login  Naam:   Wachtwoord: 
Registreer je!
 Forum

[ZF] $db gebruiken in models AND controllers

Offline jasperken - 19/04/2007 11:11
Avatar van jasperkenPHP interesse Hallo,

Ik ben net begonnen met de Zend Framework maar heb momenteel een probleem voor men database... Normaal kan je dit doen:

  1. $result = $db->query('SELECT * FROM article ORDER BY time_posted DESC LIMIT 0, '.$count);
  2. $articles = $result->fetchAll();


Maar dit geeft een error omdat $db niet bestaat, nochtans doe ik dit in mijn index.php:
  1. Zend_Registry::set('db', $db);


En in mijn controller doe ik:
  1. $db = Zend_Registry::get('db');


En dan komt de code zoals in't begin van dit bericht in een methode in mijn controller te staan maar dan krijg ik deze error:
Citaat:
Notice: Undefined variable: db in /home/jasper/public_html/application/controllers/IndexController.php on line 23

Fatal error: Call to a member function query() on a non-object in /home/jasper/public_html/application/controllers/IndexController.php on line 23


Ik hoop dat jullie me zullen kunnen helpen ;)

Bedankt,
Jasper

5 antwoorden

Gesponsorde links
Offline marten - 19/04/2007 11:13
Avatar van marten Beheerder zorgen dat je de $db in een sessie komt zo werk ik altijd
Offline jasperken - 19/04/2007 11:15
Avatar van jasperken PHP interesse Normaal moet het toch mogelijk zijn om die inwendig op te roepen? Dankzij die overerving enzo?
Offline Ibrahim - 19/04/2007 18:38
Avatar van Ibrahim PHP expert nee, want zoals hij zegt roept hij hem aan in de index.

probeer eens wat marten zegt, misschiend dat het werkt
Offline Stijn - 19/04/2007 19:50
Avatar van Stijn PHP expert Lees volgende PDF eens en op pagina 11 handelen ze over de model - database. Hoewel zij de moeilijke manier uitleggen, maar je zou er moeten geraken.

http://akrabat....rk_131.pdf
Offline nemesiskoen - 19/04/2007 20:02
Avatar van nemesiskoen Gouden medaille

PHP expert
Wss word die gewoon aangeroepen voor hij geset wordt. Set dus eerst en ga vlieg daarna op de frontcontroller.
Gesponsorde links
Dit onderwerp is gesloten.
Actieve forumberichten
© 2002-2024 Sitemasters.be - Regels - Laadtijd: 0.2s