login  Naam:   Wachtwoord: 
Registreer je!
 Forum

Aantal uitgevoerde query's weergeven.

Offline Micron - 04/12/2006 20:26
Avatar van MicronHTML beginner Hoi,

Ik wil bij de footer van mijn website laten zien hoeveel query's er tijdens het laden van de pagina zijn uitgevoerd. Nu heb ik geen enkel idee hoe ik dit moet aanpakken. Iemand enig idee hoe ik dit kan opbouwen?

Tj0w

6 antwoorden

Gesponsorde links
Offline nielsvdwal - 04/12/2006 20:28
Avatar van nielsvdwal PHP gevorderde bij elke query die je zet.. zet je eronder $query_teller++;
en op begin van pagina zet je $query_teller = 0;
en in je footer zet je echo $query_teller;

niet zo heel moeilijk..
Offline marten - 04/12/2006 20:29
Avatar van marten Beheerder mmm kan maar als je dan een query hebt die niet uitgevoerd word? 

Bouw een controle in die checked of de query uitgevoerd word en zet hier Niels zijn code in 
Offline Grayen - 04/12/2006 20:34
Avatar van Grayen PHP ver gevorderde doe het dan zo, dat schilt je een boel scripting:

  1. <?php
  2. $i = 0;
  3. function query($sQuery)
  4. {
  5. global $i;
  6. if($qQuery = mysql_query($sQuery))
  7. {
  8. $i++;
  9. return $qQuery;
  10. }
  11. }
  12. echo $i;
  13. ?>


anders, moet je onder elke query $query_teller++; zetten, nu moet je alleen mysql_query vervangen door query
Offline nielsvdwal - 04/12/2006 20:34
Avatar van nielsvdwal PHP gevorderde @ marten.. ik denk dat hij geen queries neer gaat zetten als ze niet worden uitgevoerd ..
Offline marten - 04/12/2006 20:36
Avatar van marten Beheerder @ Niels

Maar een fout ligt altijd op de loer he Denkend aan database foutjes
Offline Thomas - 05/12/2006 11:17 (laatste wijziging 05/12/2006 11:17)
Avatar van Thomas Moderator Euh, als je query een fout oplevert, zou je hiervoor sowieso een foutafhandel-routine moeten hebben...

Zo zou je ook kunnen redeneren dat je queries die niets opleveren ook niet telt...

Maak een eigen functie (of een aantal functies) voor het uitvoeren van queries. Hierin stop je dan foutafhandeling en andere zaken (bijv. het tellen van queries).

Een globale variabele $i gebruiken om queries te tellen verdient niet echt de voorkeur, lijkt me. Deze naam wordt nl. ook vaak gebruikt voor lussen enzo.

Zelf gebruik ik voor het bijhouden van dit soort waarden een globaal config-array genaamd $cfg.

Het aantal queries sla ik op onder $cfg['query']['queries'].
Andere zaken in $cfg['query']:
$cfg['query']['die'] (boolean)
Of verdere uitvoering gestaakt moet worden, en de query naar het scherm gedumpt moet worden (voor testomgeving)

$cfg['query']['log'] (boolean)
Of de query op enigerlei wijze gelogd moet worden - ik doe dit door (direct) een e-mailbericht te sturen naar de webmaster, met een hoop gegevens over wat er is foutgegaan.

$cfg['query']['redirect'] (boolean)
Of de gebruiker naar een nette foutmeldingspagina doorgestuurd moet worden (voor produktie-omgeving)
Gesponsorde links
Dit onderwerp is gesloten.
Actieve forumberichten
© 2002-2024 Sitemasters.be - Regels - Laadtijd: 0.176s