login  Naam:   Wachtwoord: 
Registreer je!
 Forum

een aantal rijen uit een database ophalen

Offline maestro - 15/11/2004 23:10
Avatar van maestroHTML gevorderde Ik bouw een weblog. Er zijn een aantal entries die volgnummers (auto_increment) krijgen.
De tabel weblog is als volgt opgebouwd:
  1. $query = ("CREATE TABLE weblog (id int(6) NOT NULL auto_increment primary key, userid int(2) NOT NULL default '', tekst text NOT NULL default '', datum date NOT NULL default '', uur time NOT NULL default '')");

Nu wil ik steeds de eerste entry en de 10 laatste weergeven op het scherm. Als er een bericht gepost wordt komt er een id bij, en dan moet alles ook blijven kloppen. Hoe ziet de query eruit om dit te bereiken?

4 antwoorden

Gesponsorde links
Offline BladiN - 15/11/2004 23:39
Avatar van BladiN Gouden medailleGouden medaille

Grafische gevorderde
Als je dan eens een aparte table maakt voor entries en replies, en dan zorgen dat je een id meegeeft aan elke reply, dan hoef je maar de entries op te vragen en dan kun je met een tweede query de reacties krijgen
Offline Maarten - 15/11/2004 23:43 (laatste wijziging 15/11/2004 23:44)
Avatar van Maarten Erelid Dus als ik het goed begrijp moet het eerste bericht blijven staan, de rest moet altijd de laatste tien zijn.

Dan zou ik dat eerste bericht in een aparte tabel stoppen, of 2 query's maken:
  1. <?php
  2. $query1 = "SELECT * FROM blaat WHERE id = '1'";
  3.  
  4. // en dan de rest
  5. $aantalrijen = // [ het aantal rijen met mysql_num_rows()];
  6. $begin = $aantalrijen - 10;
  7. $query2 = "SELECT * FROM blaat WHERE id != '1' ORDER BY id DESC LIMIT $begin,$aantalrijen";
  8. ?>


Zo ongeveer zou ik het doen.
Offline maestro - 16/11/2004 00:10
Avatar van maestro HTML gevorderde hartelijk bedankt Murphy.

@Bladin: het is een eenvoudig weblog waarbij iedereen onder elkaar reacties geeft. Dus staat alles in 1 tabel. Maar toch bedankt voor de moeite.
Offline Dennisvb - 16/11/2004 07:01
Avatar van Dennisvb MySQL ver gevorderde integers buiten quotes!!
Gesponsorde links
Dit onderwerp is gesloten.
Actieve forumberichten
© 2002-2024 Sitemasters.be - Regels - Laadtijd: 0.179s