login  Naam:   Wachtwoord: 
Registreer je!
 Forum

tabellen tellen en weergeven

Offline giedje - 23/03/2007 17:43
Avatar van giedjeNieuw lid hey,

hoe kan ik de tables tellen in mijn database en dan voor elke een html table aanmaken op mijn pagina en dat dan in die cellen (van de html table) elke rij van mijn table in de database wordt weergegeven?

13 antwoorden

Gesponsorde links
Offline gothmog - 23/03/2007 17:49
Avatar van gothmog Lid
  1. <?php
  2. $select=mysql_query("SELECT * FROM `table`") or die(mysql_error());
  3. $aantal=mysql_num_rows($select);
  4. echo 'Totaal: '.$aantal.' rijen.';
  5.  
  6. while($rec=mysql_fetch_assoc($select))
  7. {
  8. echo '<table>
  9. <tr>
  10. <td>'.$rec['naam'].'</td>
  11. <td>'.$rec['ietsanders'].'</td>
  12. </tr>
  13. </table>';
  14. }
  15. ?>
Offline Koen - 23/03/2007 17:50
Avatar van Koen PHP expert Hij zei tables tellen, niet de rows ?
Offline giedje - 23/03/2007 23:28
Avatar van giedje Nieuw lid ja ik bedoel de tables in de db tellen...
Offline Stijn - 23/03/2007 23:31
Avatar van Stijn PHP expert PHP.net: mysql_list_tables rtfm!
Offline giedje - 26/03/2007 16:51
Avatar van giedje Nieuw lid volgens mij is dit niet wat ik bedoel...
ik zal het wat beter uitleggen:
ik heb een pagina gemaakt waar mensen hun info kunnen plaatsen (zoals leeftijd) dit wordt in de database gesorteerd op username (elke user krijgt dus een eigen table in de db dus de naam van de table in mysql is de naam van de user) nu hebben ze op een pagina in input velden hun info gezet en op verzonden geklikt dan wordt er dus in musql een table aan gemaakt met als naam de username van de user die ingelogd staat... en met in die table zijn info... nu wil ik dat op een andere php pagina deze rows van de table in mysql keurig in een table van html komen te staan en mijn vraag is hoe doe ik dit? hier een schematische tekening voor alle duidelijk heid:

|in de mysql db| ----> |in een row van een <table> (html)|
|username | ----> |echo username|
|leeftijd | ----> |echo leeftijd|

dus volgens mij moet je gewoon de tables in de db tellen (want je weet niet hoeveel <table>(dus in html) er aangemaakt moeten worden) en dan als ze geteld zijn dat er voor elke tabel die geteld is in de Mysql db een <table></table> wordt aangemaakt zodat daar de info per rij in komt te staan

zo een beetje duidelijker ?
Offline Ibrahim - 27/03/2007 10:09
Avatar van Ibrahim PHP expert Je hoeft niet eens per gebruiker 1 tabel aanmaken, 1 row is genoeg hoor 

Je maakt een tabel genaamd users/gebruikers/wat je maar wilt noemen en daarin maak je dus de velden

- userID
- username
- wachtwoord is ook wel fijn
- leeftijd

en op je php pagina haal je die resultaten er dus uit.

  1. <?php
  2. // mysql connectie
  3. $rQuery = mysql_query("SELECT username, leeftijd FROM <tabelnaam die je hebt gekozen hier>") or die('QUERY_SELECT_ERROR: <br /> ' . mysql_error() );
  4.  
  5. while( $aFetchUsers = mysql_fetch_assoc( $rQuery ) )
  6. {
  7. print $aFetchUsers['username'] . ' heeft de leeftijd ' . $aFetchUsers['leeftijd'] . ' <br />';
  8. }
  9. ?>


dit zal dan alle gebruikers uit de ene tabel halen en weergeven in 1 rij. Met wat moeite kun je hier je geliefde tabel van maken 

zo een beetje duidelijker ?
Offline giedje - 29/03/2007 17:34
Avatar van giedje Nieuw lid ja maar stel een gebruiker met de naam Giedje laat zich in de db zetten hoe vind ik dan al zijn gegevens zoals leeftijd enzo bij elkaar ?
Offline ThePope - 29/03/2007 18:06
Avatar van ThePope Nieuw lid laten invoeren?

of geboorte datum laten invullen
Offline giedje - 29/03/2007 18:31
Avatar van giedje Nieuw lid nee ik bedoel hoe haal ik dan alle gevevens uit de db die bij de user Giedje horen ?? en wat is userid?
Offline Ultimatum - 29/03/2007 18:58
Avatar van Ultimatum PHP expert Userid, is een uniek nummer die nooit 2 maal in de database staat. Je kan dan met een query alle gegevens via dat id of via username ophalen. Maar als je dit niet weet raad ik je aan om even de mysql tutorials te lezen want dit is puur basic..
Offline Stefan14 - 29/03/2007 19:01 (laatste wijziging 29/03/2007 19:02)
Avatar van Stefan14 PHP gevorderde @giedje, ik denk dat het verstandig is als je eens een basistutorial gaat doorlezen, dat voorkomt heel wat problemen voor later.

leer ook gelijk normaliseren.

maar even antwoord op je vragen.
de userid is de unieke sleutel tot je record. over het algemeen wordt er in iedere tabel een extra kolom aangemaakt met de naam id die op auto_increment (automatische nummering) wordt gezet, en aan de hand hiervan kun je je records onderscheiden omdat deze uniek is.

je kunt alle gegevens uit de database halen dmv de where clause
  1. <?php
  2. $query = "SELECT * FROM users WHERE userid = ".$userid;
  3. ?>

hier maak je dus gebruik van het userid (de sleutel) om te bepalen welk record je moet hebben, maar je kan ook op andere dingen selecteren hoewel dat minder betrouwbaar is als er dingen dubbel in je tabel voorkomen.
Offline giedje - 30/03/2007 08:07
Avatar van giedje Nieuw lid Jep ik begrijp hem helemaal, maar hoe laat ik hem voor elke userid een nieuwe <table> maken op mijn pagina en daar de gegevens die bij dat userid horen in zetten ??

moet dit d.m.v foreach ofzo ?:o
Offline Ibrahim - 30/03/2007 09:06
Avatar van Ibrahim PHP expert nee, met een while loop, binnen die while loop maak je dan een <table>
Gesponsorde links
Dit onderwerp is gesloten.
Actieve forumberichten
© 2002-2024 Sitemasters.be - Regels - Laadtijd: 0.318s