ik de kolomname zelf maar in een array zet en deze steeds aanroep ipv dat php ze zelf zou moeten herkennen uit de tabel.
Offline marten - 06/07/2007 15:59
Avatar van marten Beheerder Bekijk mijn tweede link even. Hier staat in hoe je een dynamische query kan maken.
Gesponsorde links
Dit onderwerp is gesloten.
Actieve forumberichten
© 2002-2024 Sitemasters.be - Regels - Laadtijd: 0.182s