login  Naam:   Wachtwoord: 
Registreer je!
 Forum

recent toegevoegd (Opgelost)

Offline maigel - 24/06/2007 22:02
Avatar van maigelPHP beginner hey,
ik ga een website (of blog) maken met allemaal downloads op.
is het mogelijk om op een of andere manier of met een script iets te maken zodanig dat als ik een download toevoeg dit automatisch komt onder een titel recent toegevoegd?

20 antwoorden

Gesponsorde links
Offline marten - 24/06/2007 22:05
Avatar van marten Beheerder Je geeft in je tabel een datum mee. Bij het toevoegen voeg je dus de tijd en datum van dat moment in de database. Vervolgens doe je bij het kopje recent een query die alle nieuwste content ophaalt. Dit kan met ORDER BY `veldnaam`
Offline maigel - 24/06/2007 22:09
Avatar van maigel PHP beginner dus dit moet in php geschreven worden? (ik ben wel niet zo goed met php)
Offline marten - 24/06/2007 22:11
Avatar van marten Beheerder Inderdaad. Of in een ander server side taal. Je zal volgens mij in ieder geval in een database moeten werken. Of je moet elke dag in de html willen duiken. (Wat niet te doen is als je je site wilt laten groeien)

Maar het is zeker de moeite waard om PHP onder de knie te krijgen. Dit is niet al te moeilijk om te maken dus het zou een goede oefening zijn om PHP te leren.
Offline maigel - 24/06/2007 22:12
Avatar van maigel PHP beginner okay thx voor je hulp (weet je een goeie nederlandse site waar did allemaal goed uitgelegd is)
Offline marten - 24/06/2007 22:21
Avatar van marten Beheerder deze Kijk eens bij tutorials.
Offline maigel - 24/06/2007 23:27
Avatar van maigel PHP beginner ik heb wel zo goed als niets ervaring met php, heb al eens rondgekeken bij de tuts maar ik vind het niet echt. kan je me wat meer uitleg geven?
Offline marten - 24/06/2007 23:38
Avatar van marten Beheerder Heb je iets waar je PHP kan testen? Heb je een database ter beschikking?

Dus ondersteund je webserver PHP en databases?

Zo ja dan kan je verder. Zo nee dan moet je dit regelen. Je kan vooraleerst je ontwikkelomgeving wel installeren met easyphp of WAMP (Wamp is mijn persoonlijke voorkeur). Dan kan je in ieder geval iets testen. Als dit gebeurt is ga je een database model maken voor je website. Volg dit voorbeeld hiervoor.. Let hierbij dus ook op dat je datum van je toevoeging in de database moet komen dus een veld als toevoeg_datum is erg handig. (datetime type in je database).

Wanneer je je databasemodel klaar hebt dan kan je je database gaan maken door middel van bijvoorbeeld phpMyAdmin dat in WAMP standaard geinstalleerd is. Hier ga je de tabellen aanmaken. Wanneer dit gebeurt is ga je een een simpel toevoeg formuliertje maken. Hiervan kan je gebruik maken van de volgende tutorials:

Verwerken van formulieren
Gegevens in een database zetten.

Als dat goed gegaan is ga je de gegevens opvragen. Dat kan met het select statement.

Gegevens uit de database halen

Hierbij is ook handig dat je de gegevens goed sorteert (in jouw geval op toevoeg_datum) Dit kan met
ORDER BY

Nou als je dit al eens onder de knie hebt dan hoor ik het wel hoever je gekomen bent. Wanneer je tegen problemen aanloopt kan je het best in dit topic verder gaan.
Offline Depypere - 25/06/2007 01:06
Avatar van Depypere HTML interesse Op het internet kan je wel ergens aan een video-tutorial geraken!
Voor diegene die het makkelijker leren als ze het voor zien doen dan het alleen maar aflezen van een tutorial. Ik prefereer ook een video-tutorial. Enigste nadeel is je zal heel moeilijk één vinden in het nederlands.
Offline maigel - 25/06/2007 12:41 (laatste wijziging 25/06/2007 12:48)
Avatar van maigel PHP beginner het zou ook in het engels mogen maar weet jij een goede video tut site met zo'n tuts over php want ik heb wel al verscheidene site's gevonden met php video tutorials maar nooit voor zo'n recently addeds syteem te maken

Offline Mad_Mike - 25/06/2007 12:50
Avatar van Mad_Mike PHP beginner Die zal je ook niet vinden ben ik bang. Het gaat erom dat je door middel van een tutorial de basis begrijpt. Daarna is het eenvoudig om met die kennis een eigen systeem te maken.
Offline Ultimatum - 25/06/2007 12:58
Avatar van Ultimatum PHP expert Ik denk ook niet dat je een tutorial gaat vinden over wat jij precies zoekt, tutorials zijn altijd de basis van iets en vanuit daar gaan ze ervan uit dat je het zelf kunt. Dus kijk eens wat Marten allemaal heeft neergekalkt en vanuit daar kun je mss je systeem maken en anders kan je natuurlijk nog hulp vragen op het forum 
Offline maigel - 25/06/2007 13:31
Avatar van maigel PHP beginner okay het begint al een beetje te lukken, de tabel is klaar en ik kan de datum en tijd al toevoegen. maar ik snap niet goed dat met die gegevens oproepen. moet ik dan mn posts die bij recently added moeten komen dan ook in de database zetten?
Offline marten - 25/06/2007 13:35
Avatar van marten Beheerder nee wanneer je je datum ook in de database hebt staan kan je het volgende doen:

  1. <?php
  2.  
  3. $sQuery = "SELECT * FROM downloads ORDER BY toevoeg_datum ASC";
  4.  
  5. $rResult = mysql_query($sQuery);
  6.  
  7. while($r = mysql_fetch_array($rResult)) {
  8. //hier iets doen met je gegevens. Echoén bijvoorbeeld of in een variabele zetten en dan echoén
  9. }
  10. ?>
Offline maigel - 25/06/2007 14:35
Avatar van maigel PHP beginner dus als ik dan de gegevens echo dan komen de posts er gwn op volgorde,?
Offline marten - 25/06/2007 14:37
Avatar van marten Beheerder Met die query wel ja. Even kijk naar ASC en DESC. Ben altijd in de war met die twee. Dus als je de oudste bovenaan krijgt moet je ff de ander gebruiken 

Maar ik kan me voorstellen dat je ze in een variabele zet zodat je er opmaak om heen kan zetten zoals een div ofzo.
Offline maigel - 25/06/2007 14:41
Avatar van maigel PHP beginner je moet weten dat ik zo goed als niets van php weet dus hoe moet ik dit dan in variablen zetten en laten weergeven? (sry dat ik je zoveel moet lastig vallen maar zonder goede uitleg bak ik er niets van)
Offline marten - 25/06/2007 14:48
Avatar van marten Beheerder
  1. <?php
  2.  
  3. $sQuery = "SELECT * FROM downloads ORDER BY toevoeg_datum ASC";
  4.  
  5. $rResult = mysql_query($sQuery);
  6.  
  7. $list = '<table>
  8. <tr>
  9. <td><h1>Recent toegevoegd</h1></td>
  10. </tr>';
  11. while($r = mysql_fetch_array($rResult)) {
  12. $list .= '<tr><td>' .$r['downloadnaam']. '</td><td>toegevoegd op</td><td>' .$r['toevoeg_datum']. '</td></tr>';
  13. }
  14. $list .= '</table>';
  15.  
  16. echo $list;
  17. ?>
Offline maigel - 25/06/2007 14:50 (laatste wijziging 25/06/2007 15:21)
Avatar van maigel PHP beginner okay ik heb nu zo goed als alles wat ik wou bekomen, alleen nog 1 ding.
als ik in mn tabel een velg bij maak namelijk 'link' kan ik dan instellen dat bij de downloadnaam atuomatisch een link bijkomt zodanig dat je op de downloadnaam drukt naar die pagina gaat?
Offline Elpiedro - 25/06/2007 17:48
Avatar van Elpiedro PHP interesse Lees even de tutorials door!
Offline maigel - 25/06/2007 18:04 (laatste wijziging 25/06/2007 23:13)
Avatar van maigel PHP beginner fieuw eindelijk het is af php is toch niet zo simpel als je er nieuw me bent 
Gesponsorde links
Dit onderwerp is gesloten.
Actieve forumberichten
© 2002-2024 Sitemasters.be - Regels - Laadtijd: 0.188s