login  Naam:   Wachtwoord: 
Registreer je!
 Forum

Dynamisch vullen dropdown

Offline EXcium - 07/02/2007 10:55
Avatar van EXciumLid Ik heb 3 dropdown boxen.

Als ik bij de 1ste dropdown box een waarde selecteer, dan moeten er in de andere 2 dropdown boxen de bijhorende waarden komen. De waarden moeten uit de MySQL database komen.

Alleen weet ik niet hoe ik dat aan moet pakken. Ik heb helemaal geen ervaring met Javascript/AJAX. Met PHP/MySQL heb ik iig wel ervaring.

3 antwoorden

Gesponsorde links
Offline Thomas - 07/02/2007 11:03
Avatar van Thomas Moderator Het makkelijkste is om alles af te drukken, en alleen de geselecteerde dropdowns te tonen. Dit doe je met behulp van divs. Als je een andere waarde in een dropdown selecteert, toon je enkel de bijbehorende div.
Dit is met twee eenvoudige CSS-styles en een minimale hoeveelheid JavaScript te regelen.

Bij het verwerken van het formulier moet je kijken welke select-box(en) was (waren) geselecteerd.

Ik kan het principe hier wel uitleggen met code, maar je zou ook hier kunnen kijken - zie de broncode behorende bij het snelzoekmenu.
Offline Abbas - 07/02/2007 11:03 (laatste wijziging 07/02/2007 11:10)
Avatar van Abbas Gouden medaille

Crew .NET
Je steekt de geselecteerde waarde van je eerste dropdownlist in een variabele en haalt dan aan de hand van die variable je gegevens op met een query.

Daarna haal je de gegevens op uit je database en steekt die in een array, bvb: $array_results...

Deze ziet er dan bvb zo uit:
  1. <?php
  2. $array_results = array(id_1 => waarde_1, id_2 => waarde_2, ...);


En dan vul je je tweede dropdownlist zo:

  1. <select name="opties">
  2. <?php
  3. foreach($array_results as $k => $v)
  4. echo '<option value="' . $k . '">' . $v . '</option>';
  5. ?>
  6. </select>
Offline EXcium - 07/02/2007 11:13
Avatar van EXcium Lid Zo kom ik wel wat verder.

Bedankt iig.
Gesponsorde links
Dit onderwerp is gesloten.
Actieve forumberichten
© 2002-2024 Sitemasters.be - Regels - Laadtijd: 0.177s