Ik ben voor mijn bedrijf, de administratie aan het digitaliseren.
Aanmaken en beheer van facturen/offerte's. Automatische jaarlijkse rekeningen, herinneringen, enz laten versturen. En ga zo maar door.
Is mijn database opzet zo goed / het slimst.
En kan ik het beste gaan werken met datetime, om dadelijk automatisch elk jaar een nieuwe rekening naar de klant te laten sturen of met timestamps?
zoals compudoc dus zegt, je herinneringen in een aparte tabel zetten samen met het factuurnr of id.
in deze tabel kun je er dan ook bij zetten wanneer deze verstuurd is, iets wat je nu niet hebt. Aan de hand van deze datums zou je kunnen bepalen wanneer een volgende herinnering verstuurd moet worden indien nog niet betaald.
Ook ben je niet gebonden aan een maximum van 3 herinneringen.
Daarnaast vind ik het persoonlijk prettiger werken met datetime's, met timestamps heb ik (vrijwel) geen ervaring.
Met datetime's kun je in ieder geval prima bereiken wat jij wilt.
Chupskie, als je alles aan het digitaliseren bent, is het misschien gemakkelijk om eens naar wat designpatterns te kijken. Veel van het database-denkwerk is ooit al eens door een ander bedrijf gedaan, en over veel van deze oplossingen kan je zaken vinden op het internet.
Bedankt voor jullie tips/reacties.
Als ik het zo zou doen:
herrinneringid
factuurid
datum
Mis ik dan niet een kolom waar ik in op sla, wat de herrinering is (1ste, 2de, enz..) per jaar. (Want er kunnen elk jaar nieuwe herrinnering komen natuurlijk?)
@siliecom14 & Stefan14,
Bedankt voor jullie hulp tot zover.
Zoals jullie beiden zeggen moet het denk ik wel lukken.
WHERE factuur = factuur AND datum = jaartal
Daar kom ik helemaal uit.. moet goedkomen
super voor jullie hulp/tijd
edit: nog een klein vraagje.
Als het de datum is (voor de factuur van het volgend jaar, of voor de herrineringen ofzo), hoe kan ik er dan voor zorgen dat ie een pagina aan roept waarin een pdf wordt aangemaakt. (pdf wordt al aangemaakt, dit werkt al. hij moet alleen die pagina nog aanroepen.)